۰
عقب نشینی نفتی عربستان

تغییر سیایت نفتی ریاض در پی شرایط بازار

نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، عربستان آماده مي‌شود هدف خود براي رسيدن به نفت ۱۰۰ دلاري را كنار بگذارد و توليد نفت را افزايش دهد تا سهم بازار را پس بگيرد، حتي اگر به قيمت كاهش ارزش نفت باشد.

سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس مدت‌هاست توليد خود را كاهش داده‌اند تا از قيمت نفت حمايت كنند.
اما قيمت نفت به خاطر افزايش عرضه ساير توليدكنندگان از جمله امريكا و رشد ضعيف تقاضا در چين، حدود ۵ درصد از ابتداي سال جاري ميلادي تا حالا كاهش يافته است.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه عربستان به طرح افزايش توليد از ماه دسامبر حتي اگر باعث پايين آمدن قيمت نفت شود، پايبند است. قيمت نفت خام برنت پس از اين گزارش فايننشال تايمز حدود ۱,۷ درصد كاهش يافت و به ۷۲ دلار و ۲۵ سنت رسيد. دولت عربستان هنوز پاسخي به اين اظهارنظرها نداده است. طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، سهم بازار ائتلاف اوپک پلاس كه در اواخر ۲۰۱۶ تشكيل شد به خاطر افزايش توليد امريكا و ساير توليدكنندگان به پايين‌ترين رقم از ۲۰۲۲ رسيده است.
 

تجدید نظر عربستان در راهبردهای نفتی برای حفظ ثبات بازار 


آمار نشان مي‌دهد توليد نفت اوپک پلاس ۴۸ درصد از عرضه نفت دنيا را تشكيل مي‌دهد. توليد نفت خام عربستان كمتر از ۱۰ درصد از بازار را در اختيار دارد، در حالي كه توليد نفت امريكا تا ۲۰ درصد افزايش يافته است. عربستان قصد ندارد بيش از اين سهم بازار را از دست بدهد و عقيده دارد منابع كافي براي پشت سر گذاشتن يك دوره قيمت پايين نفت در اختيار دارد.

عربستان به عنوان بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت دنيا بيشتر بار كاهش توليد اوپک پلاس را بر دوش داشته و حدود ۲ ميليون بشكه در روز از توليد خود را از اواخر ۲۰۲۲ كاهش داده است. اعضاي ائتلاف اوپك پلاس در حال حاضر يك كاهش توليد ۵,۸۶ ميليون بشكه‌اي را اجرايي مي‌كنند كه برابر با ۵.۷ درصد از تقاضاي جهاني براي نفت است.

عربستان قبلا هم توليد خود را براي بازپس‌گيري سهم بازار افزايش داده و در ۲۰۲۰ وارد يك جنگ قيمت با روسيه شده بود. رياض در ۲۰۰۴ درخواست برخي اعضاي اوپك براي كاهش توليد جهت جلوگيري سقوط قيمت نفت را رد كرد و باعث درگيري بر سر سهم بازار بين توليدكنندگان اوپك و غير اوپك در بحبوحه افزايش توليد نفت امريكا شد.

اوپك و عربستان بارها اعلام كرده‌اند هيچ هدف مشخصي براي قيمت نفت ندارند و تصميمات بر اساس زيرساخت‌هاي بازار و تمايل آنها براي متعادل كردن عرضه و تقاضا گرفته مي‌شود.
منبع : تعادل 
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 39140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *