به گزارش میز نفت، طی یک دهه گذشته صنعت نفت و انرژی شاهد برگزاری رویدادهای مختلفی در حوزه نمایشگاهی است که هیچ خروجی روشنی برای کشور ندارد.
شرکت های ایرانی اعم از خصوصی و شبه دولتی با پرداخت مبالغ سنگین و میلیاردی که بی ارتباط به پورسانت های شیرین هم نیست، در این رویدادهای بی خاصیت شرکت کرده و پول سهامداران خود را خرج تبلیغات شخصی می کنند.
این روند طی سال های اخیر وارد فاز جدیدتری شده و کار را به نمایشگاه های خارجی نیز کشانده است. به طوری که یکی دو شرکت واسطه با ارائه پکیج های توریستی – نمایشگاهی به شرکت های ایرانی، مبالغ هنگفتی را از مدیران دریافت می کنند.
به نظر می رسد عده ای سودجو با تعریف و تدوین برنامه های شیادانه در قالب برگزاری نمایشگاه، با برخی شرکت کنندگان خود به اشتراک منافع رسیده و بدون توجه به نتیجه آن، درآمدزایی خود را گارانتی کرده اند.
در توجیه برگزاری نمایشگاه های نفتی، گفته می شود هدف از آن ارائه دستاوردها و انعقاد قراردادهای مهم با مشتریان است که دراین باره باید گفت اصولا انعقاد قراردادهای نفتی از کانالی جز کانال نمایشگاه می گذرد.
حتی اگر چنانچه قرار است این هدف محقق شود، چه لزومی دارد سالانه بیش از 10 نمایشگاه برگزار شود؟ به نظر می رسد وزارت نفت به عنوان متولی صنعت نفت و انرژی باید با تدوین یک دستورالعمل مشخص و دقیق، به اوضاع بی سامان نمایشگاه های نفتی پایان دهد و یکبار برای همیشه، تکلیف سودجویان را مشخص کند.
مهم ترین دوره های نمایشگاهی در ادامه می آید:
* نمایشگاه بین المللی نفت تهران
* نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان
* نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانشبنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت (پتروتِک)
* نمایشگاه ایران پلاست
* نمایشگاه بینالمللی بهینهسازی مصرف و بهرهوری انرژی ایران
* نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانشبنیان در صنعت نفت
* نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل و دانشبنیان در صنعت پتروشیمی
* نمایشگاه پتروکم
* نمایشگاه زنان تأثیرگذار صنعت نفت
* نمایشگاه حمایت از تولیدات داخلی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش
* نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پارس جنوبی
*نمایشگاه پتروفن
دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۵