۰
۱
رونمایی از مشکل جدید صنعت سی ان جی

تردد «بمب های» متحرک در خیابان ها

عدم بازرسی دقیق و دوره ای روی مخازن سی ان جی خودرها، زنگ خطر را برای این صنعت به صدا درآورده و مسولان امر را در مقابل یک بحران بالقوه قرار داده است.
تردد «بمب های» متحرک در خیابان ها
به گزارش «ميزنفت»، سوخت‌گيري «بمب‌هاي متحرك» در جايگاه‌هاي عرضه گاز طبيعي و پيمايش آنها در خيابان‌ها و جاده‌ها بهترين عنوان براي حال و هواي امروز خودروهاي دوگانه‌سوز و گاز‌سوز است كه به دليل نبود نظارت كافي بر مخازن آنها، به يك دغدغه مهم تبديل شده‌اند.

از ۳.۵ ميليون دستگاه دوگانه‌سوز ۹۲۰ هزار خودرو به صورت كارگاهي، ۲‌ميليون و ۳۰۰ هزار در كارخانه‌ها و ۳۰۰ هزار به صورت غيرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند. مخازن گاز‌سوز به نيمه دوم عمر خود رسيده‌اند و بازرسي آنها به درستي انجام نمي‌شود.

اين مهم مورد تأييد تمامي سخنرانان در ششمين همايش ملي خودرو، سي‌ان‌جي و سوخت‌هاي جايگزين بود، به عنوان نمونه رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در اين باره گفت: از سال ۸۲ تا امروز، مخازن سي‌ان‌جي خودروهاي گازسوز بازرسي نشده‌اند، كار بازرسي مخازن به مجموعه‌اي كه واگذار شده غلط بوده، بايد وزارت نفت كار بازرسي مخازن سي‌ان‌جي را برعهده بگيرد.

عليرضا فيض‌بخش ادامه داد: به دنبال توسعه نامتوازن اين صنعت در آن دوره، ما مجاب شديم كه صنعت توليد مخزن سي‌ان‌جي در كشور چين توسعه پيدا كند و ما بزرگ‌ترين واردكننده مخزن جهان شديم؛ مخزني را كه به ازاي هر ليتر ۲ دلار قيمت داشت، ما تا ۷ دلار در ليتر از اين كشور خريديم. جايگاه‌ها نيز بدون نگهداري درست جلو رفتند، چنان كه خشك‌كننده‌ها از مدار خارج شدند و همراه گاز، آب تحويل مردم داده‌اند.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با بيان اينكه بايد به صنايع داخلي توجه بيشتري كرد، گفت: ظرفيت ساخت مخزن در داخل كشور ۶/۱ميليون دستگاه است كه در سال گذشته تنها ۷۰هزار دستگاه توليد كرده‌اند و هنوز هم خودروسازان به دنبال واردات مخزن هستند!

دبير انجمن سوخت‌هاي جايگزين هم در اين همايش گفت: خودروهاي گازسوز در ايران با هر نوبت سوختگيري ۱۲۰ كيلومتر پيمايش دارند، در حالي كه بر اساس استانداردهاي جهاني اين رقم بيش از ۵۰۰ كيلومتر است. شهريار خاشع افزود: در زمينه بازرسي جايگاه‌ها زحمات زيادي در وزارت نفت و سازمان استاندارد كشيده‌اند اما در زمينه بازرسي خودروها عملاً دارند اين دست و آن دست مي‌كنند كه اين مسئله بسيار خطرناك است و ممكن است در آينده بحران‌زا شود. خودروهايي كه در ايران گازسوز مي‌شوند، عملاً صندوق عقب را از آنها مي‌گيريم، وقتي مردم به مسافرت مي‌روند در برخي موارد اقدام به باز كردن مخزن سي‌ان‌جي از صندوق عقب مي‌كنند كه اين باز كردن و دوباره نصب كردن آن بسيار خطرناك است.

اين كارشناس سوخت با بيان اينكه زمان شارژ خودرو در جايگاه دو تا سه‌دقيقه طول مي‌كشد، گفت: اما براي سوخت‌گيري هر خودرو در يك جايگاه سي‌ان‌جي زماني حدود يك‌ساعت مالك خودرو بايد اختصاص دهد تا به جايگاه رسيده و بتواند سوختگيري كند.
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 2330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


بازرسی هم که می کنند فورمالیته است. ماشین های استیجاری گازسوز شرکت نفت در اهواز الزاما باید ماهی یک بار بازرسی شوند اما نحوه بازرسی جالب است 45 هزارتومانم به یک مرکز نصب سی ان جی می دهند تا فرمی را گوهی و مهر کند. همین. حتی بعضا صندوق را هم بالا نمی زنند. بیچاره راننده ها که هرماه از این حقوق حداقلی باید سهم بازرس ها را هم بدهند.