۱
یادداشتی از مسعود سلطان پور:

خدمات ترکان به صنعت نفت

میز نفت - آقای ترکان در جریان اولین نصب سکوهای فاز 1 پارس جنوبی علیرغم کسالتی که داشت به مدت سه روز در شرایط بد دریا و شرایط بد و نامناسب اقامت در مجموعه اقامتی کشتی ابوذر – 1200، حضور یافت.
مرحوم اکبر ترکان | میز نفت
مرحوم اکبر ترکان | میز نفت
به گزارش میز نفت، متن زیر بخشی از نوشته مسعود سلطان پور درباره مرحوم اکبر ترکان است که به مناسبت سالگرد فوت وی، منتشر شده است؛ سلطان پور نوشته است: 

طی سال‌های اشتغال ایشان در سازمان گسترش و تقریباً تمام پست‌های ایشان در وزارت نفت، بنده در بخش‌های مختلف صنعت دریایی کشور در بخش‌های مهندسی، مدیریت پروژه و مدیرعاملی در شرکت تأسیسات دریایی ایران و بعداً در شرکت آذر آب و شرکت نفت و گاز کیش و شرکت جهاد دریا و نهایتاً در مجموعه خصوصی " گروه برهان " با ایشان مراوده کاری و دوستانه داشتم.
 

مخالفت وزیر وفت نفت!


در واگذاری کارهایی که سابقه انجام آن‌ها در داخل وجود نداشت موانع بزرگی تا حد مخالفت وزیر نفت وقت و دیگر مدیران وجود داشت. انجام کار پوشش لوله‌های انتقال نفت و گاز در بستر دریا، تولید لوله‌های انتقال گاز فشارقوی در داخل، انجام کار لوله‌گذاری در دریا، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین شناورهای عملیاتی برای لوله‌گذاری در کف دریا، تأمین شناور جرثقیل‌دار بزرگ برای نصب سکوهای سنگین و قطع وابستگی به شرکت‌های بزرگ خارجی، ساخت دکل‌های حفاری دریایی در داخل توسط سازندگان داخلی و اجرای پروژه‌های بزرگ میدان‌ها نفت و گاز بخصوص در پارس جنوبی و موارد پرشمار با اندازه‌های کوچک‌تر از موارد ذکرشده. قطعاً پشتیبانی‌های آقای ترکان از مؤثرترین و بعضاً عامل اصلی حل مسئله و عبور از مشکل و بحران در این‌گونه موارد بود.
 
 در تبدیل شناور جرثقیل‌دار ابوذر 1200 به شناور لوله گذار پشتیبانی ایشان دلیل اصلی موفقیت بود. در واگذاری پوشش و لوله‌گذاری فاز 1 پارس جنوبی به تأسیسات دریایی ایشان نقش اصلی داشتند.

 در تضمین وام خرید شناور سی مستر C-MASTER که بعدها شناور اصلی لوله گذار همه فازهای
پارس جنوبی بودند، ایشان بسیار فراتر از وظیفه شخصاً با تعهد بازپرداخت وام بانک پارسیان این کار را
امکان‌پذیر کردند.

در واگذاری ساخت دکل‌های حفاری دریایی به مشارکت تأسیسات دریایی و شرکت ملی حفاری پشتیبانی و حمایت قاطع ایشان علت اصلی توفیق انجام کار بود.

در تأمین شناور جرثقیل‌دار غدیر – 5000 از چین و شکست انحصار مالکیت چنین سرمایه عظیمی - که نقطه اتکای اصلی کشور برای نصب سکوهای سنگین است، ایشان نقش اصلی داشتند.

 در طراحی ساخت یارد عظیم ساخت سکوهای دریایی خرمشهر تأسیسات دریایی علیرغم مخالفت‌های دیگران حمایت آقای ترکان اثر قاطع در شکل‌گیری داشت.
 

ماجرای دریافت وام نفتی

 
درگرفتن وام از بانک پارسیان برای خرید شناورهای سی مستر C- MADTER بانک تضمین آقای ترکان را قبول داشت – با توجه به اینکه ایشان هیچ مسئولیتی در سمت مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در ارتباط با تأسیسات دریایی نداشت – آقای ترکان از من پرسید مردانه این کار قابل انجام است؟ و شما این کار را انجام می‌دهید؟ و وقتی من قول دادم با تمام وجود تمام ریسک تضمین بازپرداخت وام را با امضاء شخصی قبول کرد.

آقای ترکان  در جریان اولین نصب سکوهای فاز 1 پارس جنوبی علیرغم کسالتی که داشت به مدت سه روز در شرایط بد دریا و شرایط بد و نامناسب اقامت در مجموعه اقامتی کشتی ابوذر – 1200، حضور یافت و تمام ناملایمات از محل استراحت و غذا را تا پایان  عملیات با روی باز بر خود هموار کردند و پس از پایان عملیات با خوش‌روئی و سماجت و خداحافظی به عسلویه مراجعت کردند .
 

 از ترکان، تا جشن ساز و جوادی


برای اینکه ترکان ساختن یا ترکان بودن بسیار پرهزینه است. صداقت و صراحت و اخلاص و مردانگی و حق‌داری و حق گوئی کالایی نیست که در فضای سیاست زده متعفن و در بین افرادی که
-علیرغم آنکه بزرگ دیده می‌شوند و کوس بزرگی می‌زنند- بشدت در چنبره منافع شخصی، جایگاه‌های مجازی و اعتباری و موقعیت‌های زودگذر و موقت اجتماعی و تفکرات منحط محفلی و رقابت‌های
تهوع‌آور حزبی باهدف کسب و حفظ قدرت و جایگاه گرفتار هستند، خریدار داشته باشد. حتماً وجود نازنین و آزاده و وارسته‌ای مثل ترکان نمی‌تواند توسط این افراد و گروه‌ها و محفل‌ها تحمل شود.
 
 
در عمر کاری خود و بخصوص در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در صحنه‌های مختلف و خصوصاً در طی سی سال اخیر در صنعت نفت با افراد و گروه‌های مختلفی برخورد و سرکار داشته‌ام. آدم‌های خوب با خصلت‌های پسندیده هم کم ندیده‌ام. مدیران و کارشناسان باسواد و دانا و باهوش و مسئولیت شناسی که هر یک در زمان خود و سهم خود منشأ آثار و خدمات شایان تقدیر و قابل‌توجهی بوده‌اند. اما حساب افرادی مانند آقای مهندس ترکان، آقای مهندس کراچیان، آقای نژاد حسینیان آقای مهندس رکن‌الدین جوادی و آقای مهندس جشن ساز و چند نفر دیگر در این میان کاملاً جداست .
 
يکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 39416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *