به گزارش
ميزنفت ، محمدحسن آصفری، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما نسبت به کاهش آلودگی هوا پس از حذف بنزین پتروشیمیها چیست، گفت: مساله آلودگی هوا به چندین عامل بستگی دارد و نمیتوان تنها آن را به بنزین پتروشیمی نسبت داد.
وی افزود: متاسفانه سازمان محیط زیست امروزه نقش خود را در موضوع کاهش آلودگی هوا، با مسائل سیاسی و اقتصادی گره زده است؛ بنابراین نمیتواند نظر کارشناسی دقیق و شفاف را در خصوص آلودگی هوا بیان کند.
این نماینده ادوار مجلس گفت: نگاه ما به محیط زیست، یک نگاه اقتصادی است و جریانی وجود دارد که از سبد آلودگی هوا، جیب خود را پر میکند. این گروه به منافع اقتصادی هنگفتی دست پیدا کرده و با سلامت مردم بازی میکنند.
وی اظهار داشت: افرادی هستند که مساله آلودگی هوا را با توجیهات غیرکارشناسی بیان میکنند که استانداردهای بین المللی آنها را تایید نمیکند؛ اینها خیانت به کشور است.
* گزارش شفافی از کمیسیون اصل 90 درباره آلودگی بنزین وارداتی ارائه نشد
آصفری عنوان کرد: امروزه اعتماد مردم نسبت به سازمان محیط زیست سلب شده است و برای مردم این پاسخ به درستی بیان نشد که آیا بنزین پتروشیمیها آلوده بوده است یا خیر؟
نماینده دور نهم مجلس گفت: قرار بود کمیسیون اصل 90 در این زمینه یک گزارش شفاف ارائه دهد اما اطلاعات دقیقی نسبت به آن منتشر نشد.
*کارشناسان نباید با واردکنندگان بنزین ارتباط داشته باشند
این نماینده ادوار گذشته مجلس گفت: برای بحثهای کارشناسی که بر روی بنزین وارداتی صورت میگیرد، کارشناسان باید به صورت کاملاً بیطرف عمل کنند؛ به عبارتی این افراد نباید در واردات بنزین نقش داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه امروزه اخباری وجود دارد مبنی بر آنکه بسیاری از مجموعههایی که مسئول رفع و یا مشخص کردن میزان آلودگی هوا هستند، با واسطه یا بیواسطه با بعضی از واردکنندگان بنزین ارتباط دارند.
آصفری اضافه کرد: بنابراین مجموعهای باید بر روی آلودگی بنزین پتروشیمیها نظر بدهد که حکم بیطرف داشته باشد.
*حذف بنزین پتروشیمیها باعث افزایش واردات شد
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تصریح کرد: حذف بنزین پتروشیمیها یک مسیر اشتباه بود که به موجب حذف آن، واردات افزایش یافت و در نتیجه ارز زیادی از کشور خارج میشود.
وی یادآور شد: بهتر است مسئولین به جای پرداختن به این موضوعات ساده، تمام تلاش خود را به کار گیرند تا فعالیت پالایشگاهها و پتروشیمیهای کشور به سمتی برود که بنزین با اکتان بالا و بنزین یورو 4 تولید کنند.
*کاسبان تحریم در موضوع بنزین
وی تصریح کرد: اسناد دقیقی وجود دارد که نشان میدهد در رابطه با واردات بنزین، یک سری افراد مرتبط با برخی سازمانها نقش داشتهاند؛ اینها همان کاسبان تحریمی هستند که دولت شعار آن را میداد.
آصفری افزود: در واقع میتوان گفت که کاسبان تحریم امروزه در بدنه بعضی از مجموعههای مرتبط با دولت حضور دارند.
وی اضافه کرد: اگر شرایط به همین منوال پیش برود و نگاهمان به تولید داخل کاهش پیدا کند، در آینده نسبت به برخی از محصولات وارداتی استراتژیک به کشور، با مشکل مواجه خواهیم شد؛ با این وجود دیگر تولیدکنندههای داخلی نیز رغبتی به این چرخه داخلی نخواهند داشت.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به آنچه که نسبت به افراد مرتبط با سازمان محیط زیست درباره با واردات بنزین شنیده میشود، نمیتوان نظر کارشناسی داد که اگر پتروشیمیها وظایف اصلی خود را کنار بگذارند، سودآورتر خواهد بود.
*آلودگی هوا تنها بر روی کاغذ کاهش یافته است
وی در پاسخ به این پرسش که خانم ابتکار بیان کردهاند پس از حذف بنزین پتروشیمی، شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم و یا آنکه معاون ایشان گفتهاند که پس از حذف این بنزین، میزان بنزن هوا از 600PPM به 30PPM رسیده است، گفت: نه اینگونه نیست؛ این دولت بیان کرد که تورم تک رقمی شده است اما سر سفره مردم دیده نمیشود. مساله کاهش آلودگی هوا نیز همینگونه است.
آصفری بیان کرد: آلودگی روز به روز افزایش مییابد و آماری که سازمان محیط زیست از آلودگی هوا بیان میکند تنها بر روی کاغذ است و در عالم واقعیت وجود ندارد.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آلودگی به حدی افزایش یافته است که حتی شاهد تعطیلی مدارس، ادارهها وغیره در برخی شهرها هستیم. این تعطیلیها نشان میدهد که حذف بنزین پتروشیمیها نتوانسته تاثیرگذار باشد.
*خانم ابتکار باید مدیرکل سیاسی وزارت کشور میشد
وی بیان کرد: بهتر بود که خانم ابتکار به جای مدیریت سازمان محیط زیست، مدیر کل سیاسی وزارت کشور میشد چراکه ایشان به جای پرداختن به مسائل حوزه خود، آنقدر رفتارهای سیاسی از خود نشان میدهد که میتوان گفت سازمان محیط زیست را به یک باشگاه سیاسی برای خود تبدیل کرده است .
آصفری در پایان یادآور شد: وجود مسائل سیاسی در بدنه سازمان محیط زیست موجب شده است که این سازمان از مسئولیت اصلی خود غافل شود.
*چرا پس از حذف بنزین پتروشیمی آلودگی همچنان ادامه دارد؟
عضو کمسیون امنیت ملی مجلس نهم، با بیان اینکه مساله آلودگی هوا به چندین عامل بستگی دارد و نمیتوان تنها آن را به بنزین پتروشیمیها نسبت داد، گفت: از جمله عوامل موثر در آلودگی هوا میتوان به وجود ریزگردها، پایین رفتن آبهای زیرزمینی، عدم بارش نزولات آسمانی، سوخت کارخانهها و صنایع در اطراف شهرها اشاره کرد.
وی عنوان کرد: اگر سازمان محیط زیست ادعا میکند که حذف بنزین پتروشیمی اثر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا داشته است، پس چرا پس از حذف این بنزین، نه تنها آلودگی باقی مانده است بلکه روز به روز شاهد افزایش غلظت آلایندگیهای هوا در برخی شهرها هستیم.
منبع : فارس