۰
عبدالناصر همتی تحلیل کرد:

30 میلیارد دلار؛ هزینه سالانه دور زدن تحریم

​میز نفت – عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی می‌گوید سالانه حدود 30 میلیارد دلار برای دور زدن تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی هزینه می‌شود که از جیب مردم می‌رود.
دلار | میز نفت
دلار | میز نفت
به گزارش میز نفت، همتی در اتاق «ایران من» در کلاب هاوس به موضوع تحریم‌ها پرداخت و گفت: مبادلات تجاری کشور حدود 150 میلیارد دلار است که بین 15 تا 20 درصد از این حجم، بابت هزینه دور زدن تحریم از بین می‌رود.

او ادامه داد: گرچه دور زدن تحریم‌ها برای بقای اقتصادی قابل دفاع است اما هزینه‌های آن از جیب کسانی می‌رود که روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند. متأسفانه کالاها را ارزان صادر می‌کنیم و کالاهای وارداتی را گران تهیه می‌کنیم.

نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری در تشریح این وضعیت گفت: به دلیل تحریم، کالاهای کشور ازجمله نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی  با تخفیف‌های بالایی فروخته می‌شود که این تخفیف، جدای از هزینه‌های لجستیکی، مالی، تبدیل ارز و ... است که در جریان مناظرات انتخاباتی، توسط محمدباقر قالیباف مطرح شد.

او اضافه کرد: از آن‌طرف، به علت همین تحریم‌ها فروشندگان کالا به ایران، روی کالاهای خود می‌کشند و هزینه‌های ثابت روی نقل‌وانتقال پول و کالا موجب می‌شود واردات گران انجام شود.
 

ماجرای فروش نفت چه بود؟


وی در ادامه با اشاره به وضعیت فروش نفت در دوره روحانی و رئیسی هم گفت: زمانی که ترامپ آمد و از برجام خارج شد، تحریم‌های سخت دوباره کلید خورد که همین موضوع موجب کاهش صادرات نفت ایران شد. ترامپ مدام می‌گفت می‌خواهد صادرات نفت ایران را صفر کند که البته نشد.

رئیس اسبق بانک مرکزی بابیان اینکه با شیوع کرونا وضعیت بدتر شد تصریح کرد: در دوران کرونا تقاضای جهانی نفت بشدت کاهش پیدا کرد و به همین دلیل، صادرات نفت کمتر شد اما این موضوع، در سال 99 پایان یافت.

به گفته همتی، از نیمه دوم سال 1399 صادرات نفت افزایش یافت و به رقم یک میلیون بشکه در روز رسید و این روند تا زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار بیاید،ادامه داشت.
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 38374
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *