۰
نگاهی به مصوبه اخیر سازمان برنامه و بودجه:

اختلاف 200 هزار بشکه ای با وعده پاک نژاد

​میز نفت – درحالی‌که وزیر نفت در برنامه اعلامی خود به مجلس از اجرای طرح ضربتی برای افزایش 450 هزار بشکه‌ای گفته بود، اما سازمان برنامه‌ای رقم را به 250 هزار بشکه کاهش داده است؛ اما با همان رقم 3 میلیارد دلار 450 هزار بشکه‌ای.
حفاری در میدان نفتی | میز نفت
حفاری در میدان نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت، سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دولت چهاردهم در ابلاغیه‌ای خطاب به وزارت نفت اعلام کرد: بانک مرکزی تا پایان شهریورماه سال 1403، به‌منظور افزایش تولید نفت میادین به میزان 250 هزار بشکه در روز از تولید پایه‌یک میلیون و 939 هزار بشکه در روز به 2 میلیون و 189 هزار بشکه در روز، نسبت به پرداخت تسهیلات به شرکت ملی نفت ایران به مبلغ 3 میلیارد دلار از طریق بانک‌های عامل اقدام می‌کند، بانک مرکزی مجاز است به تشخیص خود با استفاده از انواع راهکارها نسبت به تأمین مالی طرح مزبور اقدام کند.
 

یک اختلاف آماری مهم 


جزئیات این وام البته می‌گوید وزارت نفت باید 611 میلیون دلار روی 3 میلیارد دلار اصل وام گذاشته و جمعاً 3.611 میلیون دلار 18 ماه پس از دریافت آخرین مرحله تسهیلات بازگرداند.

طبق نامه‌ای که سازمان برنامه‌وبودجه منتشر کرده، این مبلغ برای افزایش 250 هزار بشکه‌ای نفت اختصاص‌یافته است؛ یعنی روی کاغذ، هزینه تمام‌شده برای افزایش یک بشکه‌ای نفت معادل 12 هزار دلار است.

اما وزیر نفت که در برنامه اعلامی خود رقم 450 هزار بشکه را ذکر کرده بود، تأکید داشت که با 3 میلیارد دلار می‌توان به این هدف رسید؛ یعنی به ازای هر بشکه افزایش تولید نفت رقمی معادل 6 هزار و 700دلار.

البته مبلغ تمام شده هر بشکه نفت با احتساب وام دریافتی و سود آن، 14 هزار و 440  دلار برآورد می شود.

 بااین‌وجود، سازمان برنامه با کاهش 200 هزار بشکه‌ای در هدف اعلامی تولید، به وزارت نفت تسهیلاتی را پرداخت می‌کند که طی آن، این وزارتخانه متعهد می‌شود تولید نفت را 250 هزار بشکه افزایش دهد.

البته آن‌طور که محسن پاک نژاد گفته است، این پول صرف پروژه‌های اسید کاری، مشبک‌کاری، تزریق حلال، تعمیر چاه‌های نفت، حفاری چاه‌های جدید و نگهداشت توان تولید خواهد شد.

بانک مرکزی مکلف است 3 میلیارد دلار در اختیار وزارت نفت قرار دهد و وزیر نفت هم تعهد داده با این رقم، تولید نفت از 3.4 میلیون بشکه به 3 میلیون و 850 هزار بشکه در روز برساند؛ حالا باید دید که شرکت ملی نفت می‌تواند به وعده پاک نژاد جامه عمل بپوشاند یا خیر.
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 39049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *