۰
میز نفت گزارش می دهد:

بازار انرژی روسیه در یك نگاه

میز نفت - یک نگاه کلی به بازار انرژی روسیه می گوید کل مصرف نهایی انرژی مصرف‌شده توسط کاربران نهایی مانند خانواده‌ها و مشاغل برای گرم کردن و خنک کردن ساختمان‌ها، برای روشنایی، دستگاه‌ها و لوازم‌خانگی و برای تأمین انرژی خودروها، ماشین‌آلات و کارخانه‌ها است.
صنعت انرژی روسیه | میز نفت
صنعت انرژی روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت، روسیه پس از ایالات‌متحده، دومین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است و بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را دارد. روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است. در سال 2021 میلادی، این کشور 762 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کرد و حدود 210 میلیارد مترمکعب آن را از طریق خط لوله صادر کرد.
 

منابع تأمین انرژی در روسیه


گاز طبیعی بزرگ‌ترین منبع انرژی در روسیه است كه در سال 2022 میلادی 52 درصد از کل انرژی مصرفی این كشور را تأمین كرده است. نكته قابل‌توجه این است كه 42 درصد انرژی تولیدشده در این كشور صادر می‌شود.
بخش قابل‌توجهی از نفت خام تولیدی در پالایشگاه‌های این كشور پالایش‌شده و به انواع محصولات و فرآورده تبدیل می‌شود.
 

مصرف نهایی انرژی


کل مصرف نهایی انرژی مصرف‌شده توسط کاربران نهایی مانند خانواده‌ها و مشاغل برای گرم کردن و خنک کردن ساختمان‌ها، برای روشنایی، دستگاه‌ها و لوازم‌خانگی و برای تأمین انرژی خودروها، ماشین‌آلات و کارخانه‌ها است. همچنین شامل استفاده‌های غیر انرژی از محصولات انرژی مانند سوخت‌های فسیلی مورداستفاده برای ساخت مواد شیمیایی در واحدهای پتروشیمی می‌شود.

در روسیه 27 درصد انرژی در خانه‌ها و 28 درصد انرژی در صنایع مصرف می‌شود. سهم بخش حمل‌ونقل نیز 20 درصد اعلام‌شده است.

خانوارها 42 درصد انرژی موردنیاز خود را از گاز طبیعی تأمین می‌کنند و 33 درصد انرژی مصرفی خانواده‌ها برای تولید گرما استفاده می‌گردد.

در بخش حمل‌ونقل، 66 درصد انرژی موردنیاز وابسته به نفت است و سهم گاز طبیعی 26.5 درصد اعلام‌شده است. 7.1 درصد خودروها نیز برقی هستند.
 
 

عرضه گاز طبیعی


بسیاری از مردم با گاز طبیعی و استفاده از آن در خانه‌ها برای پخت‌وپز و گرمایش آشنا هستند، اما گاز طبیعی سوخت مهمی برای تولید برق است و برای تولید مواد شیمیایی و پلاستیک استفاده می‌شود.

در دهه‌های اخیر، گاز طبیعی به دلیل افزایش دسترسی، انعطاف‌پذیری و انتشار کمتر دی‌اکسید کربن نسبت به زغال‌سنگ و نفت، نقشی رو به رشد در تولید برق داشته است، اما انتشار گاز طبیعی همچنان باید به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد تا اهداف آب و هوایی بین‌المللی برآورده شود. اختلال در بازار جهانی انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین همچنین خطرات امنیت انرژی ناشی از وابستگی به گاز وارداتی به‌ویژه در اروپا را نشان داده است.

در این كشور 52 درصد انرژی از گاز طبیعی تأمین می‌گردد. در دو دهه اخیر تولید گاز در روسیه 33 درصد افزایش یافته است.
 
ذخایر گاز طبیعی اثبات شده روسیه در 1 ژانویه 2024 میلادی، 1688 تریلیون فوت مکعب بوده است که بزرگ‌ترین ذخایر در جهان است. گازپروم، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی گاز طبیعی روسیه، بیش از 70 درصد از ذخایر گاز طبیعی این کشور را در اختیار دارد.

 در سال 2022 میلادی، 21.8 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی خشک در روسیه تولید شد که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش داشت.
 
منبع: اداره اطلاعات انرژی آمریکا
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 39145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *