به گزارش میز نفت، معصومه ابتکار معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت و گو با روزنامه پیام ما، ناگفته های مهمی را درباره بنزین پتروشیمی ها در دولت محمود احمدی نژاد مطرح کرد که بخش های مهم این مصاحبه در ادامه می آید:
*اولینبار سال ۱۳۸۹ بود که من در شورای شهر مسئول کمیتهٔ محیط زیست بودم. آن زمان فردی ناشناس که خودش را بهعنوان مهندس پتروشیمی معرفی کرده بود، از طریق ایمیل گزارشی را برای من ارسال کرد که گزارشی دقیق و علمی بود. در گزارش نوشته شده بود که بهدلیل تحریمهایی که برای بنزین پیش آمده و امکان خرید بنزین از خارج از کشور نیست و تولید داخلی نیز کافی نیست، راهحلی را در این ایمیل به من گفته بودند که میشود از ترکیبات فرایند پتروشیمی بنزینی بهنام «بنزین پیرولیز» تهیه کرد. این بنزین سوخت بیکیفیتی با میزان آروماتیک بالا است.
* آروماتیکها ترکیبات حلقوی مانند بنزن و تولوئین هستند که میزان خوشسوزی بنزین را افزایش میدهند، ولی ترکیبات بسیار خطرناک با عوارض بهداشتی شناختهشدهای هستند. مثلا بنزن از نظر سرطانزایی در ردهٔ اول است. بههمین دلیل این ترکیبات بههیچعنوان در سوخت استفاده نمیشود و قابلقبول هم نیست که این مواد در بنزین باشند. درواقع، استاندارد میزان مجاز این ترکیبات در بنزین صفر است و نباید در سوخت و هوای آزاد وجود داشته باشند.
*با توجه به شرایطی که کشور داشت، این گزارش را به کمیتهٔ محیط زیست شورای شهر بردم و در آنجا با مشاوران صحبت کردیم و بهعنوان یک هشدار مطرح کردیم. همانجا برخی افراد مطرح کردند که از مردم شنیدهاند که در جایگاههای توزیع سوخت بو و رنگ بنزین تغییر کرده است. بعد از آن از شهردار وقت خواستیم اندازهگیری آروماتیکها خصوصاً بنزن در هوای تهران انجام شود، چون اندازهگیری بنزن بهصورت متداول و روزانه انجام نمیشود؛ چون ترکیبی نیست که میزان آن ناگهانی در هوا افزایش پیدا کند که لازم به اندازهگیری روزانه باشد.
*ابتدا تجهیزات اندازهگیری در شرکت کنترل کیفیت هوا نبود و بعد از چندماه تجهیزات را تهیه کردند و گزارشهای اولیه بعد از اندازهگیری نشاندهندهٔ بالا بودن جدی مقدار بنزن در هوای تهران بود. اول در پمپبنزینها که ممکن است بهطور معمول میزان آلودگی زیاد باشد، غلظت بنزن بسیار بالا بود و بعد در مکانهای عمومی مثل میدان تجریش هم این رقم بسیار بالا و چندین برابر حد مجاز یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ برابر حد مجاز بنزن بود.
*وقتی شرکت کنترل کیفیت هوا گزارشها را تهیه کرد، من این گزارشها را به شورای شهر بردم و رسماً از آقای چمران (رئیس شورای شهر) درخواست کردم که به دولت ابلاغ شود که این وضعیت قابلقبول نیست و بسیار مخاطرهآمیز است. اول انکار کردند و گفتند اصلاً چنین چیزی نیست. بعد از آن این انکار به تهدید رسید و من را تهدید کردند که نباید این موضوعات مطرح شود، چون مخل امنیت ملی است. من هم گفتم سلامت و زندگی مردم و این آلودگیها هم بهشکلی دیگر مخل امنیت مردم است و فرقی ندارد. این کشمکش ادامه پیدا کرد و ما روی موضع خودمان ایستادیم.
*با شروع دولت، با توجه به گزارشهایی که در اختیار داشتم، پیگیر موضوع شدم. خوشبختانه داخل سازمان حفاظت محیط زیست هم گزارشهایی وجود داشت، اما از سطح کارشناسی بالاتر نرفته بود و مدیران وقت اجازه نداده بودند که این گزارشها بالاتر برود. همزمان گروهی از استادان دانشگاه شهید بهشتی اعلام کردند که خودشان بهصورت مستقل و با تجهیزات خودشان آلایندههای هوا را اندازهگیری کرده بودند و آنها هم تأیید همان گزارشهای شرکت کنترل کیفیت هوا بود.
* آنجا به این جمعبندی رسیدم که ما باید اقدامی جدی انجام دهیم. از خود وزارت نفت گزارشهایی را گرفتیم که نشان میداد نوعی بنزین که محصول برخی واحدهای پتروشیمی است، به بنزین معمولی اضافه شده تا جبران کمبود آن سالها باشد. من این موضوع را در آبانماه سال ۹۲ به آقای زنگنه، وزیر وقت نفت اعلام کردم و ایشان در بهمنماه همان سال اعلام کردند که بررسی کردهاند و این موضوع درست است. ایشان به ما گفتند که به ما فرصت بدهید که تا اردیبهشتماه (۱۳۹۳) این بنزینهای آلوده جمعآوری شوند و دیگر توزیع نشوند.
* با این اعلام وزارت نفت، حملات تخریبی آغاز شد. انواع و اقسام اتهامها به ما زده شد. آقای پورمختار که آنموقع رئیس کمیسیون اصل نود مجلس بود و بعداً محکوم شد، هر روز ما را در مجلس میخواست؛ نه برای حمایت از این تصمیم بلکه با هدف اتهامزنی و دروغ خواندن این مسائل مربوط به بنزینهای پتروشیمی. بالاخره یک تیمی از جبههٔ پایداری بهدنبال این بودند که بهخاطر حذف بنزین پتروشیمی من را در مجلس محکوم کنند.
* گزارش از طریق یک فرد ناشناس و با ایمیل به دست من رسیده بود. من تمام این اطلاعاتی که درمورد بنزین پتروشیمی به دستم رسید و تمام گزارشهای رسمی بعدی و حتی برگههایی را که وزارت نفت بهصورت روتین راجعبه کیفیت سوخت هم به سازمان محیط زیست و هم برای امور داخلیاش خودش ارائه میکرد، همراهم دارم. حتی گزارشهایی دربارهٔ اینکه طی چه سالهایی از چه واحدهای پتروشیمی، چه میزان از این بنزین مخلوطشده، چه میزانی بنزن و سایر آروماتیکها را داشته، همه را در اختیار دارم.
*آلاینده و مضر بودن این بنزینها صد درصد درست است و این اشتباه خیلی بزرگی بود که با تصمیمگیری عجولانه و فقدان دانش کافی که در آن دولت بود، انجام شد. متأسفانه بین دو تا سه سال مردم ما در کلانشهرها از این بنزینها استفاده کردند. بعد آمدند و گفتند که توزیع این بنزینها در تهران نبوده، در صورتیکه ما این اندازهگیریها را در تهران انجام دادیم. در شهرهای دیگر هم بود. همیشه میگویم که اگر فقط یک دستاورد در سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم داشته باشم، همین حذف بنزین پتروشیمی، بهبود کیفیت بنزین و کلاً بهبود روند کار مدیریت آلودگی هوا بوده است.
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۴۵