۰
افت بزرگ تولید گاز در راه است

بحران گازی در دریای شمال

میز نفت - ​به‌مانند کاهش تولید گاز در پارس جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی دریای شمال در سراشیبی تولید قرارگرفته و پیش‌بینی می‌شود تولید آن به یک‌چهارم کاهش یابد؛ تا 6 سال دیگر.
دریای شمال | میز نفت
دریای شمال | میز نفت
به گزارش میز نفت، موسسه تحقیقاتی TNO در جدیدترین گزارش خود درباره تولید گاز در دریای شمال نوشته است که تولید گاز هلند در دریای شمال در سال گذشته بیش‌ازحد انتظار کاهش‌یافته است و اگر این روند ادامه یابد انتظار می‌رود تولید گاز در سال 2030 از 8 میلیارد مترمکعب به 2 میلیارد مترمکعب در سال برسد.

آمارهایی که این موسسه ارائه داده، می‌گوید در سال 2023 حدود 8.8 میلیارد مترمکعب گاز از بستر دریا استخراج شد که 10 درصد کمتر از حد انتظار است.
 

چرا کاهش تولید گاز؟

 
مهم‌ترین دلیل کاهش تولید گاز به  این موضوع مربوط است  که تولیدکنندگان، گاز کمتری از میادین خود در دریای شمال استخراج می‌کنند و تمایل کمتری برای سرمایه‌گذاری در میادین جدید گازی دارند. تولیدکنندگان نیز حفاری کمتری در دریای شمال انجام دادند تا ببینند آیا نقاط ذخایر گاز دیگری وجود دارد یا خیر.

محققان، دو سناریو را برای تولید گاز از دریای شمال طراحی کرده‌اند؛ در بدبینانه‌ترین سناریو، تولید گاز در سال 2030 میلادی به دو میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد و در سال 2040 کاملاً تعطیل می‌شود.

سناریوی دوم که سناریوی میانه است، اگر سرمایه‌گذاری‌های کافی صورت بگیرد، تولید گاز در سال 2030 به رقم 3.7 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

گفتنی است پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022، اروپایی‌ها خواستار تسریع در اعطای مجوز برای استخراج گاز در دریای شمال تا حد امکان شدند. هدف از این کار این بود که وابستگی به گاز روس‌ها کاهش یابد.
 

مشکل دوم در تولید گاز


اما مشکل بزرگ‌تر، واکنش افکار عمومی به افزایش حفاری‌ها در دریای شمال است؛ به همین دلیل در صورت اعطای مجوزهای حفاری قطعاً بسیاری از مردم اروپا دست به اعتراض زده و راه‌پیمایی‌های بزرگی را برپا خواهند کرد.

همین سال گذشته بود حامیان سبز و محیط زیستی، تلاش کردند ساخت یک سکوی حفاری جدید توسط Schiermonnikoog در دریا را متوقف کنند.
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 39048
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *