۰

افغان‌ها برای سوخت ایرانی‌ها شرط گذاشتند !

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی از توقف صادرات بنزین از گمرکات بیرجند به افغانستان خبر داد و گفت: دولت افغانستان برای واردات بنزین و گازوئیل از ایران، شرط گذاشت.
افغان‌ها برای سوخت ایرانی‌ها شرط گذاشتند !
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، محمدعلی خاشی امروز در بازدید خبرنگاران از گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان بیرجند، از شرط جدید افغانستان برای واردات بنزین از ایران خبر داد و گفت: از ابتدای دی ماه سال جاری، دولت افغانستان جلوی واردات تمام مشتقات نفتی از ایران به این کشور را گرفته است.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی با اشاره به برخی مسائلی که هر از گاهی در افغانستان به وجود می آید، گفت: دولت افغانستان برای واردات مشتقات نفتی از ایران، شرایط استاندارد جدیدی را اعلام کرده است که طبق این شرایط، شرکت های تولیدی ما کمتر قادر به تولید مشتقات نفتی بر اساس این استانداردها هستند.

این مقام مسئول در گمرکات کشور افزود: بر اساس آیین نامه جدید افغانی ها، بنزین صادراتی از ایران به این کشور باید حتما با اُکتان A۹۲ به بالا و گازوئیل L۶۲ (استاندارد یورو ۴ و ۵ به بالا) باشد. این در حالی است که برخی محموله ها قبل از این تاریخ اظهار و بارگیری شده بودند. بر این اساس ۱۶۰ کامیون در سطح استان متوقف شده و مشکلات مربوط به آن باید از سوی دولت افغانستان حل شود.

وی از رایزنی گمرکات افغانستان و ایران خبر داد و با بیان اینکه پاسخی از طرف مقابل در این خصوص دریافت نشده است، گفت: جلوگیری از صادرات مشتقات نفتی ایران به افغانستان در گمرکات مرزی این استان و میلَک ایجاد شده است اما در مرز دو قارون که یکی از مرزهای گمرکی ایران و افغانستان است، این سختگیری ها وجود ندارد.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی افزود: از گمرک ماهیرود که گمرک مجاز صادرات مشتقات نفتی است، روزانه ۱۰۵ دستگاه تانکر مشتقات نفتی اعم از ۶۰ دستگاه ترانزیت و ۴۰ دستگاه کامیون مشتقات نفتی به افغانستان صادر می شود.

خاشی با اشاره به اینکه ممکن است دلایل این اقدام از سوی افغانستان سیاسی باشد، در توضیح گفت: از زمانی که دولت جدید افغانستان تشکیل شده و هنوز وزارتخانه های ثابتی برای صدور دستورات جدید ایجاد نشده اند، این گونه مشکلات به وجود آمده است. گرچه گمرک ماهیرود ماهیتا صادراتی است و درآمدزا نیست اما به هر حال بر روی درآمدهای گمرک و عملیات تجاری تاثیرگذار است و تغییراتی را در حوزه حمل و نقل ایجاد می کند و منجر به خسارت می شود؛ به طوری که خواب شبانه هر کامیون دارای محموله سوخت ۳۰۰ هزار تومان زیان را دربر دارد.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اما این اقدام باعث قاچاق سوخت نمی شود، زیرا این امکان از مرز این گمرک به هیچ وجه وجود ندارد، افزود: با سیستمی شدن گمرک و مجهز شدن به سامانه جدید، کنترل ها دقیق تر و ریسک ها کمتر شده است؛ به طوری که اخیرا یک مورد قاچاق سوخت کشف شد. بر این اساس که سه کامیون با اختلاف وزن متوقف شدند.

وی در ادامه توضیحاتی در مورد آمار فعالیت گمرکات استان خراسان جنوبی در ۹ ماهه ابتدای سال جاری اعلام کرد و گفت: بالغ بر یک میلیون و ۳۴ هزار تن کالا از گمرکات این استان خارج شدند و این برای اولین بار است که میزان صادرات از گمرکات استان از مرز یک میلیون تن عبور کرده است. همچنین ارزش این میزان کالا ۵۲۶ میلیون و ۸۳۲ هزار دلار بوده است که از لحاظ وزن و ارزشی، ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

خاشی افزود: در استان خراسان جنوبی و چهار نقطه مرزی، گمرک و بازارچه مستقر است که در شهرستان نهبندان، گمرک و بازارچه دوکوهه، در شهرستان سربیشه، گمرک رسمی و بازارچه رسمی، در شهرستان دَرمیان، گمرک و بازارچه میل ۷۳ (گلورده) و در شهرستان حاجی آباد در نقاط شمالی استان، گمرک و بازارچه یزدان را داریم که تمام این گمرکات فعال هستند.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی از تشکیل صف های طولانی از کامیون ها که حمل کالا برای صادرات از ایران به افغانستان به تعداد روزانه ۲۵۰ کامیون خبر داد.

وی اولین و بزرگترین مشکل گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود را کمبود نیروی انسانی اعلام کرد و افزود: گمرکی سخت تر از ماهیرود از لحاظ زیرساختی، نیروی انسانی، بعد مسافت از مرکز استان، نبود امکانات ایمنی و درمانی و ... در کل کشور وجود ندارد و شرایط فیزیکی و هوایی، کار کردن در این نقطه مرزی را بسیار سخت کرده است.

خاشی افزود: این شرایط به حدی سخت است که برخی از همکاران درخواست انتقال کار به دلیل شرایط سخت کاری را دارند. این در حالی است که دوره تعهد کاری آنها به اتمام هم رسیده؛ به هر حال اینها در شرایط سخت کار می کنند و از لحاظ اداری، ارتقا نمی یابند.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجموعه مرزی گمرک ماهیرود در سال ۸۸ راه اندازی شده است، گفت: ما جزو اولین گمرکات در بحث راه اندازی سامانه جامع گمرکی بودیم.

وی افزود: از افغانستان برای انجام ترانزیت عمومی کالا تقاضا کردیم ولی به لحاظ شرایط زیرساختی، در مرز ماهیرود این امر میسر نیست اما اگر انبار و سایر تجهیزات در پایانه و بازارچه فراهم شود، این امر شدنی است.
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 4695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *