به گزارش میز نفت، سالها بود که کارشناسان و فعالان بخش خصوصی از دولت میخواستند برای جلوگیری از سوزاندن و هدررفت گاز ال پی جی که سالیانه بیش از یک میلیارد دلار از منابع کشور را به باد میداد، عملیات ساخت یک اسکله صادراتی و تاسیسات جانبی را در منطقه پارس ۲ کلید بزنند و در منطقه پارس ۱هم، با بازسازی و تجهیز اسکله ۱۰ و تأسیسات جانبی و حیاتی در زمین پسکرانه مانع سوخت شدن منابع کشور شود.
کارشکنی برای ال پی جی
گرچه وزارت نفت در ابتدا از این ایده استقبال کرد؛ اما در عمل، اتفاق خاصی رخ نداد. این موضوع ابتدا در نیمه دوم دولت حسن روحانی دنبال شد ولی بازهم با کارشکنیهای بسیاری مواجه شد.
روند بیتوجهی به چنین پروژهای، در دولت سیزدهم هم ادامه داشت تا اینکه دولت چهاردهم تصمیم گرفت برای غلبه بر اوضاع اسفناک سوزاندن LPG، دستور تکمیل اسکله صادراتی و پروژههای مهم در منطقه پارس ۲ را صادر کند.
پایان انتظار در دولت پزشکیان
دهم دیماه ۱۴۰۳ بود که سرانجام پس از سالها انتظار، یک اسکله مدرن ۱۰۰ هزارتنی با حضور نماینده ویژه وزیر نفت، مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، مدیریت نظارت بر صادرات گاز مایع و فرآوردههای نفتی آغاز بکار کرد تا اولین محموله ال پی جی، با موفقیت بارگیری شده و راهی مقصد خود شود.
نکته جالب اینجاست تا پیش از بهرهبرداری از این اسکله، هیچ محلی برای بارگیری ال پی جی گرم بهصورت استاندارد و ایمن وجود نداشت که حالا، با شروع به فعالیت این اسکله، ظرفیت صادرات گاز سرد سه میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و ظرفیت صادرات گاز گرم هم حداقل ۵۰ درصد بیشتر میشود.
این بدان معنی است با این اسکله، سالیانه چند صد میلیون دلار به درآمد کشور افزوده میشود: اتفاق مهمی که در دولت مسعود پزشکیان به ثمر نشسته است.شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵