۴
۷۶
پس از 22 سال چه اتفاقی افتاد؟

امارات، برنده تراژدی کرسنت

میز نفت - از همان سال 1388 تا به امروز که روند بررسی قرارداد کرسنت در مجامع حقوقی ادامه داشته و دارد، این امارات بود که بدون دردسر و مزاحمی، گاز میدان سلمان را برداشت کرد تا بخش مهمی از نیازهای خود را تأمین کند.
سکوی سلمان | میز نفت
سکوی سلمان | میز نفت
وحید حاجی پور | پر چالش ترین قرارداد تجاری تاریخ جمهوری اسلامی ایران، یک بازنده بزرگ داشت و یک برنده خاص. بازنده ما بودیم و برنده، امارات.

ولی چرا این‌گونه شد؟ فارغ از دعواهای حیدری – نعمتی که سال‌هاست سکه رایج رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی شده، باید گفت کرسنت قراردادی پر مشکل است؛ از قیمت و نحوه انعقاد قرارداد تا رشوه‌هایی که در طول انعقاد این قرارداد ردوبدل شده است. بااین‌وجود، نه پای زنگنه در این رشوه‌ها وسط است و نه تیم او که اصولاً نقشی در رشوه‌های پرداخت‌شده نداشتند.

کرسنت را باید فرآیندی دید؛ نه آنکه چون یک دولت آن را امضا کرده پس «مشمئزکننده» است و چون دولت همسوی منتقدان، اجرای آن را متوقف کرد پس باید به آن «آفرین» گفت. ماجرای کرسنت بسیار پیچیده‌تر از آنی است که در رسانه‌ها منتشر شده و هواداران دو طرف، به حماسه‌سرایی از آن می‌پردازند.

از سال 1381 تا به امروز، 22 سال می‌گذرد و میدان گازی سلمان که قرار بود منبع فروش گاز به کرسنت باشد، تقریباً به‌طور کامل تخلیه شده و گاز آن به بخش اماراتی میدان، مهاجرت کرده است. جمهوری اسلامی ایران نه گازی از این میدان برداشت کرد و نه گازی را برای استفاده در شبکه مصرف داخلی به ساحل رساند.

در دعواها و اختلافات گازی میان شرکت ملی نفت ایران و کرسنت که چهار دولت را درگیر خود کرده، اماراتی‌ها با خیالی راحت گاز را برداشت کرده و شرکت اماراتی کرسنت، با محکوم کردن شرکت ملی نفت در دادگاه‌های تجاری، جرائم سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.

بک طرف ماجرا، زنگنه و تیمش قرار دارند؛ کسانی که به هر طریقی که شده، امضای این قرارداد را به سود منافع ملی می‌دانستند، پس روی امضای آن پافشاری کردند و همانی را کردند که فکر می‌کردند درست است.

در دولت بعدی که محمود احمدی‌نژاد ریاست آن را بر عهده داشت، کرسنت صاحب مخالفانی شد که اصرار عجیبی برای اجرا نشدنش داشتند؛ مثلاً سعید جلیلی با اعلام اینکه نهایتاً طرف ایرانی 850 میلیون دلار جریمه می‌شود، این جریمه را بر اجرای قرارداد ترجیح دادند.

مهم‌ترین موضوعی که جلیلی و تیمش بر آن اصرار داشتند، قیمت پایین گاز صادراتی بود که البته زنگنه و مفاد قرارداد نشان می‌دهد بندی مهم در قرارداد وجود داشت که بر اساس آن، می‌شد قیمت را از طریق مذاکره اصلاح کرد. از سال 1386 مذاکرات بین طرفین آغاز شد ولی از یک‌سو، بی‌تفاوتی شورای عالی امنیت ملی به این موضوع و سوق دادن شدن مذاکرات به نقطه بن یست و رها کردن مذاکرات توسط کرسنت از سوی دیگر باعث شد تا پرونده وارد حوزه حقوقی شود.

از همان سال 1388 تا به امروز که روند بررسی این پرونده در مجامع حقوقی ادامه داشته و دارد، این امارات بود که بدون دردسر و مزاحمی، گاز میدان سلمان را برداشت کرد تا بخش مهمی از نیازهای خود را تأمین کند.

محمود احمدی‌نژاد می‌گفت باید این قرارداد اجرایی شود و مشکلاتش را در حین اجرای آن اصلاح کرد ولی جلیلی و تیمش، طور دیگری فکر می‌کردند. اندیشه اینان، کاملاً به سود امارتی بود که به دنبال «گازِ مفت» بودند.

این دعواهای داخلی تا به امروز ادامه دارد و تداوم هم خواهد داشت، اما برای یک‌بار هم که شده بهتر است طرفین تن به مناظره داده و در یک جلسه رسانه‌ای، استدلال‌ها و اسناد خود را ارائه دهند تا مشخص شود حق با کیست و چه کسی مهم‌ترین مقصر رقم خوردن چنین تراژدی وحشتناکی برای منافع ملی است.

کرسنت حتماً ایراد داشته اما پرسش مهم‌تر اینجاست که چه پروسه و فرآیندی طی شد تا کار به «دیوار سفت» بخورد و اماراتی‌ها برنده این قرارداد و ایران بازنده بزرگش باشند.

راه اقناع افکار عمومی مناظره است؛ همین.
شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 38483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ناسناسر
Iran, Islamic Republic of
ما فکر میکردیم این قرادادهای ننگین فقط مربوط به زمان شاهان قاجار وپهلوی بودهاست ؟آلان باوجود سواد وکارسناس وپیشرفت قرار دادننگین خفت وذلتش خیلی هولناک است.طالبان با وجود انکه هیچ کشوری اونا رو به رسمیت نمیشناسد تن به چنین قراداد ننگینی نداده ،ننگ بر جاهلان باعث چنین قرادادی .مملکت مال مردم است ملک پدرتون نیست در برابر ملت باید جوابگو باشید
محسنی
Iran, Islamic Republic of
مقصر اصلی کسانی هستند که به بیسوادی در کشور دامن زده وبه جلیلی وامثال جلیلی در داخل کشور میدان دادند وآنها را تحت الحمایه خود قرار دادند تا برای خود طرفدارانی داشته باشند امثال جلیلی دنباله دار و دسته ی شعبان بی مخ هستند که مورد استفاده شاه بودند .
Iran, Islamic Republic of
خیلی قشنگ از کلمات استفاده کردید و با اونها یک قهرمان از امثال زنگنه درست کردید. خیلی جالبه که کسانیکه قرارداد رو بستند ، جرأت نداشتند تا الان در مورد تمام مفاد اون برای آحاد مردم شفاف سازی کنند اما شما به عنوان پیاده‌نظام و عمله اونها ، با یه سری کلی گویی دارید ازشون دفاع میکنید ازشون قهرمان درست میکنید. اگر راست میگید شما قرارداد کرسنت رو بطور کامل و با تمام ضمایم اون منتشر کنید تا مردم نقد کنند.
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند باعث و بانی آن را به ملت صادقانه معرفی کنید تا دشمنان ولایت ومردم شناخته شوند وجایگاه وسمتی در سیستم حکومتی نداشته باشند
حسین
Iran, Islamic Republic of
این جلیلی فقط باید ابتدا جواب خیانت وسپس محاکمه شود هر جند ردین مملکت اونی که به حاکمیت وصله بیگناه وبقیه مقصرند
رضا
Iran, Islamic Republic of
ننگ به تو میز نفت که جانبدارانه مطلب میزاری و همیشه طرفدار زنگنه و تیم اش بودی
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی افراد خائنی مانند زنگنه وزیر باشد ودر اطرافش کارچاق کن هایی مانند مهدی هاشمی پورسانت بگیرند وافرادی مانند آن فرد یزدی که در دبی کشته شد واسطه شوند نتیجه پیروزی امارات میشود
Belgium
به دستور جلیلی، هم پیازه رو خوردیم هم شلاقه رو .تازه، جریمه هم باید بدیم.چه مناظره ای؟ملت همه چی رو فهمیده
امید
Iran, Islamic Republic of
تاجایی که مشخصه آقای جلیلی بخاطر اینکه بتواندا زتقصیرخودش فرارکندوگردن بقیه بندازدبدجوری به آب واتش زده ولی چراحالاکه شکست خورده میخواد انتقام شکستش راازکی بگیردبه نظر مردم موقعش رسیده که رهبر عزیز انقلاب به جلیلی تذکردهدچون شکست بدجوری اورابه هم ریخته
Iran, Islamic Republic of
باید مسئولینی که باعث وقوع چنین افتضاحی شدن به اشد مجازات برسن
مسعود
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی رو کسی به وجود آورد که این قرارداد رو مطرح کرد و آن کسی نیست جز خاتمی، در ادامه با خیانت ها و رشوه گیری های خانواده هاشمی و زنگنه و و تراژدی های بعدی شکل گرفت، در واقع سنگی که یک دیوانه داخل چاه انداخت که صد عاقل توانایی بیرون آوردن آن را نداشتند، دوباره وزیرنفت شدن زنگنه هم
قوز بالا قوز شد و بحران را بدتر کرد، هرچند که نظرم پخش نمیشه ولی نظرم رو گفتم،
Iran, Islamic Republic of
سئوال اینجاست که اگر این قرارداد برمبنای قانون داخل ایران بین طرفین بسته شده و طرفین باید طبق قانون جمهوری اسلامی ایران رفتار نمایند پس چطور کار به دادگاههای بین‌المللی کشیده شده آیا اصلا چنین دادگاههایی صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند؟
Iran, Islamic Republic of
جلیلی و اون کسانی که باعث این مشکل شده است باید محاکمه شوند.
سبحان
Iran, Islamic Republic of
برای شما ی اصلاحات خائن و وطن فروش متأسفم زنگنه قرارداد را ساخت و امضاء کرد و می دانست مشکل دارد ولی امضاء کرد مجلس اصلاحات آن زمان هم امضاء کرد بعد میگین تیم جلیلی به نفع امارات حرکت کرد و سخن گفته شرم نمی کنید هدف این بود که این قرارداد امضاء شود و طولانی شود و به مشکل بربخورد یک عده پول گرفتن یه عده سکوت کردن
سلامی
Belgium
طبق کدوم بند امارات بدون اجازه از میدان مشترک برداشت کرد باید از امارات سکایت شوا
Belgium
از امارات سکایت شود بدون تجازه از میدان مشترک برداشت کرده
امیر
Iran, Islamic Republic of
هر کسی ضربه به منافع ملی زده باید محاکمه بشه تا درس عبرتی باشه
پرویز
Iran, Islamic Republic of
مناظره.که.برای.مردم.نان.نمیشود.باید.سودجویان.اعدام.شوند.تاکس.دیگری.برای.سودشخصی.بیتلمال.رآبه.حراج.نگذارد.ودرس.عبرتی.باشد.تاکسدیگری.تمع.به.بیتلمال.نکنداقماض.باعث.تشدید.اینگونه.سواستفادهاشود
آزرده خاطر
Iran, Islamic Republic of
ما کرسنت رابه امارات نباختیم .بلکه نداشتن دیپلماسی منظم وسلیقه گرایی دولتی بجای برنامه ریزی برای تعاملات اقتصادی وجنجالهای سیاسی ولجاجت احزاب وافراد سبب نابودی سرمایه ملت ومملکت ووارد شدن خسارت سهمگین به دارائیهای کشور گردید ./پس لازم است در یک دادگاه بی طرف .افراد مذکور محاکمه وملزم به جبران این خسارتها و این افراد مجازات بشوند/تا از تکرار چنین هرج ومرجهای خسارت بار جلوگیری شود
محمدعلی
United Arab Emirates
شما هم از آب گل آلود ماهی میگیرید.روحانی دبیر شورای امنیت وقت نامه نوشت که این قراردادها به ضرر ایران است ونباید اجرا شود.در سال ۹۲ شکایت در دادگاه لاهه داشت به نفع ایران نهایی میشد که زنگنه وزیر نفت شد و وکیل اماراتی دادگاه لاهه را متقاعد کرد که فسادی در کار نبوده و حکم به ضرر ایران تمام شد .لطفا آین نظر را منتشر کنید.
حسن کاظمی
Iran, Islamic Republic of
چرا عمله،،زنگنه،،شده آید!!!!!چیزی ماسیده؟؟؟؟؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
مردم ومنافع مردم باید فدای یک نفر یانکی گروه شود ؟حق الناس برای تحقیر وتحمیر کردن مردم مظلوم است خدا ذلیلان کند که باموال مردم یکه تازی می کنید
Iran, Islamic Republic of
دادگاه مسیله را حل می کند مناطره به ضرر ایران است ....
Iran, Islamic Republic of
این بنده خدا درست می گوید. میدونید منظورش چی است؟ اینه که باید دادگاه ایران به عمد فردی رو مجرم در قرارداد کرسنت معرفی کنه تا دادگاه لاهه فساد در کرسنت رو ملغی اعلام نکنه در غیر اینصورت ایران ۳۲ میلیارد دلار جریمه میشه. این گند رو جلیلی زده که کار رو به اینجا رسونده با جلوگیری از اجرای کرسنت در دهه ۸۰. زنگنه بی گناه است و جلیلی مقصر.
باهر
Iran, Islamic Republic of
هر کس از اجرای این قرارداد جلوگیری کرد خیانتکار تاریخ بشریت است چون یک میدان مشترک با گاز بسیار ترش بود که ابوظبی سالیان دراز از ان برداشت کرده بود و همان زمان هم که قراربود گاز ان توسط ایران به شارجه با قرارداد کرسنت صادر شود انقدر فشار میدان توسط برداشت ابوظبی افتاده بود که بحث نصب سکوی تقویت فشار و تزریق گاز در میدان مطرح بود.حال که ۲۲ سال هم گذشته می توان گفت که ابوظبی ته ان هم جارو زده است و اکنون چیزی دران نیست که ایران بتواند به شارجه صادر کند.فقط تاسیسات عظیم گازی در میدان سلمان و جزیره سیری و نیز سکوی مبارک بیهوده توسط ایران با هزینه زیاد دارد حفظ و‌نگهداری میشود و در نهایت باید حدود پنجاه میلیارد دلار هم خسارت به شارجه و کرسنت بدهد.
اش نخورده و دهان سوخته.
این نتیجه حکومت افرادنالایق و ناشایست بر ایران می باشد.
ربیع زاده
United Arab Emirates
تا وقتی که آدمهای غیر متخصص نظر می دهند وضع همین است.
بله اگر ما با دنیا تعامل داشتیم و می توانستیم گاز را پس از برداشت شیرین کنیم و به ترکیه و اروپا بفرستیم برای هر متر مکعب می توانستیم تا ۳ دلار کسب نماییم ولی راحت ترین روش برداشت و ارسال گاز ترش به فاصله ۳۰۰ کیلومتر بدون ریالی هزینه انرا با قیمت هر متر مکعب ۴۰ سنت فروختیم که با جمع آوری گازههای همراه روزی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشتیم و از نظر استراتژیک پس از مدتها پای خود را در بازار خلیج فارس باز میکردیم.
حالا چه شد؟ گاز را ندادیم، مخزن به سوی امارات فرار کرد محیط زیست را آلوده کردیم و جرائم چندین میلیارد دلاری به بیت المال زدیم.
وقتی نظر کارشناسی جای خود را به دگمیسم می دهد و ایدئولوژی غالب می شود ، همین است و بدتر.
علی
United States
بچه محصل بودم تاریخ رو میخوندم راجع به امتیازات شاهان قاجار شبها خوابم نمی برد،،الان که در عصر خودم اینا رو میبینم از زندگی در این کشور احساس ننگ میکنم
من
Iran, Islamic Republic of
عقل کل که اینا رو مینوسی جای متهم در دادگاه هست نه در مناظر خدا لعنت کنه زنگنه خانزاده دزد رو
من
Iran, Islamic Republic of
راه اقناع افکار عمومی دادگاه و اعدام زنگنه هست تا درس عبرتی برای سایرین شود
Iran, Islamic Republic of
شما که مطالب رو منویسی از کجا آب می خوری ماهم بدونیم نه اینکه تو دلسوز ملتی توهم هم دست همون دزداهستی
Iran, Islamic Republic of
هر کسی که به هر نحوی در این قراداد باعث ضرر وزیان وبه یغما رفتن سرمایه ملی شدن باید محاکمه واعدام شوند بهتر است سپاه هم چند گاهی به صورت ناشناس چند پهپاد وموشک به سکوی اماراتی بزند تا گاز ملت ایران بیشتر به یغما نرود
م ج
Iran, Islamic Republic of
زاکانی ها تاباام یکا واروپا باشند وبه تعهدات شان عمل کنند هیچ محاکمه ای نیست البته اصوول گراخا
Netherlands
مناظره برای مال سوخته هیچ تست و پوچ اما روند فعلی ضرر بیشتری دارد،زنگه و جلیلی ملت نیستند حاکمیت هستند،و اینجا ملات فدای نظر استبداد شده چرا رفراندوم نمیکنند تا خواسته ملت اجرا شود
ناشنلس
Iran, Islamic Republic of
به جلیلی ویارانش نیاید گفت دولت در سایه باید گفت قدرت در سایه چه ضریه ای اینها به مردم زدند ه اند
🇮🇷
France
همه منابع مملک و به باد دادند پای منافع شخصیشون خدا از فرصت طلب نگذره ایشالا
علی اصغر شکرزاده
Iran, Islamic Republic of
باید زنگنه ومهدی هاشمی رفسنجانی را علنا محاکمه کرد تا مردم بفهمند زنگنه به خاطر خانواده دزد هاشمی رفسنجانی ورانت خودش چه بلایی رابرسرمنافع ملی کشور اورده اند
هموطن
Iran, Islamic Republic of
مناظره برای چی؟؟؟
چرا قانون و قوه قضایی بصورت تخصصی و شفاف به موضوع رسیدگی و جمع نکند و حکم صادره باعث اقناع ملت میشود.
موضوعی به این پیچیدگی با مناظره عمومی حل میشود؟؟؟
بنظر نمیرسد نتیجه مطلوبی داشته باشد.
محور قانون و مسئولیت های قانونی است
مسعود دستمال چی
Iran, Islamic Republic of
آنچه مشخص است بسته بودن دید دولت مردانی چون سعید جلیلی باعث چنین تراژدی شده است. وقتی یک ده چند کدخدا داشته باشد چنین می شود. در کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا نیز اینگونه نیست. در قران هم آمده که به عهد خود پایبند باشید. هم چوب خوردیم هم پیاز و هم جریمه سنگین دادیم.
Iran, Islamic Republic of
جلیلی بجز فلاکت دستاورد دیگه ای نداشته اگر در کشور قانون حکم فرما بود جلیلی سالهای سال بود بخاطر کارشکنی و ضرر و زیان به منافع ملی و کشور در زندان بسر میبرد
محمد
Iran, Islamic Republic of
نویسنده این مقاله ، مشخص است که میخواد آقای جلیلی رو متهم کنه ، در حالی که کلیپی که دیدیم کاملآ مشخص است که تقصیر آقای زنگنه بود. کمی انصاف و عدالت داشته باشید نویسنده محترم.
isaac
Iran, Islamic Republic of
اگه مناظره یا دادگاه یا مذاکره هرکدام مشکل رو حل می کنه باید انجام بشه و زودتر جلوی ضرر گرفته بشه...
حین
Iran, Islamic Republic of
متاسفم که افراد نابلد به صرف تعهد دینی در مناسبی گمارده شده و میشوند که باعث ضرر شود و حتی جبران ضرر ان شاید مقدور نباشد، مملکت باید بدون رو دربایستی از این قبیل انتصابات خود دادی کند.
غفوری
Iran, Islamic Republic of
آقای حاجی پور شما حتی ماله کشیدن را هم بلد نبستی شما فعلا دنبال پست گرفتنی این شگرد اصلاحاتی هاست
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
نه این فاجعه باید در دادگاه صالح بر رسی و مسببین آن به اشد مجازات برسند که خون تمام شهدا را از اول انقلاب تا این زمان پایمال کرده و سرنوشت نا معلومی برای مملکت تدارک دیده تند.ننگ و نفرین بر آنها که با رشوه گرفتن به شغال باج داده اند
Iran, Islamic Republic of
حالا وقتی نه نفت وگاز فروخته ونه مصرف کرده کشورامارات هم ازلج ولجبازی سعید جلیلی توافق نامه رادرخصوص قیمت اندکی پائین تربوده امضانمیکند برد برد بنفع امارات شده هم نفت گاز سلمان رامجانی برده وهم خودرابه توافقنامه آقایان جلیلی وزنگنه وتیمشان طلبکارمیداندامروزه آقای جلیلی ۸۵۰میلیارد دلار ضرر به حق بیت المال زده وخودرا ادعاکارمیداند چراقریب ۲۰سال نفت وسرمایه ایران به هدر رفته حالاهم دردادگاه لاهه ایران رابزرگترین وابربدهکاری به امارات می‌داند این حق مسلم ملت واحادواقشارمستضعف ایران بوده امروزه می‌بایست درمقابل کشورهای عربی قدبلندباشد
Iran, Islamic Republic of
خشت اول چو نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج. خوب طرف زنگنه را که این مصیبت عظمی را به بار آورد را می گیرید
محمد فتحی
Iran, Islamic Republic of
سلام خودتان اقرار به نقایص قرارداد دارید ولی کس دیگری را متهم می کنید مسلم امضا کنندگان مقصر اصلی اند وباید محاکمه ومجازات شوند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
ما که دقیق نمیدونیم چیه ولی تا اینجا که فهمیدیم جلیلی مقصره تا ببینیم بقیش چی میشه
سیستانی
Iran, Islamic Republic of
هر چند وقت سخنی از کرسنت و کسانی این وسط کل کل دارند،موضوع چیست در این مملکت که همه ادعا دارند آیا نمی‌توانند مقصر را شناسایی کنند
اکبر اسکندری
United Arab Emirates
سلام فقط فقط مناظره مناظره مناظره تا لایه های پنهان آن و مقصر اصلی مردم قضاوت کنند.. سلام...
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی همیشه بازنده بوده
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
دست و پا زدن شما رسانه های فاسد نشان از مسیر درست پرونده کرسنت در دادگاه است. سطح زندگی و وضعیت مالی امثال جلیلی و مقایسه با بالا نشینان امثال زنگنه نشان میدهد واقعیت چیست. حنای شما رسانه ها هم که یک روز رد فسادتان مشخص خواهد شد رنگی ندارد.
فیروز رجائی
Iran, Islamic Republic of
وقتی در کشوری دمکراسی حاکم نباشد دیکتاتورها رشد می کنند و نتیجه این می شود که پنجمین کشور ثروتمند دنیا اینگونه توسط عده ای مدعی دروغگوی بی خبر از خدا به ذلالت و گمراهی کشیده می شود.
Iran, Islamic Republic of
شما بگو کجا برنده بودن اینا.ملت ب فقر و فلاکت سوق دادن.
آخه جلیلی میتونه ی دونفر نگر داره تصمیمات ب این مهمی ب اون سپردن
رحیم
United States
این هم دفاع غیر مستقیم از زنگه
شما جریانهای رانتخوار دنبال منافع شخصی هستید و نمیتوانید منفعت کشور را بحساب بیاورید
حالا هم که باید متخلفان برای مردم روسوا شوند، پیش داوری و قضاوت و محکوم میکنید که فقط سعید حلیلی باعث شده که امارات به راحتی برداشت گاز کند و قرار داد مشکلی نداشته!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
سرمایه ملی در نبود مدیریت پرتوان به تاراج میرود، هر که مقصر هست باید بطور جد و محکم محکوم شود و به مجازات برسد چون سرمایه ملی میباشد، و طرف مقابلش ۸۵میلیون نفر هستن
Romania
جلیلی جیب خودش مگه داده دلش بسوزه،از کیسه خلیفه بخشیدن برنامه اش بود،همه مشکلات برنامه برنامه کردنش است مثل احمدی نژاد که بگم بگمش یک پیام داشت ،ای مردم چیزی برای گفتن نداشتم آشکار و سرکارگذاشتم
Sara
Iran, Islamic Republic of
مملکت بی صاحاب یعنی این !!
مملکت دست دلال ها و مافیا یعنی این !!
مملکت دست تندروها و جلیلی هاست
Ali
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت برادر عزیز تا حالا مردم که این قرارداد متوجه شدن مشخص شده کسانی که در این قرداد دست داشتن به فکر مردم ایران نبودن بخصوص کسانی امثال جلیلی بی سواد و همراهان دیگر که فقط به فکر پر کردن جیبشان هستن تا کی آز این بی سواد ها این حکومت می خواهد استفاده کندفقط مردم بدبختر شدن
محسن
Iran, Islamic Republic of
کسی ک مشکلی ندارد وبندرا آب نداده باشد بایدراضی به مناظره با طرف مقابل باشد اما جلیلو جلیلو....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خصومت ‌‌شخصی یک شخص خود شیفته این قرار داد را که قابل اصلاح هم بود به بن بست رساند کاش فقط این یکی بود FATFوبرجام و ورود واکسن همه اینها زیر سر این روانی خود شیفته است که خدای ناکرده اگر باز هم به این شخص اختیاری بدهند فاتحه ایران را باید خواند
در مناظره ممکن است یک طرف مقصر باشد اما از فن بیان بیشتر برخوردار بوده خود را بی تقصیر نشان دهد ..

دادگاه عادل مشخص خواهد کرد فرد خاطی را
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به نظرم جلیلی باید بدلیل خیانت به کشور محاکمه بشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
راه اقناع مردم مطرح شدن در دادگاه صالحه است که قوه قضاییه خواب رفته و کره شده مثل ماست دارد تماشا می‌کند مناظره وراجی است که هر طرف سخنانی را میگویند خب اگر دادگاهی باشد قاضی تصمیم میگیر و مجازات در پی دارد
حسین
Iran, Islamic Republic of
قوه قضاییه خواب رفته بیدار شو دادستان کل کجا چرت می زنی هر خانی را باید محاکمه کنی ترس از قلدرییعنی انفعال
احمد
Iran, Islamic Republic of
چرا مناظره نمی گذارند تا تکلیف مشخص شود که چه کسی راست می گوید یا در وغ
محمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی یه سری مسئول بی کفایت و هیچی حالی نشو به قدرت برسن چیز بهتری از این به دست نمیاد خدا رو شکر این شخص رئیس جمهور نشد وگرنه همه به گدایی میوفتادیم‌ .
حمید
Iran, Islamic Republic of
واگردراین مقوله کرسنت حق سوخته این مردم معین نشودکه باعث وبانی همچنان درعرصه سیاست جولان دهد.این خلاف خردوتوهین به شعوراین مردم مظلوم است
Iran, Islamic Republic of
ما درداخل کشور اجماع نداریم .اصولگرا واصلاح طلب همدیگر را تخریب میکنند و دودش درچشم مردم میرود. وبرای هر کس جا تنگ میشه پناه میبره به آمریکا وکانادا .انوقت به ما میگویند .بگو مرگ بر آمریکا .با این وضعیت میخواهیم الگو شویم وبه داد اسلام برسیم .بدبخت کسی است که ما حامی آن شویم.!!!مرگ بر دروغ مرگ بر تزویر مرگ بر ریا کار . زنده باد ایران زنده باد مقام معظم رهبری
قاسم بیباک
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت مردم ایران به نظربنده اولا قرداد رو زمانی باید نقض کرد که جایگزین بهتری وجود داشته باشد وقتی جایگزینی نباشد قرارداد قبلی را نمیتوان فصخ یک طرفه کرد چون بازنده اصلی فسخ کننده است هم اعتبار و هم ثروت رو از دست میدهیم در نهایت چون همه کارها دست مجلس نیست هر قرارداد یا فسخی با نظر شخسی وجناهی اداره بشه اینطوری ثروت ملت ایران رو به باد میدن
رسول خانبابائی
Iran, Islamic Republic of
نظر بنده این است که باید یک مناظره زنده بین مجریان قرداد کرسنت وآنهایی که مانع اجرای آن قرارداد شدند تا برای همه روشن گردد ،آنهایی که مانع اجرای آن قرارداد شدند شاید نفوذی باشند که برای تخریب ومفت از دست دادن گاز سهم ایران استخدام شده اند
رضا هاشم پور
Iran, Islamic Republic of
نه آقای زنگنه وجلیلی تمام دست اندرکاران باید پاسخ دهند در سیما مناظر شودو بعد هم محکوم به جریمه شویم هم سکو را صاحب شوند وگاز را مفتی ببرند حق مردم ایران را امارت صاحب شود انشاالله بزودی فرد مقصر مشخص خواهد شد.
محمدعلی بیات
Iran, Islamic Republic of
راه حل برسی دقیق محاکمه است نه مناظره چون هیچ زغالی نمیگه دوغ من ترشه
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
چقدر دروغ ب خورد ملت میدی چرا نگفتی در دولت احمدی نژاد امارات محکوم شد با روی کار اومدن شیخ بنفش و روی کار آوردن زنگنه دزد. مفت خور اصلاحات ایران محکوم شد خسارت زیاد ب کشور خورد لعنت به همه دروغگویان کاسبان قدرت هدر دادن منابع ملی
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
جلیلی از اولش تا اخر مخالف بوده ...و گفت ایران خسارات رو بده بهتر و به نفع ایران و کسانی که ۸۵۰ هزار میلیارد خسارات به ایران زدن باید محاکمه بشن شعار انتخابت جلیلی هم این بود ....
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر دولت بی عرضه پر مدعا ۲تا از این خراب کار ها وباج بگیر هارو اعدام کنید تا درس عبرتی بشه برای بقیه