۰
مکاتباتی که از یک فرار بزرگ خبر می دهد:

فریب مجلس با ارسال نمایشی نفت به جاسک

میز نفت - شرکت ملی نفت قصد دارد با یک نمایش سر و هم بندی شده در انتقال نفت از گوره به جاسک، از فشارهای کمیسیون اصل 90 درباره این پروژه ملی رهایی یابد.
مخازن نفت جاسک | میز نفت
مخازن نفت جاسک | میز نفت
به گزارش میز نفت، نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 طی دو سال اخیر با پیگیری مستمر موضوع انتقال نفت از گوره به جاسک، شرکت ملی نفت را موجب رهاشدگی این پروژه می دانست و به همین دلیل، قرار شد روز سه شنبه مورخ 25 اردیبهشت جلسه ای راس ساعت 15 در این کمیسیون با حضور وزیر نفت و مدیران شرکت ملی نفت برگزار شود.

شرکت ملی نفت برای پاسخ به این پرسش ها می خواهد به هر طریقی که شده، نفت را به مخازن ناقص جاسک برساند اما پیگیری های مداوم محسن خجسته مهر، رضا دهقان معاون مهندسی شرکت ملی نفت و هرمز قلاوند مدیر امور نظارت بر تولید نفت و گاز، با پاسخ منفی مدیران ایمنی و زیرمجموعه تولیدی همراه شده است.

بر اساس مستنداتی که به دست میز نفت رسیده است، با وجود تاکید شرکت ملی نفت برای صحنه سازی جهت ارسال دو میلیون بشکه نفت از گوره به جاسک جهت متقاعد کردن اعضای کمیسیون اصل 90 که این پروژه آماده است، مکاتبات حاکی از آماده نبودن این پروژه و امکان بروز یک خطر بزرگ در صنعت نفت است.





یک منبع آگاه با بیان اینکه اوجی از این موضوع اطلاع ندارد و به او هم اطلاعات کامل داده نشده است، گفت: متاسفانه شرکت ملی نفت طی دو هفته اخیر به شکلی عجیب و با استیصال خاصی، به دنبال نشان دادن عملکرد ساختگی خود در پروژه خط لوله گوره جاسک  است.
 

مستندات مهم درباره جاسک


بر حسب یکی از نامه ها که به امضای مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رسیده و به خجسته مهر اعلام شده، مخازن جاسک کامل نیست و حتی مشکل تامین انرژی دارد!همچنین پمپ های جوکی نیز ناقص است و مخازن برای دریافت نفت هنوز نیازمند رسیدگی است.

در نامه دیگری که چند روز پیش، هرمز قلاوند به رضا دهقان نوشته، همان ایرادات قبلی به شکلی دیگر عنوان شده و قید شده است که مخازن، سکویی برای دسترسی ندارند ،شیرها برق دار نشده و دستورالعمل های ایمنی عملیات راه اتدازی ارائه نشده است،



همچنین سیستم‌های اندازه گیری موقت در تلمبه خانه شماره ۱ طرح گوره جاسک  هنوز نصب وراه اندازی، نشده است.

سایر مکتوباتی که در باره این پروژه طی دو هفته اخیر انجام شده، به خوبی نشان می دهد مخازن جاسک توانایی گرفتن ایمن نفت از گوره را ندارند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، انفجاری بزرگ در راه است و دو میلیون بشکه نفت خام در آتش سوخته یا در بیابان ها رها می شود.

حالا مشخص نیست چرا شرکت ملی نفت از سال 1400 تا 1403 این پروژه را به حال خود رها کرده و حتی برای فرار از پرسش های اصل 90 سعی دارد با چیزی شبیه به «عملیات فریب» و «صحنه سازی»، انتقادات را از روی خود بر دارد.

حالا باید دید مناطق نفتخیز جنوب حاضر به ارسال نفت از گوره به مخازن ناقص جاسک خواهد بود و یا کمیسیون اصل 90 با پیگیری این موضوع، مانع از بروز یک تراژدی تلخ برای صنعت نفت می شود.
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 37931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *