به گزارش میز نفت، پسازآنکه جزئیات صادرات
بنزین 27 سنتی – حداقل 50 درصد ارزانتر از قیمت فوب خلیجفارس – توسط میز نفت منتشر شد، وزارت نفت بهکلی این موضوع را رد کرد و سپس عنوان کرد چیزی که صادرشده، بنزین بیکیفیتی است که در مینی ریفاینری ها تولید شده است.
وزارت صمت هم با رد این موضوع عنوان کرد
صادرات بنزین درانحصار وزارت نفت قرار دارد. پس از ورود وزارت صمت، نفتیها کاملاً در سکوت رفتند و چیزی نگفتند تا اینکه آمار تجارت 7 ماهه منتشر شد و دوباره صادرات بنزین ارزان حاشیه ایجاد کرد.
وزارت نفت دراینباره سکوت کرد اما جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در واکنش به این موضوع، عنوان کرد بله صادرات بنزین با این قیمت صورت گرفته است ولی دولت فعلی دخالتی در انجام این مهم نداشته است.
او گفته است: تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل در سالهای 1399 و حتی 1400 ایجاد شده بود که طبیعتاً قیمت بنزین در آن دورهها متفاوت از وضعیت فعلی است، مثلاً در آن زمان محمولههایی با قیمت تنی 235 دلار فروخته شده بود که خب عدد پایینی نسبت به وضعیت فعلی قیمت بنزین است. این موضوع باعث شد که ما مجبور باشیم در این دولت بنزین را در قیمتهای 200 تا 400 دلاری تحویل بدهیم درحالیکه قیمت فعلی روی تنی 800 دلار بود.
سالاری در حالی ارزان فروشی بنزین را تایید می کند که در تاریخ 23 مرداد 1401 به روزنامه جام جم با رد این موضوع، گفته بود: چنین چیزی بسیار بعید به نظر میرسد و از گمرک ایران انتظار میرود اگر چنین گزارشی منتشر میکند حتما اسناد آن را نیز منتشر کند زیرا موجب بروز شائبههایی در افکار عمومی میشود. گمرک مرکز مبادلات تجاری کشور است و در اسناد این نهاد آمده که چه شرکتی بنزین صادر و به چه کشوری ارسال کرده است.
این اظهارات بهخوبی ثابت میکند دولت سیزدهم، بنزین را بسیار ارزان فروخته است ولی در جدیدترین توجیه، آن را به تعهداتی مربوط میداند که متعلق به دولت گذشته بوده است.
حالا پرسش اصلی اینجاست چرا وزارت نفت در ابتدا بهکلی صادرات بنزین را جز در یک محموله، تکذیب کرده بود و حالا معاون وزیر نفت با تائید ارزانفروشی، دولت گذشته را مقصر میداند؟