۰
هشدار کارشناسان درباره تبعات کوچک سازی

ضرورت حفظ ساختار شرکت ملی نفت

میز نفت - مهدی حسینی معاون سابق وزیر نفت گفت: بالاخره تحریم‌ها یک روز تمام می‌شود و در آن صورت ایران در دنیا با نفت شناخته می‌شود و نفت هم با شرکت ملی نفت، بنابراین شرکت نفت نباید کوچک شود.
شرکت ملی نفت | میز نفت
شرکت ملی نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ‌صنعت نفت ایران به حجم بالایی از سرمایه گذاری نیاز دارد تا بتواند عقب ماندگی سال های گذشته را جبران کرده و ناترازی های موجود در حوزه انرژی را کمی بهبود ببخشد. با این وجود اما آمارهای اعلامی از وضعیت سرمایه گذاری در این صنعت نگران کننده است. دلایل متعددی برای افت سرمایه گذاری در این حوزه پر مزیت اقتصادی برای ایران عنوان می شود.

مهدی حسینی معاون سابق وزیر نفت با بیان اینکه ریسک شرکت‌های نفتی داخلی ما بسیار بالاست و آن‌ها هم جرات نمی‌کنند سرمایه‌ای خود را با ریسک بالا سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه‌شان از بین برود، ادامه داد: یکی از اقداماتی که شرکت نفت در دولت چهاردهم باید انجام دهد، این است که این نوع ریسک ها را کاهش دهد. از آنسو، فعالان حوزه نفتی نیز باید از شرکت نفت حمایت کنند.
 

ایران در دنیا با نفت شناخته می‌شود


او ادامه داد: اخیرا صحبت‌هایی مبنی بر واگذاری بخش‌هایی از شرکت نفت به بخش خصوصی می شود که محل انتقاد است. باید این شرکت ها تقویت شوند چرا که بالاخره تحریم‌ها یک روز تمام می‌شود و در آن صورت ایران در دنیا با نفت شناخته می‌شود و نفت هم با شرکت ملی نفت، بنابراین شرکت نفت نباید کوچک شود. وزارت نفت هم باید رابطه‌اش را اصلاح کند.

به گفته این کارشناس انرژی، کشورهایی مانند «مالزی، اندونزی و ویتنام» سال‌ها پیش رو به رشد بودند، اما امروز از ما جلو زدند. ویتنام آنقدر قوی شده است که به ما پیشنهاد سرمایه گذاری در نفت ما می دهد. وقتی از آن‌ها می‌پرسیم که با وجود نفت دولتی، چطور رشد کردند، می‌گویند که ما رابطه شرکت خود را با دولت بهبود دادیم.

در ایران، وزارت نفت در کار شرکت نفت دخالت می‌کند، دولت در کار وزارت نفت، مجلس در کار دولت و کسی به وظیفه اصلی خود عمل نمی کند. حال آنکه باید رابطه دولت و شرکت نفت را بسیار ساده کرده و به شرکت نفت اختیار و درآمد دهیم که در بازار بین‌المللی حضور فعال و خوبی داشته باشد که بتواند تولید ثروت کند

او ادامه داد: چون نفت دولتی است، از هر بشکه نفتی که در شرکت تولید می‌شود، به دولت سهم می‌دهیم و ۸۰ درصد به دولت مالیات می‌پردازیم. از ۱۰۰ بشکه نفت، ۸۴ بشکه برای دولت است اما برای ۱۶ بشکه باقی‌مانده خودمان سرمایه‌گذاری می کنیم، آموزش می‌دهیم و پول می‌سازیم.
 

 کسی به وظیفه اصلی خود عمل نمی کند


حسینی اظهار داشت: دولت در این کشورها هم فقط به این توجه دارد که چند بشکه نفت تولید شده برای اینکه سهم خودش را بگیرد. اما در ایران، وزارت نفت در کار شرکت نفت دخالت می‌کند، دولت در کار وزارت نفت، مجلس در کار دولت و کسی به وظیفه اصلی خود عمل نمی کند. باید رابطه دولت و شرکت نفت را بسیار ساده کرده و به شرکت نفت اختیار و درآمد دهیم که در بازار بین‌المللی حضور فعال و خوبی داشته باشد که بتواند تولید ثروت کند.

او همچنین با اشاره به فرمایشات رهبری، گفت: باید ازفرصت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم؛ حالا که تحریم هستیم و متکی به خود هستیم، بخش خصوصی را تشویق کرده و کار را برایشان آسان کنیم.

حضور پر رنگ دستگاه های نظارتی در دستگاه های دولتی یک اشکال عمده دارد و آن اینکه مدیران پاکدستی که می‌خواهند زیر یک سند را امضا کنند، جرات نمی‌کنند چرا که نمی خواهند در گیرودار مواخذات بیهوده بیفتند

معاون سابق وزیر نفت با بیان اینکه چهارچوب‌های همکاری ما با بخش خصوصی بسیار سخت است، ادامه داد: ازآن‌جایی که فساد در کشور زیاد شده، حضور دستگاه‌های نظارتی در دستگاه‌های دولتی برای اینکه جلوی فساد را بگیرند، پررنگ شده است. این موضوع یک خاصیت خوب دارد که اگر به درستی عمل کنند، ‌می‌تواند جلوی فساد را بگیرد، اما یک اشکال عمده دارد و آن اینکه مدیران پاکدستی که می‌خواهند زیر یک سند را امضا کنند، جرات نمی‌کنند چرا که نمی خواهند در گیرودار مواخذات بیهوده بیفتند. بنابراین باید این مسائل را از لحاظ مدیریتی و نظارتی حل کنیم و از سرمایه‌ها و توان بخش خصوصی جهت رشد آنهاحمایت کنیم.
منبع : بازار 
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 39297
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *