۰
نگاهی به برنامه های بزرگ سعودی ها:

عربستان؛ رهبر هیدروژن سبز

میز نفت - عربستان سعودی، به‌عنوان تولیدکننده پیشرو انرژی خاورمیانه، همچنان به سرمایه‌گذاری منابع هنگفت برای توسعه هیدروژن با کربن اندك و یا صفر ادامه می‌دهد و مصمم است سهم عمده‌ای از این صنعت نوظهور جهانی را به خود اختصاص دهد.
آرامکوی سعودی | میز نفت
آرامکوی سعودی | میز نفت
به گزارش میز نفت، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی (PIF) شرکت انرژی سولوشنز (Energy Solutions) را برای تأمین مالی تولید برق با «هیدروژن سبز» و با حداکثر 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

شیوخ ریاض در نظر دارند در صنعت هیدروژن سبز سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده و 15 درصد از تولید هیدروژن آبی را در سطح جهان داشته باشند. طرح‌های هیدروژنی متنوع آنان به شرکت نفت دولتی عربستان سعودی آرامکو و شرکت‌های زیرمجموعه و پروژه جدید شهر نئوم واگذار شده است.

توسعه عرضه هیدروژن کم‌کربن با چالش هزینه بالا و ریسك تجاری روبرو است اما آرامکو به دنبال گسترش فناوری‌های جذب کربن در فرایند تولید نفت است.شهر جدید نئوم در شمال غرب کشور، محل استقرار شرکت هیدروژن سبز است که هم‌اکنون بزرگ‌ترین پروژه هیدروژن جهان را با اولین تولید در سال آینده توسعه می‌دهد.
 

رویکرد آرامکو در انرژی سبز


آرامکو، شرکت‌های زیرمجموعه و شرکای آن، در حال کار بر روی مجموعه‌ای از طرح‌ها برای جذب کربن و تولید هیدروژن آبی هستند. هدف اعلام‌شده آرامکو تولید 11 میلیون تن در سال آمونیاک آبی تا سال 2030 میلادی است.

این شرکت تجربه قابل‌توجهی در جذب کربن در یکی از بزرگ‌ترین واحدهای جذب و ذخیره‌سازی كربن جهان در حاویه كسب كرده است. این طرح که از سال 2015 میلادی فعالیت می‌کند، سالانه 800 هزار  تن دی‌اکسید کربن را از کارخانه فرآوری گاز حاویه جذب می‌کند که به میدان نفتی عثمانیه منتقل می‌شود تا برای افزایش بازیافت نفت تزریق شود.

آرامکو از سال 2022 میلادی با وزارت نیرو برای ایجاد یک هاب بسیار بزرگ‌تر واحدهای جذب و ذخیره‌سازی كربن همکاری کرده است. این شرکت قراردادی را با شرکت‌های Linde و SLB برای ساخت هاب در منطقه صنعتی جوبیل به‌منظور جذب حداکثر 9 میلیون تن دی‌اکسید كربن در سال از 2027 میلادی امضا کرده است.

این شرکت با به دست آوردن 50 درصد از سهام شرکت گازهای صنعتی آبی هیدروژن در جوبیل، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در تولید هیدروژن کم‌کربن انجام داده است.
 

جزئیات برنامه هیدروژنی عربستان


برنامه‌های آرامکو برای ایجاد زیرساخت‌های جذب و ذخیره‌سازی كربن توسط شرکت سابیك اجرا می‌شود که یک کارخانه جذب و استفاده از کربن را در جوبیل اداره می‌کند که از فناوری اختصاصی برای جذب 500 هزار تن دی‌اکسید كربن در سال برای استفاده در طیف وسیعی از موارد استفاده می‌کند.

وزارت انرژی عربستان تأمین خوراك کارخانه‌ای در جبیل برای تولید 1.2 میلیون تن در سال آمونیاک آبی کم‌کربن تضمین کرده است.

تخصص سابیك در استفاده از دی‌اکسید كربن می‌تواند قابلیت‌های جذب و ذخیره‌سازی كربن آرامکو را تکمیل کند و به شرکت آرامكو کمک کند تا استفاده از دی‌اکسید كربن را فراتر از ذخیره‌سازی و افزایش نرخ بازیافت نفت را به همراه آورد.

رامی شبنه، عضو ارشد مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی ملک عبدالله در ریاض می‌گوید: هزینه‌های سرمایه‌ای آرامکو بیشتر به سمت توسعه گاز طبیعی و فناوری‌های کم‌کربن تغییر کرده است. بر اساس دستورالعمل سال‌های 2024 تا 2026 میلادی، 10 درصد از سرمایه آرامكو به سازمان تازه تأسیس «انرژی‌های نو» که انرژی‌های تجدید پذیر، جذب و ذخیره‌سازی كربن و هیدروژن را پوشش می‌دهد، اختصاص می‌یابد.

وی می‌افزاید: بااین‌حال، پروژه‌های هیدروژنی مشروط به یافتن مشتریانی خواهد بود که مایل به امضای قراردادهای بلندمدت برای تأمین مالی این پروژه‌ها هستند.

بازارهای صادراتی هیدروژن امیدوارکننده یا بالقوه مانند ژاپن و کره جنوبی، همچنان از تقاضای پایینی برخوردارند. به‌عنوان‌مثال، در یک سناریوی 1.5 درجه سانتی گراد، تقاضای فعلی 2.5 میلیون تنی هیدروژن عربستان سعودی می‌تواند به یك عدد دورقمی افزایش یابد و این کشور را به ششمین کشور با بالاترین تقاضای هیدروژن داخلی تا سال 2050 میلادی پس از چین، هند، روسیه و ایالات‌متحده و كره جنوبی و ژاپن تبدیل کند. آرزویی كه تحقق آن چندان دور از دسترس نیست.
 
 
منبع: www.Oilprice.com
نویسنده: آلن ماموزر
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۳
کد مطلب: 39344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *