۰
بحران در لیبی در حال شدیدتر شدن است:

آتش بانک مرکزی بر نفت لیبی

میز نفت - ​صادرات نفت خام از لیبی در هفته گذشته بازهم کاهش‌یافته است زیرا مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل، بین دولت‌های این کشور به‌جایی نرسیده است؛ موضوع اختلاف دو دولت به ریاست بانک مرکزی است که درآمدهای نفتی را دریافت می‌کند.
نفت لیبی | میز نفت
نفت لیبی | میز نفت
به گزارش میز نفت، بر اساس داده‌های ردیابی نفت‌کش‌ ها که توسط بلومبرگ جمع‌آوری‌شده، طی هفته گذشته، صادرات نفت لیبی به‌طور متوسط ​​حدود 314 هزار بشکه در روز بوده است که از 468 هزار بشکه در پنج روز ابتدایی ماه سپتامبر کمتر است.
 
لیبی که حدود 1.2 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، به دلیل همین اختلاف دچار افت تولیدشده و به نظر می‌رسد با همه تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به اختلاف‌ها، راه به‌جایی نبرده و بحران سیاسی را عمیق‌تر کرده است.
 

پای بانک مرکزی در میان است


بر اساس این گزارش، دولت به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی در بخش غربی لیبی در تلاش بود تا صادق الکبیر، رئیس بانک مرکزی لیبی را تغییر دهد اما این تصمیم، منجر به مناقشات اخیر بین دولت‌ها و جناح‌های سیاسی شرقی و غربی شده است.

ماه گذشته بود که شورای ریاست جمهوری لیبی قصد داشت هیئت‌مدیره جدیدی را برای بانک مرکزی تشکیل دهد. شورای ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تصمیم به اجرای قطعنامه شماره 3 مجلس نمایندگان در سال 2018 درباره انتخاب رئیس جدید برای بانک مرکزی لیبی و تشکیل هیئت‌مدیره جدید گرفته است.»

به دلیل اختلاف‌نظرها، تصمیم سال 2018 مبنی بر انتصاب محمد عبدالسلام الشکری به‌عنوان رئیس بانک اجرا نشد و در حال حاضر مجلس نمایندگان از رئیس فعلی بانک «الصدیق الکبیر» حمایت می‌کند.

همین موضوع منجر به بروز اختلافات عمیقی میان طرفین در لیبی شده و تولید نفت را در مسیر کاهش قرار داده است.
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۱
کد مطلب: 39020
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *