به گزارش میز نفت، در حالی که ده ها کشتی غول پیكر همه ماهه و پیش از شدت گرفتن جنگ اسرائیل و
حماس از تنگه باب المندب عبور می کردند، حملات شورشیان حوثی یمن این تعداد را از اواسط ژانویه به صفر رسانده است.
این کشتیها مجبور شدهاند برای انتقال ال ان جی میان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام، مسیر خود را به دور آفریقا تغییر دهند و خریداران را با تعداد محدودی از تامینکنندگان باقی میگذارد، مگر اینکه آنها خواهان پرداخت هزینههای حمل و نقل بالاتر باشند. در نتیجه بازار جهانی
ال ان جی به صورت فزاینده ای در حال فرو رفتن در بحران است.
چالش بزرگ برای ال ان جی
پاتریک دوگاس، رئیس تجارت ال ان جی در شركت
توتال می گوید: در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری، شما تقسیمبندی محمولههای ال ان جی را دارید و انتقال محموله از یک حوضه به حوضه دیگر از نظر اقتصادی چالشبرانگیزتر خواهد بود.
معامله گران مجبور شده اند مشتریانی برای محموله های خود نزدیکتر به محل تولید پیدا کنند تا در حمل و نقل صرفه جویی کنند. این تلاشها احتمالاً زمانی تشدید خواهند شد که تقاضای سوخت پیش از زمستان آینده افزایش یابد، زمانی که هزینههای حمل و نقل نیز معمولاً زیاد می شود.
در صورت قطع شدن جریان صادرات یا افزایش ناگهانی تقاضا، بازار با شرایطی چالش برانگیزتر روبرو خواهد شد و این وضعیت می تواند منجر به قیمت های بالاتر یا افزایش فاصله میان اروپا و آسیا شود.
در سایه شرایط جنگی حاكم بر تنگه باب المندب، شركت های آمریكایی عرضه كننده ال ان جی اروپا از مزیت رقابتی در مقایسه با رقبای آسیایی برخوردار شده اند. جنگ فرسایشی روس ها در اوكراین نیز به خروج شركت های روسی از بازار ال ان جی و ركود طرح های آنان منجر شده است.
بر اساس داده های ردیابی کشتی در بلومبرگ، در سه ماهه اول سال 2024 میلادی میزان ال ان جی صادراتی قطر به بازارهای آسیایی به بالاترین سطح از سال 2017 میلادی تاكنون رسیده است.
سهم دریای سرح در انتقال گاز
باب المندب و
کانال سوئز تا پیش از بحران حوثی ها حدود 10 درصد
تجارت دریایی جهانی را به خود اختصاص میدادند و قطر را با کوتاهترین مسیر به اروپا، که از زمان تحریم خرید
گاز روسیه از طریق شبكه خطوط لوله، از ال ان جی قطری ها استقبال کرده بود، متصل می كرد.
براساس گزارش موسسه پژوهشی کلارکسون، كه بازار تجارت كشتیرانی جهان را بررسی می كند، مسافت های طولانی تری که اکنون کشتی ها باید پیمایش کنند، در دسترس بودن آنها را محدود کرده و حدود 4 درصد به تقاضای جهانی برای حمل و نقل محصولات نفتی و گاز مایع شده اضافه می کند.
هزاران مایل دورتر، گذرگاههای کانال پاناما نیز پس از خشکسالی بیسابقه، دچار رکود شده است. این عملاً مسیر کوتاهتر دیگری را برای ال ان جی صادراتی ایالات متحده به آسیا فراهم می كند.
تنها محموله تردد كرده ماه های اخیر از شمال به کانال سوئز، تانكری است که ال ان جی را از طریق اردن در ماه آوریل به مصر تحویل داده و از همان مسیر دریای سرخ خارج میشود. بر اساس داده های ردیابی کشتی در بلومبرگ، یک تانكر دیگر در روز جمعه گذشته در پایانه اردن لنگر انداخته است.
هزینه روزانه اجاره یک تانكر ال ان جی از زمان افزایش تنش ها در
دریای سرخ در ژانویه، با نوسان های غیرمنتظره ای روبرو شده است.
پر کریستین ویلوچ فت، مدیر و رئیس جهانی ال ان جی در کارگزار کشتی فرنلیز در گفتگو با بلومبرگ اعلام كرد: بازار ال ان جی به دلیل حملات حوثی ها با چالشی بی سابقه روبرو شده كه در آستانه زمستان امسال ممكن است شاهد رشد بی سابقه قیمت تجارت گاز در اروپا باشیم. اتفاقی كه كابوسی برای مصرف كنندگان همزمان با تداوم جنگ اوكراین خواهد بود.
منبع: BLOOMBERG
مترجم: محسن داوری