۰
محاسبات علمی نشان می دهد:

گاز؛ عامل آلودگی هوای تهران

میز نفت - محاسبات علمی و کارشناسی نشان می دهد گاز مهم ترین عامل آلودگی هوای تهران است.
آلودگی هوا | میز نفت
آلودگی هوا | میز نفت
به گزارش میز نفت، مصرف گاز طبيعی تهران در روزهای سرد زمستان روزانه حدود صد میلیون لیتر است.مصرف خودروهای بنزين سوز و گازوئيل سوز شهر تهران در زمسان روزانه حدود سی ميليون ليتر است.

در واكنش گاز طبيعی و بنزين و گازوئيل با هوا جهت سوختن و توليد انرژی گرمايی گاز co۲ يا منوكسيد كربن در هوا منتشر می شود.

وقتی صد هزار تن گازطبيعی در بخاری ها یا موتورخانه ها و غیره می سوزد حدود ۴۰۰ هزار تن اکسیژن را نابود و به ۲۷۰هزار تن co۲ تبدیل می کند  گاز سمی co۲ كه اصلی ترين عامل آلودگی هوا و گرمايش كره زمين است ايجاد می شود.
 

معادله ای شفاف از گاز و آلودگی


طبق معادله استوکیومتری که در شیمی خوانده ایم برای سوختن گاز طبیعی معادلات زیر حاکم است و محاسبات فوق در خصوص میزان تولید co۲  میزان سوختن اکسیژن بر پایه محاسبات علمی زیر می باشد:
 
ch۴+۲۰۲می دهد   co۲+۲H۲o

و برای سوختن بنزین معادله استوکیومتری بترتیب ذیل است:

۲c۸H۱۸+۲۵o۲ می دهد ۱۶co۲+۱۸H۲o

میزان نابودی اکسیژن هوا و تولید co۲ توسط کل خودرو های شهر تهران حدود یک سوم اکسیژن سوزی و تولید co۲ ناشی از سوختن گاز طبیعی است.  لذا گاز طبیعی در زمستان عامل اصلی آلودگی هوا و کمبود اکسیژن در تهران است.

عوارض سوختن گاز طبیعی بیش از بنزین و گازوئیل است چرا كه خودروها و وسایل مصرف كننده بنزین و گازوئیل واكنش سوختن بطور كامل انجام می شود اما در برخی بخاری های گازی ناقص سوزی بسیاری وجود دارد كه آلودگی آن بسیار بیشتر و خطرناك تر است.

در كل كره زمین حدود ۱.۵ میلیون كیلومتر خط لوله گازبا هدف تامین گاز شهری وجود دارد  اما در ایران به تنهایی ۴۳۰ هزار كیلومتر خط لوله گاز نصب شده و به شهر های دور و روستاها گاز رسانی شده است این سیاست یكی از بزرگترین اشتباهات استراتژیك در حوزه انرژی بوده است.
 

برق به جای گاز؟


طی دو دهه گذشته بارها كارشناسان اعلام كردند بجای گاز كشی به روستاها و شهرها انرژی برق با قیمت یارانه ها در اختیار مردم قرار گیرد و گاز برای چهار هدف زیر مورد استفاده قرار گیرد اما كوچكترین توجهی به این گزارش ها و تحلیل ها و هشدار ها نشد.

مصرف گاز طبیعی باید در نیروگاه ها، واحدهای پتروشیمی، تزریق به مخازن نفت جهت ازدیاد برداشت و صادرات هدف گذاری می شد.

 بخاری های برقی هیچ گونه آلودگی هوا در محیط خانه و شهر ایجاد نمی کنند اکسیژن هوا را نمی بلعند و هیچ نوع بیماری به دنبال ندارند در حالی که بخاری های گازی هوای خانه ها وشهرها را می بلعند، محیط خانه و شهر را به شدت آلوده می کنند و مردم را به انواع بیماری ها سخت و لاعلاج گرفتار می نمایند
 
 
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۹
کد مطلب: 39331
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *