به گزارش میز نفت، رویترز نوشت:
روسیه ترفندهای تازهای برای دور زدن تحریمهای غرب به کار میبرد که یکی از آنها شرکتهای بیمه نفتکش هاست؛ رفتارهای روسیه، شرکتهای بیمه را عصبی کرده چرا که آنها قادر به ردیابی مستقل ارزش محمولههای روسیه نیستند و شواهد امر نشان میدهد که قیمت نفت خام روسیه به بیش از سقف 60 دلار در هر بشکه به فروش میرسد.
برای محدود کردن درآمدهای نفتی مسکو پس از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا و استرالیا به ترتیباز دسامبر و فوریه محدودیتهایی را برای نفت خام و محصولات نفتی روسیه وضع کردند.
تا زمانی که قیمتها از حد مجاز فراتر نرود، شرکتهایدرگیر در تجارت و حمل و نقل نفت میتوانند به خدمات مالی غربی، کشتیها و بیمه دسترسی داشته باشند.اما دستکاری اسناد حمل و نقل و پر کردن آنها با اطلاعات نادرست، کار چندان مشکلی برای روسیه نیست.«مایک سالت هاوس» رئیس کمیته تحریمهای گروه بینالمللی و حمایت جبران خسارت در این خصوص بیان کرده: «بسیار دشوار است صاحبان کشتی به قیمت واقعی خود دست یابند.»
سالت هاوس گفت: «اگر روسیه میخواهد نفت خود را صادر کند و آن را بالاتر از سقف قیمتی به فروش برساند، هم به نفع صادرکننده و هم گیرنده روسی است که اطلاعاتی درباره قیمت واقعی محموله منتشر نکنند.»
سقف قیمتها در کاهش قیمت نفت روسیه موثر بوده است، اما جهش قیمت جهانی نفت خام برنت به بالای80 دلار در هر بشکه، نفت اورال روسیه را به بالای سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه رسانده است، در حالی کهESPO Blend که از بندر کوزمینو در شرق دور صادر می شود همچنان بالای 60 دلار در هر بشکه معامله شده است.
قبل از اعمال محدودیتهای قیمتی، هیچ راهی برایبیمهگران وجود نداشت تا ارزش محمولهها را تأیید کنند، محمولههایی که تا رسیدن به مقصد میتوانند چندین بار مورد معامله قرار بگیرند!
لارس لانگ، دبیرکل اتحادیه بینالمللی بیمههایدریایی گفت: «قطعاً نمیتوانیم قیمت نفت محمولهها را ارزیابی کنیم.»
او اضافه کرد: «من یک گواهی دریافت میکنم که مطابق با سقف قیمت است، اما در واقع میدانم که اتفاق متفاوتی در پسزمینه در حال رخ دادن است و اینچیزی است که هیچ قانونی درباره آن وجود ندارد تا در مواقع خاص بتوانید از آن استفاده کنید.»
به گفته مدیران، علاوه بر خطرات ناشی از نقض تحریمها، افزایش "اشباح شب" – نفتکشهایی که دولتها برای تحویل نفت روسیه خریداری میکنند - خطرات ایمنی را برای بخش کشتیرانی افزایش داده است.
رولف ثور روپستاد، مدیر اجرایی Gard AS، گفت: «اشباح شب، یک خطر بزرگ برای همه کشتیدارانیاست که در چارچوب قوانین تحریم تجارت میکنند.»
او در ادامه اضافه کرد: «من راه حلی در مورد این ناوگان ندارم اما اگر بدانیم خطر تا چه اندازه بزرگاست، میتوانیم اقدامات احتیاطی را انجام دهیم.»
سالت هاوس نیز در این خصوص گفت: «کشتیهای بیشتری ممکن است در معرض خطر از دست دادن پوشش بیمهای به دلیل تحریمها قرار بگیرند و اینخطرات را برای کشتیرانان و دولتها در سراسر جهان افزایش میدهد.»
او در پایان اضافه کرد: «این مشکلی است که ما سعی کردهایم آن را به دولتها توضیح دهیم. این به نفع هیچکس نیست که کشتیهای بدون بیمه با محمولههای خطرناک روی عرشه شناور باشند و نتوانند پرداختها و هر چیز دیگری را دریافت کنند.»
این بدان معناست که روسیه نه تنها سقف قیمت را رعایت نمیکند بلکه با شیوههای دور زدن تحریمها، مشکلات متعددی برای کشتیها و شرکتهای بیمه کشتی ایجاد میکند؛ حال باید منتظر بود و دید که غرب قرار است در مقابل این رفتار روسیه، چه واکنشی نشان می دهد.
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۲۱