نهادی که برای افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی 3 سال اخیر 5 بار مراسم بهره برداری گرفته است و با بخش بخش کردن پروژه، رئیس جمهور و یا معاون اول را به بندرعباس میکشاند طبیعی است که به نمایش روی بیاورد.
جالب این است که مصاحبه کننده محترم هم گویا در بیاطلاعی ازمسائل بازار جهانی نفت دست کمی از ایشان ندارد که بپرسد این آمار واردات 12 میلیون بشکهای امریکا و این تحلیل از نقش منحصر به فرد ایران در بازار جهانی نفت از کجا آمده است.
وحید حاجی پور | رسانههای اصلاح طلب با سراسیمگی خاصی با القای مطالب دروغ درباره دادگاه 14 متهم شرکت بازرگانی پتروشیمی، سعی داشتند با عددسازی اینگونه فضاسازی کنند که رکورد اختلاس و دزدی شکسته شده و 6.5 میلیارد یورو از منابع کشور به تاراج رفته است؛ روزنامههای همشهری و شرق هم با تیتر کردن واژه...
صنعت نفت به دلیل بکارگیری سیاستهای غلط و پرهزینه، در حالت اغما قرار گرفته است و با چنین وضعیتی،سال 1400 به بعد نه تنها تولید نفت ایران بشدت سقوط میکند بلکه تابوت این صنعت هم میخ کاری میشود.
به نهادهای نظارتی و مسئولان ارشد نظام توصیه میشود بجای پیگیری معدود تصمیماتی که گرفته میشود، از وزارت نفت سراع «تصمیمهای نگرفته» را بگیرند که همین موضوع، مشکل اصلی مدیریت فعلی است.
وحید حاجی پور | غلامرضا منوچهری معاون سابق توسعه شرکت ملی نفت در همایشی گفته است فرصت تزریق 200 میلیارد دلار به صنعت نفت از دست رفت؛ از نظر وی که از نزدیکان وزیر نفت است، برجام فرصتی را برای کشور فراهم کرد که میشد قراردادهایی را به ارزش 200 میلیارد دلار منعقد کرد اما با خروج آمریکا از این ...
نه منتقدان چنين قدرتي دارند كه كار را براي وي تا اين حد سخت كنند و نه وزير نفت داراي چنين شخصيتي است كه زير فشارها، دست از عمليكردن اعتقاد خود بر دارد.
هشدارهایی که پیشتر توسط منتقدان مطرح شده بود ولی به آن برچسب سیاسی خورد و امروز که وضعیت بغرنج است، بنزین دو نرخی و اصلاح بهای سوخت در دستور کار قرار گرفته است.
وحید حاجی پور | وزیر نفت در آئین بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این رخداد قابل توجه را نشاندهنده توجه خود به مقوله توسعه صنایع پالایشی عنوان کرده و گفته است افزایش دو برابری ظرفیت صنعت پالایشی، بیانگر این است که انتقادات به نحوه نگرش وزارت نفت به این حوزه از اساس باطل است.
این ...
با استدلالهاي وزير نفت، لابد تركمنستان نيز براي صادرات گاز به پاكستان و هند در حال خيانت به خود است و تنها ايران است كه به فكر تأمين منافع ملي خود به شكل اعلاي خود است.
تکیه بر گفتار درمانی و پرهیز از عمل گرایی مصداق این حدیث نبوی است که میفرماید العالِم بِلا عّمّل کّشّجّره بِلا ثّمّر. البته درباره واژه عالِم تردیدهای جدی وجود دارد اما اگر قبول کنیم علم و دانشی هم خودنمایی میکند، سوال اینجاست خروجی اتلاف وقتهای صورت گرفته چه بوده است؟
استدلال درستتر آن بود كه گفته شود قراردادي براي افزايش كوتاهمدت توليد اجرا نميشود، چون براي فروش آن با محدوديت موجه هستيم و نه آنكه با يك استدلال عجيب، معكوس حركت كنيم.
امروز هم دیر نیست اما از یاد نبریم که همراه ترین مجلس برای وزرای نفت 40 سال اخیر، مجلس دهم برای زنگنه بوده است؛ این همراهی به حدی بوده است که نامه 72 نفر این وزارتخانه را از حالت عادی خارج کرده است!
وحید حاجی پور پور | دو هفته پیش بود که ۹ قرارداد نفتی میان شرکت ملی نفت و پیمانکاران به امضا رسید که هدف از امضای این قراردادها نگهداشت و افزایش تولید نفت ایران بود. منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این پروژهها از صندوق توسعه ملی تأمین میشود. طبق قراردادهای منعقد شده با یک میلیارد ...
این اشتباهات بزرگ و استراتژیک هرچقدر با پروپاگاندای رسانهای بزک شود اما قابل هضم شدن نیست؛ امروز که شرایط اداره کشور به مانند روزهای برجام نیست مدیران صنعت نفت باید تکلیف خود را روشن کنند.
اینکه گفته میشود شرکت ملی نفت برای فروش نفت، تخفیفهای کلانی را میدهد یا شرایط را آسانتر از شرایط بورس نفت میکند، بدون تردید تنها یک ادعاست، زیرا بهکارگیری چنین راهکارهایی، بدون دریافت مجوز از کارگروههای کلان و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی امکانپذیر نبوده و نیست.
شركت ملي نفت ترجيح ميدهد نفت خود را صادر كند زيرا سهمي كه از صادرات نفت خام دريافت ميكند بسيار بيشتر از سهمي است كه از فروش نفت به پالايشگاههاي كشور عايدش ميشود.
وحيد حاجي پور| حسن تربتي،مديرعامل شركت ملي گاز ايران روز گذشته در نشستي خبري به موضوع تمديد قراردادهاي صادرات گاز اشاره كرد و با ارائه توضيحاتي كلي گفت در دو،سه سال پاياني قراردادهاي گازي، بحث تمديد قراردادها پيگيري ميشود.
نكته تلخ اظهارات تربتي در بخشي قابلتأمل ميشود ...
وحيد حاجي پور| چندان زيبنده نيست كه بگوييم نقل شركت رشوهدهنده توتال براي وزارت نفت، نقل «ناموسي» است كه اين وزارتخانه نميخواهد خطا و خيانت آن را ببيند و براي پردهپوشي و توجيهتراشي براي آن،
تجارب ناموفق قبلی نشان داده که قوه مجریه بدون الزام قانونگذار و به صرف تقاضای شورای رقابت تمایلی به کاهش حدود صلاحیت و اختیار خود و واگذاری قسمتی از کارکردِ حکمرانیِ نظارت و تنظیمگری به نهادهای تنظیمگر بخشی مستقل از خود ندارد.