»،هزاران سال است که بشر در حال تغییر دنیاست. امروزه ما با ساختمان های باورنکردنی و شاهکارهای مهندسی احاطه شده ایم که امری عادی به شمار می آیند.هرکدامشان نشانه هایی هستند که جهان و درک ما از آن را تغییر داده اند و ما را به سازندگان بهتری تبدیل کرده اند.
هرم بزرگ جیزه، مصر
اولین پروژه بزرگ ساخت و ساز در تاریخ که توانایی بشر برای تغییر چشم انداز را تایید کرد. حدود 4500 سال پیش توسط تقریبا 200000 کارگر ساخته شده و بیش از 3000 سال بلندترین ساختمان ساخته شده توسط بشر به شمار می رفت. با دقت زیادی از 2.3 میلیون 2.5 تن بلوک ساخته شده است.
دیوار چین
این دیوار که بیش از 5500 مایل طول دارد، چشم انداز آسیا را تغییر داد و صدها سال شمال چین را از هجوم متجاوزین در امان نگاه داشت. ساخت و ساز آن از قرن سه پیش از میلاد آغاز شد و تا قرن هفدهم میلادی ادامه داشت.
کولوسئوم روم
در یکی از قدرتمندترین امپراطوری های جهان که بخاطر ویژگیهای مهندسی اش شناخته شده بود ساخته شد.
کولوسئوم تنها در 8 سال یعنی از 72 تا 80 میلادی ساخته شد. کولوسئوم آمفی تئاتری تئاتری بود که گنجایش 50000 تماشاگر را داشت و الگویی برای اماکن ورزشی مدرن به شمار می رود.
تاج محل
تاج محل تعریفی نو از معماری ارائه داد. در دورانی که همه بناها با اهداف کاربردی یا عبادتگاه ساخته می شدند این مقبره شاهدی از عشق و احساس امپراتور مغول، شاه جهان به همسرش است.
محبت شاه جهان در تمام جزئیات ساختمان به کار رفته و نشان داده شده است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شدهاست و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا بهخصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشتهاند.
برج ایفل
در سال 1889 سرانجام برج ایفل از هرم بزرگ جیزه به عنوان بلندترین ساختمان جهان پیشی گرفت و به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره برداری از ساختمان کرایسلر در نیویورک در سال ۱۹۳۰، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته میشد. ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کردهاند.
این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آنها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است.
ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفعترین برج جهان بوده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.
کانال پاناما
کانال پاناما که یکی از بزرگترین و دشوارترین پروژههای مهندسی در جهان است در سال 1914 تکمیل شد. در گذشته کشتیها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی میروند.
در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سان فرانسیسکو ۲۲۵۰۰ کیلومتر مسافت دارد، عبور از کانال پاناما این مسافت را به ۹۵۰۰کیلومتر کاهش میدهد. ایجاد این آب راه ۷۷کیلومتری با دشواریهای بسیاری همراه بود، به نحوی که پس از پایان کار در مجموع ۲۷۵۰۰ کارگر جان خود را از دست داده بودند.
راه آهن سراسری سیبری
راه آهن سراسری سیبری، طولانیترین شبکه راه آهن جهان و مهمترین خطر راه آهن روسیه است. راه آهن سراسری سیبری شبکهای از راه آهنها است که مسکو و بخش اروپایی روسیه را به استانهای خاور دور روسیه و به مغولستان، چین و دریای ژاپن پیوند میدهد. این خط راه آهن ۹۲۸۸ کیلومتر درازا دارد و از شهر مسکو آغاز شده در شهر ولادیوستوک پایان مییابد. پیمودن هر مسیر یکسره با این قطار هفت روز به طول میانجامد.
سد هوور
سد هوور (بولدر) یکی از بزرگترین سدهای ایالات متحده آمریکا است که بر روی رودخانه کلرادو در جنوب شرقی شهر لاس وگاس در مرز بین ایالتهای نوادا و آریزونا بسته شدهاست.
این سد تا پیش از احداث سد گراند کولیی در سال ۱۹۴۵ میلادی، بزرگترین سازه بتنی و بزرگترین نیروگاه برقآبی در جهان بود. مهندس این سدجان ال سویج بود.
تونل کانال مانش
طولانی ترین تونل زیردریایی جهان به طول تونل ۵۲ کیلومتر بندر ادوکاله فرانسه را به شهرک فولکستون انگلستان متصل میکند. این تونل در سال 1994 کامل شد و روزانه 50000 مسافر و 54000 تن بار از طریق آن حمل و نقل می کنند.
فرودگاه کانسای
این فرودگاه در شهر اوساکا کشور ژاپن قرار دارد و در نوع خود بی نظیر است چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ قرار گرفتن در دل اقیانوس. این فرودگاه تا به حال از دو آزمون بزرگ گذشته است: زلزله 1995 کوبه، و گردباد سال 1998 با سرعت باد 120 مایل در ساعت.
پل میلو
بلندترین پل جادهای جهان به ارتفاع ۳۴۳ متر است که در بالای رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد. جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر بیش از ۳۶،۰۰۰ تن وزن داشته و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولانیترین جاده کابلی پل در جهان به حساب می آید.
جزایر نخل، دبی
سه جزیره که به شمایل یک درخت نخل هستند، نخل جمیرا، نخل دیره و نخل جبل علی نام دارند. کاربرد این جزایر مسکونی، سرگرمی و تجاری است. با تکمیل این پروژه، ۵۲۰ کیلومتر به خط ساحلی دبی اضافه شد. جزیره اول در سال 2010 کامل شد. برخلاف بیشتر پروژه های این فهرست هیچ بتن یا فولادی در ساخت این جزایر به کار نرفته است.
برج خلیفه، دوبی
این برج با ۱۶۳ طبقه قابل استفاده و ۸۲۸ متر ارتفاع، در حال حاضر بلندترین سازه و آسمانخراش ساخته شده به دست انسان است.
پل خلیج جیاوزهو
پل خلیج جیاوزهو واقع در استان شاندونگ چین است و با طول ۲۶٫۷ کیلومتر مسیر جادهای به عنوان طولانی ترین پل روی آبی جهان هنگام در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. هدف از احداث این پل کاستن ۳۰ کیلومتر از مسیر معمول میان استان چینگدائو و منطقه هوآنگداو بود. ساخت این پل در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی پایان یافت. برای ساخت این پل ۱۰۰۰۰ نفر به مدت ۴ سال کارکردهاند و بودجهای معادل ۵۵ میلیارد دلار صرف شد.
ایستگاه فضایی بین المللی
ایستگاه فضایی بینالمللی یک ایستگاه فضایی است که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته میشود.این ایستگاه فضایی که به اندازه یک زمین فوتبال است در مدار زمین و در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است.
منبع:باشگاه خبرنگاران