به گزارش «
ميزنفت»، در نشست خبری در تشريح مهمترين دستاوردهاي شرکت حفاري شمال اظهار داشت: این شرکت تنها شرکت در خاورمیانه و عضو کشورهای اوپک است که بالای ۷۵۰ متر حفاری را در کارنامه خود دارد همچنین توانایی حفاری تا عمق ۱۰۵۰ متر را دارد.
وی به ثبت رکورد حفاري ۲۲ روزه در آب هاي عميق اشاره کرد و گفت: پارسال موفق به حفر هفت حلقه چاه با يک دستگاه حفاري در ترکمنستان شديم که اين دستاورد مهمي براي جمهوري اسلامي در سطح بين المللي به شمار مي رود.
مديرعامل شرکت حفاري شمال افزود: با تعامل دانش و فن آوري روز جهان موفق به حفر چاه در آب هاي عميق شديم که همين موفقيت موجب تسريع در روند حفر چاه سوم درياي خزر دريکماه آينده مي شود.
وي به حفاري در آبهاي عميق با حفر چاه هايي با عمق چهار هزار و ۲۰۰ متري اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفيت حفاري دو دکل در داخل کشور و در مناطق خشکي و ساير مناطق ، با بهره گيري از دستگاه هاي حفاري پيشرفته ساليانه ۳۰۰ حلقه چاه در کشور حفاري کرد.
مديرعامل شرکت حفاري شمال تحقق دستاوردهاي بدست آمده را نتيجه تعامل مناسب ميان کارفرما و پيمانکار دانست و تصريح کرد: انجام تعهدات ويژه و دشوار علاوه بر دريافت دانش فني روز نيازمند تصميمات صحيح مديريتي از سوي کارفرما نيز هست.
خادمی همچنین با اشاره به پایان حفاری دومین حلقه چاه میدان نفتی سردار جنگل در نهم آذرماه امسال گفت: در این چاه تا عمق ٣ هزار و ٤٨٨ متری حفاری انجام شد و مراحل تستی که در چاه شماره یک انجام نشد با موفقیت در این چاه اجرا شد.
وی با بیان این که هر یک از چاههای سردار جنگل توان تولید روزانه ٢ تا ٥ هزار بشکه نفت را دارند، اظهار داشت: برای راه اندازی دکل حفاری ایران- امیرکبیر بیش از ١٥٠٠ کد امنیتی در دستگاههای این سکو توسط متخصصان ایرانی شکسته شد.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به شروع همکاری با شرکت مناطق نفتخیر جنوب در زمینه حفاری افزود: چندی پیش نخستین دکل شرکت حفاری شمال در میدان مارون شروع به کار کرد.
خادمی در مورد عملکرد دکل الیما (ایران خزر) در آبهای کشور ترکمنستان یادآور شد: در سال گذشته این دکل ٧ حلقه چاه حفاری کرده است، این در حالی است که هم اکنون در ایران هر دکل حفاری در سال ٢ حلقه چاه احداث می کند.
وی شرکت حفاری شمال را نخستین شرکت دارنده دکل ملکی در ایران دانست و گفت: بعد از این شرکت، بانک پاسارگاد، قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت گلوبال پتروتک کیش اقدام به واردات دکل ملکی کردند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با یادآوری این که در سال ٩١ دکل حفاری این شرکت میدان مشترک فرزاد A را ترک کرده است، اظهار کرد: هم اکنون کشور عربستان بیش از ٨ دکل حفاری در این میدان دارد.
خادمی با اشاره به طلب ٧٠٠ میلیارد تومانی شرکت حفاری شمال از شرکتهای نفتی بابت هزینه حفاری چاههای نفتی و گازی تصریح کرد: هم اکنون روزانه این شرکت ٦٠ هزار دلار بابت سود وامهای بانکی گرفته شده برای گذراندن امور خود به بانکهای داخلی پرداخت می کند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال از بیکار شدن دکل سحریک از فاز ۱۳ پارس جنوبی خبر داد و گفت: با خروج شرکت ملی حفاری شمال از فاز ۱۳ حدود ۵۰۰ نفر بیکار می شوند به طوریکه بالاترین مقام ارشد وزارت نفت در نامه ذکر کرده که این یک خیانت است و بسیار متاسفم پتروپارس سحر یک را نگه داشته و از دکل هندی استفاده میکند.
متاسفانه تبعات کلی که با حذف سحر یک صورت می گیرد باعث بیکاری افراد زیادی در این حوزه می شود. متاسفانه بحث ساخت دکل در کشور عاملی بر این مدعاست که ایران دکل وارد کشور نکند در حالی ایران توانایی ساخت دکل در کشور را ندارد هم اکنون مجبورند برای توسعه میادین از دکل خارجی استفاده کند صنعت حفاری ایران بعد از امریکا در بین جهانیان شناخته شده است تاجاییکه کشورهای آسیایی رقیب ایران در حفاری نیستند.
خادمی با انتقاد از سیاستهای شرکت ملی نفت ایران در اجاره دکلهای حفاری چینی و هندی در میادین نفت و گاز کشور در خلیج فارس با کرایههای بالا و سنگین، گفت: هم اکنون ۱۶ دستگاه دکل حفاری چینی، هندی و ژاپنی در میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس هم اکنون ۱۶ دکل خارجی(هندی، چینی و ژاپنی) فعالیت می کنند در صورت اجازه وزرت نفت شرکت حفاری شمال این آماد گی را دارد که ظرف ۱۰ ماه ۱۶ دکل جایگزین کند تا زمینه اشتغال برای ۴۰۰ نفر فراهم شود.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تاکید بر اینکه در هیچ یک از این دکلهای حفاری هیچ گونه نیروی انسانی ایرانی مشغول به کار نیست و نیازهای این دکلها از دوبی تامین می شود، تصریح کرد: با این وجود، شرکت ملی نفت ایران خواستار لغو همکاری دکلهای حفاری ایرانی در خلیج فارس شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون دکل حفاری سحر یک با مالکیت ایران در طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی مشغول حفاری چاههای گازی است، اظهار داشت: هزینه کرایه این دکل ایرانی حدود ۱۳۵ هزار دلار است که بسیار ارزان قیمت تر از کرایه ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار دلاری دکلهای هندی و چینی است.
وی با بیان اینکه چند سال قبل به نمایندگی از شرکت ملی نفت و وزارت نفت با هندیها برای کاهش کرایه دکلهای حفاری مذاکراتی در دهلی انجام شد، افزود: در این مذاکرات هزینه کرایه دکلهای حفاری از ۲۲۰ هزار دلار تا سقف ۱۵۸ هزار دلار کاهش یافت که این کاهش کرایه دکلهای هندی، صدای انتقاد برخی از مسئولان شرکت میل نفت ایران را درآورده است.
خادمی با اشاره به نامه ارسال شده از سوی پتروپارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران برای پایان کار به دکل حفاری ایرانی سحر یک در خلیج فارس، تاکید کرد: این دکل پس از سه دهه به عنوان نخستین دکل حفاری ملکی ایرانی وارد خلیج فارس شده و از نظر تجهیزات و امکانات از تمامی دکلهای حفاری چین، هندی و حتی ژاپنی پیشرفتهتر و مجهزتر است.
خادمی با یادآوری اینکه اخراج تنها دکل حفاری ایرانی از پروژههای نفت و گازی ایران در خلیج فارس در حالی در حال انجام است که از مجموع ۴۴ میدان نفتی خلیج فارس تنها ۱۳ میدان نفت و گازی ایران توسعه یافتهاند، تصریح کرد: هم اکنون در میدان مشترک فرزاد A ایران در حالی یک دکل حفاری ندارد که عربستان با ۸ دکل حفاری مشغول به کار است.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان اینکه این مجموعه در دریای خزر و برای کشور ترکمنستان هم مشغول حفاری چاههای نفت است، اظهار داشت: دستور اخراج تنها دکل حفاری ایرانی در حالی صادر شده که دولت ترکمنستان حفاری شمال را موظف کرده است که برای حفاری در این کشور به طور گسترده از نیروهای ترکمن استفاده کنیم.