۰
روایتی عجیب از برنده شدن شرکتی که تخصصش، مناقصه است:

جعبه سیاه فالکون در نفت

​میز نفت - بررسی اتفاقات رخ‌داده در پروژه پتروشیمی آلای مهستان، پای یک شرکت نفتی را به یک تخلف بزرگ باز می‌کند؛ شرکتی به نام فالکون متعلق به مردی به نام جواد کاشانی که در پروژه‌های پایین‌دست صنعت نفت، دارای شائبه‌های بسیاری است.
شرکت فالکون | میز نفت
شرکت فالکون | میز نفت
به گزارش میز نفت، ماجرا به برگزاری مناقصات پتروشیمی آلای مهستان است به‌ویژه مناقصه fire heater که اتفاقات عجیبی رخ‌داده است؛ اتفاقاتی که شائبه زد و بند را به یقین نزدیک کرده است.

ماجرا به لیستی برمی‌گردد که برای حضور در این مناقصه شرکت کرده‌اند. لیستی که در هیئت‌مدیره تصویب‌شده بود، شامل 11 شرکت بود که فقط از 6 شرکت استعلام قیمتی صورت گرفت.

به 5 شرکت از این 6 شرکت فرصت 10تا 12 روزه داده شد تا پیشنهاد خود را مطرح کنند اما در یک اقدام عجیب، به شرکت فالکون که به یکباره به لیست مصوب هیئت مدیره اضافه شده، فرصتی 39 روزه اعطا شد؛ به همین دلیل، پیشنهاد 5 شرکت زودتر به شرکت آلای مهستان رسید تا فالکون با خیالی راحت پیشنهاد خود را ارائه دهد!

درنهایت، دو پیشنهاد شرکت‌های MFS و تاشا در تاریخ‌های 22 و 23 اردیبهشت 1401 ارائه شد و فالکون چند هفته بعد،قیمت خود را در تاریخ 17 شهریور روی میز هیئت‌مدیره گذاشت.

نکته مهم دراین‌باره آن است که یک روز پس از دریافت پیشنهاد مالی دو شرکت، یعنی در تاریخ 24 اردیبهشت 1401 جلسه کمیسیون معاملات جهت تعیین برنده برگزار می‌شود درحالی‌که پیشنهاد فالکون، چند هفته پس‌ازاین جلسه دریافت شده است.

در همان جلسه، شرکت تاشا با ارزیابی فنی و مالی کمیسیون برنده مناقصه می‌شود؛ با قیمت 26 میلیون و 400 هزار یورو. اما این پایان کار نبود چراکه پس از دریافت پیشنهاد فالکون، مناقصه تجدید شده و یک‌بار دیگر در تاریخ 18 مهر 1401 از شرکت‌های متقاضی دعوت می‌شود تا پیشنهاد خود را رسماً اعلام کنند.

در تاریخ 26 مهر، پاکات مالی توسط کمیسیون معاملات ارسال می‌شود و پس از دریافت پیشنهاد‌های، صلاحیت سایر شرکت‌ها رد شده و به‌یک‌باره، شرکت فالکون برنده مناقصه می‌شود!

این اتفاق در حالی رخ‌داده است که صلاحیت شرکت فالکون نه توسط مدیر مهندسی و نه توسط مشاور بررسی نشده بود اما به‌یک‌باره، وارد مناقصه شد و برنده از آن بیرون آمد. درنهایت، در تاریخ 17 آبان 1401 قرارداد همکاری با شرکت فالکون قبل از تصویب هیئت‌مدیره ابلاغ می‌شود.

بزودی ابعاد دیگری از شرکت فالکون در پروژه های پالایشی کشور منتشر می شود که نگاهی به آن، نشان می دهد فالکون ید طولایی در برنده شدن غیرقانونی در مناقصات دارد.
 
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۴
کد مطلب: 39358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *