۰
نگاهی به دستاورد واقعی دولتی که مقدس شده است:

ایران در دولت 13 واردکننده بنزین شد

​در دولت مرحوم رئیسی، جمهوری اسلامی ایران از «صادرکننده» بنزین به «واردکننده بنزین» تبدیل شد؛ یکی از بزرگترین نقاط ضعف دولتی که در بی دستاوردی، در نوع خود کم نظیر است.
انبار نفت کن | میز نفت
انبار نفت کن | میز نفت
به گزارش میز نفت، دولت سیزدهم در حالی وزارت نفت را تحویل گرفت که تولید بنزین بین 110 تا 113 میلیون لیتر بود و البته مصرف بنزین کمتر از 100 میلیون لیتر. این به معنای صادرات بنزین در سال های پایانی دولت دوزادهم بود اما در دولت سیزدهم داستان بنزین تغییر کرد.

طی سه سال گذشته، مدیریت مصرف بنزین به حال خود رها شد و منجر به رکورد زدن مصرف بنزین شد؛ در این دوره، مصرف بنزین با تولید آن تراز شد. البته بماند که تولید بنزین در مقاطعی از سال با کاهش تولید مواجه شد و شرکت ملی پالایش و پخش مجبور شد برای برطرف کردن ناترازی بنزین، از نفتنا برای افزایش میزان تولید بنزین بهره بگیرد.

بر اساس آمارهای رسمی، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بود که با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نه تنها واردات بنزین متوقف شد بلکه از شهریور1399، صادرات بنزین آغاز شد.
 

اعتراف بنزینی رسانه های مدافع دولت رئیسی


خبرگزاری تسنیم، در تاریخ 6 آبان 99 در گزارشی با دستاورد خواندن صادرات بنزین ایران، نوشت:« درحالی که بیش از یک سال از صادرات بنزین ایران از طریق رینگ بین المللی بورس انرژی می گذرد، چهارشنبه گذشته 28 میلیون بشکه بنزین از طریق این رینگ معامله شد تا رکورد معاملات روزانه بورس انرژی رقم بخورد.»



این خبرگزاری در ادامه نوشته است:«به عبارتی در یک روز به اندازه صادرات یک ماهه نفت، بنزین صادر شد و این رکوردشکنی امریکا و همپیمانانش در منطقه را حسابی ترسانده چرا که درست چند روز پس از رکوردشکنی صادرات بنزین ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه (پنجم آبان‌ماه) بیژن زنگنه، وزیر نفت، وزارت نفت و سازمان‌های مرتبط با آن را تحریم کرد.»

همچنین خبرگزاری اصولگرای فارس که در دفاع از دولت سیزدهم، از خود دولتمردان نیز متعصب تر است در تیرماه 1400 در گزارشی به نقل از رویترز نوشته است:« ایران که تا همین 3 سال پیش واردکننده بنزین بود، به صادرکننده این محصول تبدیل شده و با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی، منبع درآمدی خود را تغییر داده و هدف آمریکا برای قطع درآمدهایش را با شکست مواجه کرده است.»

 سال 99 اوج صادرات بنزین ایران بود و با ثبت رقم 3 میلیارد دلاری صادرات، یک درآمد ارزی ویژه برای دولت به دست آمد. ارزش درآمد ارزی بنزین زمانی مشخص می‌‌کند که با صادرات 4.3 میلیارد دلاری نفت در 11 ماهه همان سال (طبق اظهارات اسحاق جهانگیری) مقایسه شود.


جالب است بدانید این روند در سال 1400 ادامه داشت بطوری که گمرک اعلام کرد: ایران در سال 1400 حدود 740 میلیون دلار بنزین صادر کرده است. 
 

تبدیل به واردکننده بنزین شدیم


این موفقیت در دولت دوازدهم اما در دولت سیزدهم تبدیل به یک شکست بزرگ شد؛ در این دوره، صادرات بنزین متوقف شد و تولید از پالایشگاه ها به قدری کاهش یافت که وزارت نفت تصمیم گرفت نفتای تولیدی در پالایشگاه ها را به بنزین اضافه کند تا بتواند پاسخگوی مصرف بنزین در داخل باشد.

موضوعی که با اعتراف وزارت نفت همراه شد و البته، آلودگی هوا را به مردم اعطا کرد. هم اکنون روزانه حدود 115 میلیون لیتر تولید می شود که علاوه بر پاسخگو نبودن به نیازهای داخلی، روزانه حداقل 7 میلیون لیتر بنزین وارد می شود.

این وضعیت به خوبی نشان می دهد که دولت سیزدهم در حوزه بنزین و تامین نیازهای داخلی تا چه اندازه عملکرد منفی و غیرقابل دفاعی را داشته است.
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 38083
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *