۰
۲
رویافروشی اوچی در تولید نفت:

بازی وزیر نفت با تولید 4 میلیون بشکه‌ای

​میز نفت – جواد اوجی وزیر نفت در روزهای پایانی خود همچنان به آمارسازی مشغول است؛ او در یک رقم عجیب گفته است تولید نفت تا پایان سال به 4 میلیون بشکه در روز می رسد.
جواد اوجی | میز نفت
جواد اوجی | میز نفت
به گزارش میز نفت، اوجی طی ماه های گذشته مرزهای عددسازی و دستاورد سازی را به تنهایی جابجا کرده که البته بسیاری از این موارد، با روشنگری رسانه ها به وادی رسوایی کشیده شد اما با این وجود، او برای ساختن چهره ای موفق در صنعت نفت از آینده هم گفته است.

به گفته اوجی، تولید نفت ایران تا پایان سال 1403 به 4 میلیون بشکه در روز می رسد؛ او گفته است تولید نفت کشور هم اکنون 3.6 میلیون بشکه است که این عدد هم با واقعیت بین 200 تا 300 هزار بشکه فاصله دارد.

البته مشحص نیست قصد وزیر نفت از اعلام این رقم، تولید مقطعی بوده یا میانگین سالانه یا شش ماهه چرا که در اعلام رقم تولید نفت همواره عدد میانگین سالانه مدنظر قرار می گیرد.

با این وجود او اصرار دارد به عددسازی و چنین مکانیزمی در اعلام رقم تولید، منبعث از همین علاقه است؛ این در حالی است که شخص جواد اوجی چند ماه پیش در دستورالعملی اعلام تولید نفت را محرمانه اعلام کرده بود ولی این روزها، هر عددی را که خودش دوست داشته باشد اعلام می کند.
 

بالاترین رقم تولید نفت ایران


با توجه به اینکه دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت یک عملکرد وحشتناک و غیرقابل دفاع از خود به جای گذاشته، اعلام این ارقام و البته اینکه عدد 4 میلیون بشکه راهی رسانه ها شود هدفی جز سیاسی کاری ندارد.

وزیر نفت بهتر از همه می داند ظرفیت تولید نفت ایران طی یک دهه گذشته به بالای 3 میلیون و 860 هزار بشکه نرسیده است حتی در زمان برجام. دلیل این اتفاق هم چیزی جز کاهش طبیعی فشار مخازن و چاه ها نیست که سالانه به طور میانگین 10 درصد از تولید نفت را کاهش می دهد.

سالانه بیش از یک میلیارد دلار فقط در بخش نگهداشت هزینه می شود تا میزان تولید نفت تثبیت شود که اگر پروژه های نگهداشت تولید اجرایی نشود، تولید نفت با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد.

به نظر می رسد وزیر نفت دولت سیزدهم به تاسی از مراد خود یعنی سعید جلیلی، رویا فروشی و عددسازی را بر واقع گرایی ترجیح داده است.
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۴
کد مطلب: 38451
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


R
United States
منتظریم یه پست دروغ دیگه بذاری… تشویش اذهان عمومی؟ حیف که خیلی حقیری. در تمام این مدت هیشکی تحویلت نگرفت حتی بعنوان نوچه قبولت نداشتن. دورانت تموم شده. با احترام جمعش کن.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
واقعا چندش ترین سایت حوزه نفت از کی تاحالا تاراج ثروت کشور با قیمت آبنبات شده افتخار و اعتبار؟! الحق از حلقه ذیلیل پسند چیزی فراتر از این انتظار نمیره