۱
چراغ سبز بايدن براي حضور غول هاي نفتی در ونزوئلا

چشمی که روی نفت ونزوئلا بسته شد

میز نفت - به نظر می‌رسد كاخ سفيد تمایل زيادي دارد كه به شرکت‌ های نفتی داراي سابقه فعاليت در ونزوئلا اجازه دهد به پمپاژ نفت خام در کشوری که دارای بزرگترین ذخایر نفت خام جهان است، با سرعت بيشتري ادامه دهند.
بایدن و مادوور | میز نفت
بایدن و مادوور | میز نفت
به گزارش میز نفت، با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا بر تولید و صادرات نفت ونزوئلا، به نظر می‌رسد کاخ سفید تمایلی ندارد بازار و قیمت نفت و در نتیجه قیمت بنزین در ایالات متحده را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آمریکا با شوك روبرو کند.

در اکتبر 2023 ميلادی، ایالات متحده لغو موقت تحریم‌های كاراكاس را تا آوریل 2024 ميلادی اعلام کرد که به تولید، برداشت، فروش و صادرات نفت یا گاز از ونزوئلا و ارائه کالاها و خدمات مرتبط و همچنین پرداخت مالی برای تامين کالاها یا خدمات مربوط به عملیات بخش نفت یا گاز اين كشور را در بر می گرفت.
 

چرا تعلیق تحریم های نفتی؟


تعليق شش ماهه تحریم ها به دنبال تعهدات نیکلاس مادورو ونزوئلا برای تضمین برگزاری انتخابات عادلانه در سال جاری توسط دولت بايدن صورت گرفته است.

در نتیجه، بزرگ ترین شرکت‌های تجارت بین‌المللی طلاي سياه، خريد نفت ونزوئلا را از سر گرفتند. همچنین تعدادی از ارائه‌دهندگان خدمات سرچاهی ميادين نفتی برای کمک به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای همكاری در استخراج نفت خام با شركت پي دي وی اس ای به ونزوئلا  بازگشتند.

اما این بار ممکن است مجوزهای ویژه تری برای معافیت تولیدکنندگان نفت خارجی از تحریم ها ارائه شود. دوره تحریم قبلی پيش از از اکتبر 2023 ميلادی فقط برای غول آمریکایی شورون مجوز صادر شده بود.

در اواسط آوریل امسال، لغو تحریم‌های نفتی موقت شش ماهه که ایالات متحده در اکتبر سال گذشته به ونزوئلا اعطا کرده بود، به پایان رسید و دولت بایدن اقدام به اعمال مجدد این تحریم‌ها کرد.
 

واکنش ونزوئلا به اقدام آمریکا


این اقدام با واکنش شدید در کاراکاس مواجه شد که بازگشت تحریم ها را تلاش ایالات متحده برای سلطه و خرابکاری در صنعت نفت ونزوئلا توصیف کرد. نیکلاس مادورو نتوانست از اين فرصت برای لغو دايمي تحریم‌ها بهره گيري كند.

وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرده كه درخواست‌های مجوزهای خاص را برای ادامه فعالیت‌ها به صورت موردی بررسی خواهد کرد.
یکی از این مجوزهای خاص به شرکت بزرگ انرژی اسپانیایی رپسول اعطا شده است که در ونزوئلا در کنار شورون ایالات متحده، اني ایتالیا و شل براي تولید نفت از ميادين اين كشور فعاليت دارد.

منابع آگاه در هفته جاري به رویترز گفتند که شركت رپسول نيز مجوزی از وزارت خزانه داری ایالات متحده برای ادامه و گسترش تجارت نفت و گاز خود در ونزوئلا دریافت کرده است.

رپسول، در سرمایه گذاری مشترک با شركت ملي نفت ونزوئلا، سهامی در میدان گازی فراساحلی پرلا ، یکی از بزرگترین میادین گازی دریایی آمریکای لاتین به همراه 60 درصد سهام در پروژه گازی خشکی Quiriquireو سهم در يك پروژه نفت خام سنگین و سرمایه گذاری مشترک در اختيار دارد.

پيش از انقضای مجوز عمومی شش ماهه ایالات متحده، رپسول قراردادی را با شرکت PDVSA برای افزودن دو میدان به عملیات مشترک خود در ونزوئلا امضا کرد که تولید نفت خود را در این کشور دوبرابر خواهد کرد.

مجوزهای ویژه بیشتری می تواند برای شرکت های بزرگ نفتی برای فعالیت در صنعت نفت ونزوئلا دنبال شود.
 

واشنگتن در حال بررسی


یک مقام آمریکایی در این هفته گفت که وزارت خزانه داری ایالات متحده در حال بررسی حداکثر 50 درخواست مجوز فردی از شرکت هایی است که مایل به انجام تجارت انرژی در ونزوئلا هستند.

دیوید ال. گلدوین، رئیس گروه مشاوره انرژی شورای آتلانتیک و یکی از اعضای ارشد غیرمقیم مرکز انرژی جهانی این شورا، گفت: ایالات متحده به دنبال راه حل طلایی برای پايان دادن به تحریم هاي ونزوئلا است.

گلدوین گفت، با وجود بازگشت تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا واضح بود که ظرف 45 روز آینده از درخواست‌های مجوزهای خاص که منافع ایالات متحده را تامین می کند، استقبال کند.

تاثیر اين رويكرد بر بازار جهانی نفت همچنان قابل مشاهده است. بدين ترتيب رانندگان آمريكايی در تابستان داغ امسال و همزمان با اوج گيري كارزار تبليغاتی انتخابات رياست جمهوری برنده اصلی اين اتفاقات خواهند بود.
 
 
نويسنده: تسوتانا پاراسکوا
منبع: www.oilprice.com
مترجم: محسن داوري
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۵
کد مطلب: 38103
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *