۰
گزارشی که نباید از دست داد:

انقلاب روبات ها در نفت جهان

میز نفت - روبات ها دیگر علمی تخیلی نیستند و مانند نمایشنامه های علمی تخیلی به صورت غیرقابل کنترل، کنترل تجهیزات را به دست نمی گیرند. آنها مکمل انسانها و بخش بسیار جالب فرآیند دیجیتالی شدن هستند.
روبات های نفتی | میز نفت
روبات های نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت، پیشرفت‌ صنعت نفت و گاز در حوزه روباتیک با سرعت به پیش می رود. شركت مشاوره انرژی گلوبال دیتا در گزارش خود اعلام كرده که صنعت نفت و گاز از فناوری رباتیك برای بهبود ایمنی و کارایی عملیات استفاده زیادی می كند.

گلوبال دیتا در این گزارش اعلام كرده كه روبات های مجهز به فناوری های پیشرفته دستاوردهای مثبت رو به رشدی را به همراه داشته و پیشرفت های دامنه داری در عملیات شرکت های نفت و گاز ایجاد می کنند.

گزارش گلوبال دیتا به نقش شرکت های بزرگ نفت و گاز مانند ادنوك، ب پی، انی، اكویینور، اگزون موبیل، رپسول، شل، روسنفت و توتال انرژی در توسعه فناوری روباتیک برای افزایش ایمنی و بهره وری عملیات، اشاره می کند.
 

محافظت از کارکنان نفت


راویندرا پورانیک، تحلیلگر نفت و گاز در گلوبال دیتا در این گزارش می نویسد: روبات‌ها برای اجرای وظایف پیچیده در تأسیسات تولید نفت و گاز بسیار ارزشمند هستند، در نتیجه از کاركنان در برابر محیط‌های خطرناک محافظت كرده و احتمال توقف های پرهزینه را کاهش می‌دهند.

شرکت‌هایی مانند شل، اكویینور و توتال انرژی این روبات ها را برای کار در کنار انسان‌ها در سكوهای فراساحلی مستقر می‌کنند. به عنوان مثال، اتوماسیون روباتیک می تواند عملیات از راه دور را مدیریت کند، مانند شرایطی که در سکوی Oseberg H شركت اكویینور در دریای شمال انجام می شود.

این تحلیلگر تاکید کرد: شرکت بزرگ نفتی فرانسوی توتال انرژی با همکاری شركت اوشنرینگ یک بازرسی آزمایشی از خطوط لوله زیردریایی در دریای شمال را با استفاده از زیردریایی خودكار (شهپاد) انجام داده است.

پورانیک در این گزارش خاطرنشان کرده که همکاری میان شرکت‌های نفت و گاز و توسعه دهندگان فناوری افزایش یافته و این امکان را فراهم می‌کند تا موارد استفاده روباتیک را با ادغام هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رایانش ابری و محاسبات لبه‌ای متنوع‌سازی کنیم.
 

ادنوک امارات و هوش مصنوعی در نفت


شركت ادنوك اعلام کرده که با استقرار راه حل های هوش مصنوعی در سال  2023 میلادی، 500 میلیون دلار ارزش آفرینی کرده است.

رهبران شركت ادنوك با بهره گیری از بیش از 30 ابزار پیشرو در صنعت هوش مصنوعی در سراسر زنجیره ارزش، از عملیات میدانی گرفته تا تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر و سریع‌تر شرکتی ایجاد كرده اند.

این برنامه‌ها در مجموع در فاصله سال‌های 2022 تا 2023 میلادی یک میلیون تن از انتشار دی‌اکسید کربن (CO2) را کاهش دادند که معادل حذف حدود 200 هزار خودروی بنزینی از جاده‌ها است.

وی ادامه داد: این دستاورد نشانگر استراتژی دیرپای غول ادنوك برای توسعه و استقرار فناوری‌های پیشگامی مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون روباتیک و تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته است.

این نقطه عطف، نشان‌دهنده شروع یک برنامه چند ساله برای سرعت بخشیدن به استقرار مجموعه‌ای از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در سراسر زنجیره ارزش شركت ادنوك برای افزایش ایمنی همراه با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و خلق ارزش است.
 

اروپایی ها و حرکت به سمت روبات


شركت بی پی در یك پادكست اعلام كرده كه به نسل بعدی روباتیک به عنوان یک عضو جدید نگاه نمی كند. چرا كه روبات ها همه روزه یك همكار عملیات ما خواهند بود.

شركت انی نیز در وب‌سایت خود بیان كرده که یک مرکز ارزیابی صلاحیت دارد که فناوری‌هایی را برای اتوماسیون و دیجیتالی کردن کارخانه‌ها و از حسگرهای ثابت یا متحرک تحت شبکه خود برای جمع‌آوری داده‌ها، تا روبات‌های مورد استفاده در خشکی، دریا و در هوا و سیستم‌های پردازش داده برای استفاده مهندسی و مدیریت آلارم‌ها و توصیه‌های مربوط به اقدام بررسی و ارائه می كند.

در ادامه می‌افزاید: ما از تخصص خود در صنعت استفاده می‌کنیم و از فناوری روباتیک در تاسیسات خود برای بهبود ایمنی در محیط کار، کاهش قرار گرفتن اپراتورها در محیط‌های خطرناک و دورافتاده و دسترسی کارگران به مناطق غیرقابل دسترس استفاده می‌کنیم.

ما ربات‌هایی را طراحی می‌کنیم تا کیفیت، کمیت و قابلیت اطمینان نظارت بر محیط‌زیست، عملیات صنعتی و داده‌های یکپارچگی دارایی‌ها را افزایش دهیم.هدف سیستم‌های ما، بهینه‌سازی عملیات از نظر هزینه و زمان و اطمینان از نگهداری سریع‌تر و دقیق‌تر دارایی است.

در بیانیه وب سایت اكویینور، اشاره شده که روبات ها دیگر علمی تخیلی نیستند و مانند نمایشنامه های علمی تخیلی به صورت غیرقابل کنترل، کنترل تجهیزات را به دست نمی گیرند. آنها مکمل انسانها و بخش بسیار جالب فرآیند دیجیتالی شدن هستند.

در بیانیه ای که در وب سایت اگزون موبیل منتشر شده است، این شرکت بیان می کند که ما اولین شرکتی هستیم که در صنعت از حفاری خودكار در آب های عمیق استفاده می کند.

شركت رپسول نیز در بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده است، می‌گوید: «اتوماسیون فرآیند روباتیک نه تنها ابزاری برای بهینه‌سازی کارایی عملیاتی است، بلکه بخشی از استراتژی تحول دیجیتال ما به سوی نسل پنجم صنعت است. در این مسیر، ما متعهد به فناوری‌های مختلفی مانند داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، ، روبات‌سازی یا بلاک‌چین هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: این ابزارها به تیم‌های ما برای طراحی محصولات و خدمات دیجیتال جدید که منفعت مستقیم برای مشتریان ما دارند، قدرت می‌دهد.
 

حمایت غول های نفتی از روبات ها


روسنفت نیز در بیانیه‌ای که در دسامبر سال گذشته در سایت خود منتشر کرد، خاطرنشان کرد که «استفاده از ابزار‌های روباتیک در صنعت نفت امکان به حداقل رساندن خرابی تجهیزات و حذف کامل خطرات جانی و سلامتی انسان را می‌دهد. سود اقتصادی استفاده از مجموعه توسعه یافته روبات ها توسط متخصصان این شرکت بیش از 600 میلیون روبل (6.19 میلیون دلار) در سال است.

در بیانیه ای که در اکتبر سال گذشته در سایت خود منتشر شد، توتال انرژی اعلام كرده که در توسعه روباتیک برای راه اندازی سایت های خود پیشگام است.

در ادامه بیانیه آمده است: ما نمی‌توانیم از روبات‌ها به‌طور کامل استفاده کنیم، مگر اینکه در یک فلسفه عملیاتی ثابت گنجانده شوند. این امر مستلزم ملاحظاتی در مورد تجهیزات، و همچنین کاربران و نحوه استفاده آنها از آن تجهیزات است، با توجه به اینکه اپراتورهای راه دور سایت‌های صنعتی می‌توانند روبات‌های خود را که عملیات همزمان دارند، برنامه‌ریزی کنند، بدون اینکه دقیقاً در کنار یکدیگر باشند.

بیانیه ای که در سایت  غول نفتی شل منتشر شده است، بیان می کند که این شرکت از سیستم های روباتیک در سراسر تجارت خود برای طیف گسترده ای از عملیات و وظایف تعمیر و نگهداری استفاده می کند.
در این بیانیه آمده است: شل در حال مقابله با چالش پیچیده‌تر شدن دارایی‌های نفت و گاز از نظر عملیاتی و سخت‌تر شدن استانداردهای بهداشتی، ایمنی، امنیتی و زیست‌محیطی است که در عملیات اعمال می‌شود.

روبات ها، قرار گرفتن افراد، پیمانکاران و تامین کنندگان در محیط های خطرناك را کاهش داده و جمع آوری داده ها را به صورت خودکار برای ابزارهای تحلیلی پیشرفته جهت اعلام نشت و یا تشخیص خوردگی فعال می کند.
 
نویسنده: آندریاس اگزارهاس
منبع: www.rigzone.com
مترجم: محسن داوری

 
يکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 39417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *