رویه جدید قوه قضائیه که به صورت قانونمند در حال پیش بردن جبران ضررهای وارده به بیتالمال است، حاوی پیام روشنی است که برخی جریانهای سیاسی به هیچ عنوان علاقه ندارند نهادینه شود چرا که منافع برخی افراد در گرو وصول نشدن مطالبات مالی است.
شاید اگر دولت روحانی به پیشینه مباحث مطرحشده در مجالس گذشته درمورد افزایش یا عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی توجه میکرد اکنون با بخش اعظمی از مشکلات و چالشهای خسارتبار روبهرو نبودیم
قیمت فوب خلیجفارس به ازای هر لیتر، در بدبینانهترین حالت معادل 50 سنت است که اگر دولت بخواهد 30 میلیون لیتر بنزین با قیمت فوب خلیجفارس صادر کند، سالانه بیش از 5.5 میلیارد دلار درآمد کسب میکند.
هزینههای سیاسی، اجتماعی و امنیتی که نظام در تصمیم دولت باید بپردازد، بیشتر از گذشته خواهد بود و مسئول این هزینههاف کسی نیست جز وزیر نفت که تاکید فراوانی برای حذف کارت سوخت در سال 95 داشت.
ساز و کار احداث خطوط لوله نفت و پتروشیمی و واگذاری حقوقی آن، موضوعی است که علیرغم اشاره به کلیات آن در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی، همچنان شفاف نیست.
وحید حاجیپور | نصرت رحیمی پس از 6 سال ریاست صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت را تحویل زنگنه داد؛ رفاقت قدیمی و دیرینه رحیمی و زنگنه بر کسی پوشیده نیست؛ رفقایی که با یک آب حمام میگرفتند اما این رفاقت طی دو سال اخیر، با کدورتهای فراوانی با چاشنی استعفا همراه بودکه مهمترین دلیلش،...
طبق تعهدی که شرکتهای غربی و شل به قراقها داده بودند، مقرر شد در سال 2013 تولید از این میدان به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز برسد اما نه تنها چنین عددی ثبت نشد بلکه در سال 2013 تولید از این میدان با 75 هزار بشکه آغاز شد!
بااينحال این تبلیغات بسیاری از اهداف آمریکا و غرب را تحقق بخشید. شرکتهای نفتی و بهویژه شرکتهای آمریکايی نیز از این افسانهسازی بیبهره نمانده؛ بلکه بسیار منتفع شدند.
در ميان قيمتهاي درج شده براي نفت سبک ايران، يعني نفتي که در بورس عرضه شد، قيمتهاي درج شده براي آسيا فاصله 4.5 دلاري با قيمت ساير مناطق داشت بويژه با مديترانه که اين اختلاف بيشتر از ساير بازارهاست.
میز نفت - زنگنه، ذرع نکرده پاره کرد؛ پس از یک سال از وزارت ژنرال، ثابت شد وزیر نفت از ابتدا بهدنبال سرباز صفرهایی است که تنها تمکین کنند و هیچ چیز از نفت ندانند.
تنها ۳۱% ظرفیت پالایش هند مربوط به شرکت نفت هند است و ۶۹% دیگر متعلق به شرکتهای رلیانس، بهارات، هندوستان، چِنای، اِسار، کوچی، مانگالور و نومالیگار است.
... رقم هر چه بزرگتر، قابلیت پذیرشش بیشتر. زنگنه برای همراه کردن بهارستان با نله فکری خود میگوید به ازای هرسال تاخیر از هر طرح پارس جنوبی، 5 میلیارد دلار ضرر به کشور وارد میشود.
وحید حاجیپور| چند هفته پیش بود که وزارت خزانهداری آمریکا چند شرکت و فرد را در فهرست جدید تحریمهای خود قرار داد؛ در این فهرست جدید از رستم قاسمی گرفته تا فرزند وی و علی قصیر- فرزند احمد قصیر- دیده میشود که به دلیل دور زدن تحریمهای نفتی در این لیست قرار گرفتهاند....
پتروپارس از همان ابتدا موردعلاقه وزیر نفت و سوگلیاش بوده است، شرکتی که خودش ایجاد کرد و برعکس پتروایران که به حدی در نگاهش ناچیز است که سلبعلی کریمی را به ریاست هیئتمدیره آن منصوب میکند.
شاید زنگنه زمانی احساس خطر کرد که چندی پیش از ورود رئیسی به قوه قضائیه، برخی مدیران وی به دیدار رئیسی رفته بودند. او میداند رئیسی بیش از همه به دنبال محاکمه مقصران کرسنت است و در مبارزه با فساد با هیچ احدی تعارف ندارد.
نه وزیر نفت، نه معاون بینالملل او و نه مدیرعامل شرکت ملی گاز، هیچکدام علاقهای به پذیرش اشتباه بزرگ سال 92 را ندارند و امروز که مذاکره تبدیل به یک اپیدمی مدیریتی در ایران شده، سعی میکنند سوار بر این موج از پذیرش قصور بگریزند.
افرادی که با سلاح کمری فعالان اقتصادی را تهدید میکردند، ماهها در بازداشت همه نهادهای اطلاعاتی بودند و پروندهشان در دادگاهها در حال رسیدگی است این روزها صدای بلندتری دارند.
همانگونه که وزارت نفت در جریان تدوین و تصویب اساسنامه شرکت ملی نفت خود را کنار کشید، این بار هم به صورت چراغ خاموش ایدههای خود را زیر اساسنامه شرکت ملی گاز زیرنویس میکند ولی هیچگونه مسئولیتی را برای تدوین آن برای خود نمیبنید.
میز نفت| فرشید فرحناکیان: وکیل دادگستری و پژوهشگر دکترای حقوق نفت و گاز در یادداشتی نوشت:
دولتها باید بتوانند هم مشروعیت خود را حفظ کنند و هم مشروعیتیابی کنند، یعنی بر دو بحران مشروعیت (Legitimacy Crisis) و بحران مشروعیتیابی (Legitimation Crisis) فائق آیند. ...