به گزارش میز نفت، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: به طور اصولی بنزین در آلودگی هوا در دو مرحله میتواند در جریان آلایندگی نقش داشته باشد. یکی قبل از احتراق و در هنگام نگهداری، نقل و انتقال و سوختگیری است که متأسفانه اکنون با این مشکل مواجهیم، حتی وقتی مردم در جایگاهها بنزین میزنند حتما باید بنزین سرریز شود که این موضوع آلودگی ایجاد میکند، و دیگری پس از احتراق است.
او افزود: به گفته مقامات مسئول در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی؛ اکنون بنزینهای مورد استفاده در خودروها بنزین یورو 4 و یورو 5 است که آروماتیک آن کمتر از 35 درصد، بنزن آن کمتر از یک و فشار بخار آن هم کمتر از 10 پی اس آی است.
پدیدار با بیان اینکه این موارد در حالی که استانداردهای آن رعایت شود قابل قبول است،اضافه کرد: اما متأسفانه آنچه اکنون در افکار عمومی و در بین متخصصان مطرح میشود این است که با توجه به آنکه اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر 92 است ولی بنزینی که اکنون مورد استفاده قرار میگیرد، این استاندارد را ندارند.
به گفته این فعال بخش خصوصی، یکی از مهمترین تفاوتهایی که یورو 5 نسبت به یورو 4 دارد، میزان گوگرد است. میزان گوگردی که در سوخت یورو 5 وجود دارد، 10 گرم در میلیون است در حالی که در یورو 4 این مقدار به 50 گرم در میلیون میرسد و در صورتی که این استاندارد رعایت شود آلودگی کاهش مییابد. به هرحال اکسید گوگرد در هوا یکی از مشکلات بسیار مهم است. علاوه بر کاهش اکسید گوگرد در هوا، جلوگیری از صدمه گوگرد به کاتالیزر تصفیه دود خروجی موتور است. تسریع در نصب سیستمهای بازیابی بخار در همه جایگاههای سوخت کشور و انبارهای بنزین میتواند این نوع آلودگی را کاهش دهد.
پدیدار در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: در جایگاههای فعلی دور نازل بنزین لاستیک وجود دارد که به در باک بنزین میچسبد که این اقدام صحیح است، اما بسیاری از نازلهای بنزین این لاستیک را ندارند و هنگامی که رانندهای بنزین میزند، بخاری که خارج میشود ایجاد آلودگی میکند، همچنین جایگاههای بنزینی که اکنون سرویس میدهند باید استانداردهای زیستمحیطی را رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نکند.
پدیدار درباره کیفیت سوخت مصرفی هم گفت: به گفته مقامات مسئول، طبق استاندارد یورو 5 حداکثر حجمی اروماتیک 35، الفین 18 و بنزن یک درصد است ولی اینکه آیا این موارد رعایت میشود یا خیر نمیدانیم و عمدتا به دلیل نقصانی که وجود دارد این آلودگی را ایجاد میکند، البته گردش هوا و سایر مکانیسمهای دیگر مکملهایی هستند که به این فرآیند هیدروکربنی کمک میکند.
در هر صورت اگر در پالایشگاهها که سیستمهای نوینی دارند، بتوانیم به جای سوخت یورو 4 یورو 5 را تولید کنیم و مقدار گوگرد را کاهش دهیم، این امر میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد. به عنوان مثال در بنزین یورو 5 حداکثر وزنی گوگرد 10 در میلیون (ppm) و در یورو 4، برابر 50 در میلیون است و در صورتی که این امر محقق نشود در شهرهای پرترافیک مانند تهران، خراسان، تبریز آلودگی شدت مییابد.
وی افزود: هماکنون تراکم خودرو در تهران چهار برابر استاندارد جهانی است و این آلودگی هوا حاصل این موضوع است، همچنین فرهنگ عمومی مردم به شدت تغییر کرده، مردم حاضر نیستند از خطوط حملونقل عمومی استفاده کنند و باید در زمینه آگاهی افزایی مردم در خصوص استانداردهای سوخت فرهنگسازی صورت گیرد.استانداردهای یورو برای کاهش آلایندگی بنزین در انواع مختلف آن تعریف شده است. در صورت رعایت نکردن، انواع آلایندگی مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد و ریزگردهای کربنی و هیدروکربنی و بنزن در هوا افزایش مییابد. بهویژه آنکه طرحهای مرتبط با نصب سیستمهای بازیابی بخار بنزین در جایگاهها بسیار با اهمیت است.
پدیدار با اشاره به اینکه پالایشگاههای داخلی با توجه به هزینه زیاد افزایش آرام سوزی از اکتان 92 به 95، تمایلی به استفاده از اکتان افزا در بنزین ندارند، بیان داشت: در صورتی که اگر اکتان افزا به بنزین اضافه کنیم، آلایندگی را کاهش میدهد، به عنوان مثال در برخی از جایگاههای سوختگیری، اکتان افزاها را به شکل غیررسمی از صد راننده خودرو به یک راننده میفروشند که اگر استانداردها رعایت شود و این موضوع در مسیر صحیح قرار گیرد موجب کاهش آلودگی میشود. باید در کوتاه مدت شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم از بالاترین ظرفیت استانداردهای مواد اکتان افزا در تولید و مصرف بنزین در جایگاهها استفاده کنیم همچنین باید هرچه سریعتر پالایشگاههایمان را با استانداردهای روز تطبیق دهیم تا با این عارضه اجتماعی مواجه نشویم.
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۲