۰
انتقاد از وضعیت موجود با وجود منابع غنی

چالش حکمرانی انرژی در ایران

میز نفت - مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته گفت: ایران غنی در منابع اما فقیر در حکمرانی انرژی است، مگر می شود کشوری که بالاترین توان تولید و منابع زیرزمینی‌اش انرژی بوده، امروز با این وضع مواجه شود.
علی محمودیان | میز نفت
علی محمودیان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علی محمودیان، مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته در «همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوری‌های انرژی و حمل و نقل پاک» اظهار داشت: در دهه 80 شمسی که موضوع بنزین به چالش تبدیل شد، این سی‌ان‌جی بود که به داد سبد حمل و نقل کشور رسید.

محمودیان با اشاره به ناترازی بنزین گفت: ایران غنی در منابع اما فقیر در حکمرانی انرژی است، مگر می شود کشوری که بالاترین توان تولید و منابع زیرزمینی‌اش انرژی بوده، امروز با این وضع مواجه شود.وی افزود: با ادامه روند فعلی، تا سال 1410 به طور متوسط روزانه 150 میلیون لیتر کسری بنزین داریم.
 

هشدار سقوط آزاد و نیاز به اصلاحات بودجه‌بندی


مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه "اتفاق امروز هشدار نیست، بله سقوط آزاد است و اگر تدبیر نشود گریبان همه را می‌گیرد"، گفت: در بودجه پیشنهادی 1404 بیش از 70درصد بودجه کشور صرف مصارف جاری میشود، که عمدتا 50 درصد از بودجه پیش بینی شده کشور هم محقق نمی‌شود؛ درحالی که در کشورهایی چون سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن، بیش از 70 درصد بودجه صرف آموزش، پژوهش و توسعه زیرساخت‌ها می‌شود و اینگونه است که این کشورها به‌طور مرتب درحال رشد هستند.وی ادامه داد: به تدریج در کشور ما سطح کیفیت زندگی در همه بخش‌ها کاهش می‌یابد و دلیل اصلی آن دخالت دولت در تمام امور است.
 

ظرفیت جایگزینی بنزین با CNG و چالش‌های اجرای قانون


محمودیان با بیان اینکه ظرفیت جایگزینی 50 میلیون لیتر مصرف بنزین با 50 میلیون مترمکعب مصرف CNG را با زیرساخت‌های موجود داریم، گفت: ظرفیت خوبی که در قانون و ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید ایجاد شده بود تا سهم CNG در سبد مصرف سوخت افزایش یابد، از سال 1401 متوقف شد و مطالبات فعالان این عرصه هم پرداخت نشد تا این‌کار مفیاد به‌طور کامل متوقف شود.

وی افزود: سهم CNG در حمل‌و نقل کشور از 23 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کرده است؛ این درحالی است که هیچ کشوری مثل ایران نیست که 2500 جایگاه متصل به شبکه سراسری انتقال گاز داشته باشد و هیچ جای دنیا کشوری مثل ایران مراکز ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه CNG را ندارد، اما از این ظرفیت استفاده بهینه نمی‌شود.

مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های CNG می توان تا 3 سال آینده، 20 میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین صرفه‌جویی کرد.

انتهای پیام/
شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب: 40292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *