به گزارش میز نفت، باوجود افزایش ریسک عبور کشتیها از
دریای سرخ، برخی شرکتهای نفتی اصرار دارند که کشتیهایی که اجاره میکنند بهجای دور زدن دماغه امید نیک، همچنان از باب المندب عبور کنند.
درحالیکه تعدادی دیگر از شرکتهای نفتی ازجمله بریتیش پترولیوم قصد دارند سوئز را کنار بگذارند. برخی دیگر همچنان به استفاده از دریای سرخ ادامه میدهند که دسترسی به بازارهای اروپایی را از طریق کانال سوئز فراهم میکند.
به گفته وزارت انرژی ایالاتمتحده. نفت روسیه که از طریق کانال سوئز به سمت جنوب میرفت از حدود 700 هزار بشکه در سال 2020 به 3.6 میلیون بشکه در نیمه اول سال 2023 افزایش یافت. همچنین جریان نفت خاورمیانه که از طریق
کانال سوئز به شمال میرفت از 2 میلیون بشکه به 3.5 میلیون بشکه در روز رسید.
آمارها میگویند تانکرها در نیمه اول سال 2023، روزانه حدود 9.2 میلیون بشکه نفت را از طریق
دریای سرخ جابجا کردند که در مقایسه با سال 2021 بیش از 4 میلیون بشکه افزایش را نشان میدهد.
طی چند هفته اخیر
حملات به کشتیها در دریای سرخ تقریباً هیچ تأثیری بر قیمت نفت نداشته است، باوجوداینکه حجم نفت حمل شده از طریق این آبراه طی دو سال گذشته به دلیل جنگ اوکراین 80 درصد افزایش یافته است.