۰
خطری بیخ گوش ایران:

ماجرای خرابکاری گازی در شوروی

میز نفت - گرچه جنگ سایبری سال هاست که در جهان نهادینه شده است، اما عمق آن هنوز مشخص نیست؛ یکی از اتفاقات تاریخی در خرابکاری های صنعتی، موضوع صادرات گاز شوروی به اروپا بود که آمریکا را وارد یک جنگ سایبری تمام عیار با کرملین کرد.
انفجار خط لوله گازی | روسیه
انفجار خط لوله گازی | روسیه
به گزارش میز نفت، انفجار پیجرهای ارتباطی در لبنان و استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای جدید در عملیات های تروریستی و خرابکاری، موجب شده تا یک نگرانی بزرگ در جامعه جهانی ایجاد شود.

حالا که خبرگزاری های رسمی و غربی می گویند موساد برای فروش پیجرهای دست کاری شده از کشورهای اروپایی و با پوشش شرکت های خاص بهره برده است، برخی می گویند دامنه این اتفاقات عجیب می تواند به زیر ساخت های انرژی هم برسد.

گرچه جنگ سایبری سال هاست که در جهان نهادینه شده است، اما عمق آن هنوز مشخص نیست؛ یکی از اتفاقات تاریخی در خرابکاری های صنعتی، موضوع صادرات گاز شوروی به اروپا بود که آمریکا را وارد یک جنگ سایبری تمام عیار با کرملین کرد.
 

داستان یک خرابکاری گازی


در ابتدای دهه 80 میلادی، صادرات گاز شوروی به اروپا افزایش یافت؛ واکنش ریگآن‌ هم به وابستگی شدید اروپا به گاز شوروی، چیزی نبود جز تحریم؛ گرچه ریگان در 22 ژوئن 1982 از تمدید تحریم‌ها برای کلیه شرکت‌های خارجی صادرکننده تجهیزات مربوط به فناوری‌های آمریکایی خبر داد اما با فشار انگلیس، ریگان در 14 نوامبر 1982 تحریم‌ها را لغو کرد و در سال 1984، گاز شوروی به اروپا رسید تا میزان صادرات گاز مسکو به اروپا، به 34 میلیارد مترمکعب در سال برسد.

بااین‌وجود، ویلیام کیسی رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا طرحی را به ریگان ارائه می‌دهد که بر اساس آن، آمریکا در یک عملیات ضد جاسوسی دست به خرابکاری در تأسیسات گازی شوروی می‌زد. او بجای دستگیری جاسوسان، قصد داشت آن‌ها را به هکر تبدیل کند. سیا به این جاسوسان اجازه می‌داد فنّاوری ها را سرقت کنند اما با دست‌کاری آن‌ها، به اهداف خود فکر می‌کرد.

یکی از آن اهداف چیزی نبود جز اختلال در صادرات گاز به اروپا؛ در این عملیات، یک شرکت کانادایی در دسترس جاسوسان صنعتی شوروی قرار می‌گرفت تا به‌صورت مخفیانه و بدون آنکه آمریکا متوجه شود بخشی از فناوری‌های موردنیاز شوروی را در اختیار این کشور قرار می‌داد. توماس رید، فرمانده اسبق نیروی هوایی آمریکا بعدها این نقشه را در کتابش افشا کرد.

وی برنامه آمریکا را به اسب تراوا تشبیه کرده است؛ نرم افزارهایی که در اختیار جاسوسان قرار می‌گرفت، دست‌کاری شده بود و وقتی در تأسیسات گازی شوروی به کار گرفته می‌شد، آنطوری برنامه‌ریزی می‌شد که آمریکا می‌خواست. در برنامه سیا، نرم‌افزارها تا 6 ماه به‌خوبی فعال بودند اما پس‌ازآن، با هک دستگاه‌های فشار خط لوله، به‌یک‌باره فشار جریان گاز را دو برابر کرده و موجب انفجار مهیب می‌شدند.

در سال 1982 خط لوله گازی شوروی دچار انفجار مهیبی شد و شوروی را در شوکی بزرگ فروبرد. بااین‌وجود، این خط لوله تعمیر شد و جریان گاز ادامه یافت اما آمریکایی‌ها توانسته بودند، روی خط لوله اول شوروی سوار شوند و طی سالها خط لوله ها را منفجر کنند.
يکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۵
کد مطلب: 39087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *