۰
داستان یک واسطه لبنانی که قراربود مانع جنگ شود:

عماد الحاج؛دلال نفتی صدام

​میز نفت – عماد الحاج دلال نفتی لبنانی، آخرین شانس صدام برای جلوگیری از حمله نظامی آمریکا بود؛ دلالی که دوستان خوبی در کاخ سفید داشت و پیشنهاد دیکتاتور بین‌النهرین را به کاخ سفید رساند.
عماد الحاج | میز نفت
عماد الحاج | میز نفت
به گزارش میز نفت، حدود یک ماه پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003، برآوردهای اطلاعاتی دوت عراق به صدام می‌گفت حمله حتمی است؛ به او گفته بودند مهم‌ترین دلیل برای حمله دستیابی به نفت عراق است تا شاید با دسترسی واشنگتن به منابع فراوان بین‌النهرین بخش مهمی از امنیت انرژی این کشور تأمین شود.

صدام که در دوران نفت در برابر غذا و تحریم‌های نفتی، توانسته بود به‌واسطه دلال‌های آمریکایی نفت خود را به بازار برساند، یک کانال جدید و البته نفتی با آمریکا باز کرد. او به سراغ یک دلال لبنانی – آمریکایی رفت، فردی به نام «عماد الحاج».
 

جزئیات یک بسته پیشنهادی


بسته پیشنهادی نمایندگان عراق در مذاکره با هیج چه بود؟ صدام که می‌دانست هیج، دوست صمیمی ریچارد پرل از مشاوران پرنفوذ کاخ سفید است، نفت را به میان آورد و از هیج خواست تا مانع حمله ایالات‌متحده شود؛ در قبال این لطف هم حاضر است نفت عراق را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد.



روزنامه نیویورک‌تایمز بعدها جزئیات این پیشنهاد را افشا کرد که بر اساس آن، تنها سه هفته پیش از آغاز تهاجم نظامی، پرل و الحاج در دفتری واقع در منطقه نایتزبریج لندن باهم ملاقات کردند تا درباره پیشنهاد صدام به مذاکره بنشینند.

وقتی بسته پیشنهادی صدام به پرل داده شد، او گفت که بعید است با موافقت کاخ سفید همراه شود ولی برای نشان دادن حسن نیت خود، آن را با بوش در میان می‌گذارد. پرل ذر همان دوران، به دنبال کسب مجوزی از سیا بود تا با عراقی‌ها مذاکره رودررو کند اما با مخالفت این سازمان مواجه شد.
 

دیدار در بیروت


تنها پل ارتباطی صدام با آمریکا، عماد بود که با ژنرال طاهر حبوش، رئیس استخبارات عراق دیدار می‌کرد و وقتی این ملاقات برملا شد، الحاج می‌گفت هدفش جلوگیری از وقوع جنگ بود. البته او به ABC News گفته بود دیدار اول او با یک مقام ارشد اطلاعاتی عراق، بدون هماهنگی قبلی انجام‌شده بود و فرد ملاقات‌کننده بدون اطلاع قبلی به دفترش در بیروت مراجعه کرده بود.

الحاج درباره دیدار خود با حبوش گفته بود: «او پیشنهاد برگزاری انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل، امتیازات نفتی به شرکت‌های آمریکایی را داد و آماده بود تا عبدالرحمن یاسین یکی از تروریست‌های اصلی القاعده را، تحویل دهد.»

بااین‌وجود، جرج بوش و مشاورانش پس از بررسی بسته پیشنهادی صدام که توسط عماد به کاخ سفید رسیده بود، بر سر تصمیم خود باقی ماندند و درنهایت به عراق حمله کرده و به حکومت صدام پایان دادند.
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 39245
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *