وحید حاجی پور | آقای رئیسجمهور در جدیدترین اظهارات سوختی خود، برای آمادهسازی مردم جهت سهمیهبندی بنزین گفته است در سراسر جهان قیمت سوخت چند نرخی است و در تعطیلات پایان هفته بهای هر لیتر بنزین با قیمت روزهای کاری متفاوت است!
خب طبیعی است آقای روحانی برای آنکه عملکرد شبیه به فاجعه وزیر نفت خود و برخی مشاورانش را مخفی کند، به چنین موضوعی تمسک بجوید؛ گویا قرار نیست کسی بابت سوءتعبیر و اشتباهات وحشتناک بازخواست شود و یا حتی عذرخواهی سادهای صورت بگیرد. جهت اطلاع آقای رئیسجمهور و تیم وی باید گفت اصولاً پدیدهای که رئیسجمهور به آن پرداخته وجود خارجی ندارد چراکه در اغلب کشورهای جهان، بهای هر لیتر بنزین قیمتهای استاندارد و بهروز است و بهای هر لیتر بنزین با توجه به پارامترهای مختلفی روزانه اعلام و در تابلوهای جایگاههای سوخت نقش میبندد.
اصول توزیع سوخت و بنزین در اروپا و آمریکا که «مدینه فاضله» تفکرات امروز دولت است، با ایران تفاوتهای چشمگیری دارد. در این مناطق خبری از قیمتهای دستوری نیست، دولتها برای بنزین قیمت تعیین نمیکنند و بهای هر لیتر سوخت در یک بازار آزاد و با توجه به عواملی مانند قیمت تمامشده قیمت بنزین، قیمت نفت، خدمات جایگاهها و ... تعیینشده و خودروها با توجه به قیمتها و همچنین خدماتی که ارائه میشود، سوخت موردنیازشان را تعیین میکنند.
در اروپا مانند ایران مکانیزم تعیین قیمت وجود ندارد و شرکتهای بزرگ نفتی مانند توتال، بی پی، شل، اگزون موبیل، گازپروم، روسنفت و ... نفت را در پالایشگاه تبدیل به فرآورده کرده و در جایگاههای سوخت متعلق به خود عرضه میکنند. بهای هر لیتر بنزین را هم روزانه تعیین کرده و خبری از بنزین دو نرخی به صورتی که در ایران وجود دارد، نیست. البته آقای روحانی شاید به این موضوع آگاه نباشد ولی چنگ زدن به این ریسمان نخنما شده، بهخوبی نشان داد دولت برای احیای سهمیهبندی برنامه ویژهای دارد.
بنزین هم گران خواهد شد و هم سهمیه برای آن در نظر گرفته میشود، دلیلش هم ساده است؛ مصرف بنزین کشور بیش از 100 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است و منابع ملی بهراحتی در باک خودروها سوزانده میشود بیش از 10 میلیون لیتر هم از مرزها قاچاق میشود. ولنگار بودن مصرف بنزین و قاچاق آن، پیرو تئوری وزیر نفت و مکتب تفکری متعلق به آن است که معتقد است باید مصرف را به حال خود رها کرد و اجازه بدهیم مردم بهاندازهای که میتوانند بنزین مصرف کنند و کنترل مصرف سوخت، آزار دادن مردم است.
مدعیانی که کارت سوخت و مدیریت مصرف را یک طرح «کمونیستی» میدانستند امروز سکوت پیشه کردهاند و برای احیای کارت سوخت به رئیسجمهور مشورتهایی دیگر میدهند. روحانی معتقد است که بنزین باید دونرخی باشد ولی وزیر نفت از روزی که به نفت برگشت، مدام بنزین دونرخی و کارت سوخت را عامل فساد در ایران میدانست و یکتنه توانست بنزین را تکنرخی کند.
در همان ایام بارها نوشتیم این تصمیم، مدیریت مصرف سوخت را از بین خواهد برد و درنهایت موجب اتلاف منابع کشور میشود ولی در پاسخ گفتند منتقدان وزارت نفت، سیاسی فکر میکنند و سیاسیتر سخن میگویند. حالا که مشخصشده است چه کسی سیاسیتر بوده، حداقلش آن است که وزیر نفت یک عذرخواهی رسمی از مردم داشته باشد که با سوء مدیریت مثالزدنی و تکیهبر نظرات شخصی خود، چنین وضعیتی را به وجود آورده و کشور را وارد بحران خواهد کرد.
از یاد نبریم مهمترین دلیل احیای کارت سوخت و سهمیهبندی نگاه سیاسی صرف وزیر نفت و همفکرانش است که سیستم هوشمند مدیریت مصرف سوخت را نابود کرده و موجب شدند تا افسار مصرف سوخت و قاچاق آن، از دست دولت خارج شود. اوج دهانکجی زنگنه به موضوع مدیریت مصرف سوخت آنجا بود که وقتی درباره قاچاق سوخت از وی سؤال شد، گفت الحمدالله خوب است!
اگر دولت یازدهم، دستاورد گذشته را به باد نمیداد امروز نه خبری از آمارهای وحشتناک مصرف و قاچاق سوخت بود و نه یک بحران اجتماعی بالقوه، کشور را تهدید میکرد. بهراستی چه فرد یا نهادی میخواهد با ورود به این مسئله، مسئولان را بازخواست کند که خواسته یا ناخواسته، برای کشور بحرانآفرینی کردهاند؟
بیچاره مردم که باید تاوان سیاسیکاری و خودبزرگبینیهای مسئولان آشکار و پنهان دولت را پس بدهند؛ بدون هیچ اعتراض و انتقادی.
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲