۰
سنتکام چگونه و چرا تاسیس شد؟

نقش انقلاب ایران در تاسیس نیروی نظامی نفت

میز نفت - با پیروزی انقلاب ایران در سال 1979 جیمی کارتر دستور تاسیس نیروی نظامی را صادر کرد تا از جریان نفت محافظت کند؛ این نیرو البته توسط ریگان به فرماندهی تبدیل شد؛ با نام سنتکام.
جنگنده های سنتکام | میز نفت
جنگنده های سنتکام | میز نفت
به گزارش میز نفت، پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 یک شوک نفتی به جهان و آمریکا وارد کرد و به‌یک‌باره، 3 میلیون و 500 هزار بشکه از بازار جهانی نفت به مدت 6 ماه خارج شد. از دست رفتن ایران به عنوان متحد نفت آمریکا و اتحاد عراق با شوروی، جیمی کارتر را در موضع ضعف قرارداده بود.

پرزیدنت در سخنرانی سالانه خود در 23 ژانویه 1980 رسما دکترین خود را اعلام کرد و گفت دسترسی به نفت خلیج فارس یکی از منافع ملی حیاتی است و ایالات متحده آمادگی دارد تا برای حفاظت از این منافع از نیروی نظامی استفاده کند. 

او اما در انتخابات سال 1980 بازی را به رقیب جمهوری خواه خود باخت. ریگان در اول اکتبر 1981 وقتی زمزمه انقلاب در عربستان شنیده می‌شد خطاب به خبرنگاران گفت ما نمی‌توانیم ببینیم عربستان به دست کسانی می‌افتد که می‌خواهند جریان نفت را قطع کنند.

 آمریکایی‌ها به‌شدت نگران بودند ولی اوضاع کمی بهتر شد. ولی این پایان کار نبود. با حمله نظامی عراق به ایران، جریان نفت بازهم دچار شوک شد به‌نحوی‌که در سه ماه نخست این جنگ، سه میلیون و 300 هزار بشکه از ظرفیت تولید نفت جهان کاسته شد درحالی‌که میزان واردات نفت آمریکا، بیش از 6 میلیون بشکه بود.

تاسیس رسمی سنتکام


رونالد ریگان رئیس‌جمهور آمریکا توجه ویژه‌تری به موضوع تأمین امنیت انرژی داشت؛ ریگان که در جریان انتخابات به اقدام کارتر برای تشکیل یک نیروی نظامی برای حفاظت از منافع اقتصادی حمله می‌کرد،

در ژانویه 13983با تغییر نام این گروه به فرماندهی مرکزی یا همان سنتکام، آن را ارتقا و در جایگاهی برابر با دیگر فرماندهی‌های منطقه‌ای قرار داد.

سنتکام، بازوی نظامی سیاست‌های نفتی آمریکا بود و وظیفه داشت امنیت مناطق نفتی و آبراه‌های استراتژیکی که به آمریکا مربوط بود را تأمین کند. اولین مأموریت رسمی سنتکام در سال 1987 رخ داد؛ جایی که کویت از آمریکا خواست تا نفت‌کش‌های کویتی را که پرچم آمریکا را دارند اسکورت کنند.

ریگان اعلام کرد چنین اقدامی برای نشان دادن تعهد ایالات‌متحده به محافظت از جریان نفت از طریق خلیج‌فارس است.
 
 
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۷
کد مطلب: 39022
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *