۰
سید غلامحسین حسنتاش در یادداشتی مطرح کرد:

پاسخی به ابهام تولید نفت ایران

میز نفت - سید غلامحسین حسنتاش از کارشناسان ارشد نفتی در یادداشتی با ارائه یک نمودار مهم به شائبه های مطرح شده درباره افزایش تولید و صادرات نفت ایران واکنش نشان داد.
تولید نفت ایران | میز نفت
تولید نفت ایران | میز نفت
سید غلامحسین حسنتاش | در جریان مناظره‌های انتخاباتی بعضی از کاندیداها مطالب و اعداد و ارقام اغراق‌آمیزی را در مورد صادرات نفت خام کشور بیان کردند و افزایش صادرات نفت را به‌حساب توانائی دولت سیزدهم گذاشتند.
 
نمودار زیر آمار تولید نفت خام کشور را بر اساس گزارش‌های ماهانه سازمان اوپک نشان می‌دهد. این گزارش اوپک بر مبنای متوسط ارقام ارائه‌شده توسط پنج منبع معتبر بین‌المللی است که بازار جهانی نفت را از جهات مختلف رصد می‌کنند و تولید نفت کشورها را اعلام می‌کنند. لذا موثق است و تا جایی که نگارنده اطلاع دارد تاکنون مورد اعتراض ایران قرار نگرفته است.
 
 
 
توجه شود که دولت سیزدهم تقریباً از اوایل ماه اوت سال 2021 کار خود را آغاز کرده است و در حقیقت 5 ماه از سال 2021 میلادی را دولت سیزدهم بر سر کار بوده است.

از ماه فوریه سال میلادی 2022 یعنی از اوایل این سال حمله گسترده روسیه به اوکراین آغاز شده و با توجه به تحریم‌هایی که غربی‌ها علیه روسیه و خصوصاً صادرات نفت و گاز این کشور اعمال کردند و نیز با توجه انفجاری که در ماه دسامبر 2022 در خط لوله گاز نورد استریم که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کرد، رخ داد، فرصت بی‌نظیری برای افزایش صادرات نفت ایران در این سال فراهم شده بود.
 

نگاهی به چند عدد مهم نفتی


 اما در این سال متوسط تولید نفت خام ایران تنها 162 هزار بشکه در روز افزایش یافته است که طبعاً مربوط به صادرات بوده است؛ یعنی متوسط صادرات نفت ایران در ماه‌های ششم تا هفدهم حاکمیت دولت سیزدهم باوجود فرصت تاریخی حمله روسیه به اوکراین تنها 162 هزار بشکه در روز افزایش داشته است که آن‌هم عمدتاً به شرق دور و چین صادر شده و با توجه به رقابت با نفت روسیه با تخفیف‌های بسیار بالا فروخته شده است.
 
از ماه فوریه سال 2023 میلادی تولید و صادرات نفت خام ایران به‌صورت تدریجی شروع به افزایش کرده و در ماه می 2024 (آخرین آماری که در گزارش ماه جون سازمان اوپک منتشر شده است)، تولید نفت خام با 672 هزار بشکه افزایش به 3.226 هزار بشکه در روز رسیده است.
 
 همان‌طور که در منظره‌های انتخاباتی توسط آقای پورمحمدی و همچنین توسط جواد ظریف مطرح شد و در سطح بین‌المللی هم ذکر شده است، ناشی از معافیت‌های اعمال‌شده توسط بایدن رئیس‌جمهور امریکا بوده است و اگر هنر توانائی وزارت نفت دولت سیزدهم بود باید 5 ماه بعد از استقرار این دولت و با توجه به فرصت حمله روسیه به اوکراین، در سال 2022 خود را نشان می‌داد.
 
بنا بر آنچه ذکر شد. با توجه به حداقل 1.9 میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی کشور، در حال حاضر صادرات نفت خام ایران حدود 1.330 میلیون بشکه در روز است و لذا آنچه در بیان برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمده است صحیح نیست.
دوشنبه ۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 38326
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *