۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با میز نفت:

برنامه پاک نژاد مشکل دارد

میز نفت - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برنامه ای که پاک نژاد به کمیسیون انرژی ارائه داد باعث شد تا او نتواند نظر مساعد کمیسیون را بگیرد و به او رای منفی دادند.
محسن پاک نژاد | میز نفت
محسن پاک نژاد | میز نفت
فرهاد شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دومین جلسه این کمیسیون با گزینه پیشنهادی وزارت نفت به میز نفت گفت: امروز جلسه جمع‌بندی کمیسیون انرژی با وزیر پیشنهادی نفت بود. یک بخشی از جلسه به مطرح کردن پرسش‌های نمایندگان و پاسخ‌های ایشان گذشت. بعد از اینکه آقای پاک‌ نژاد تشریف بردند یک رای گیری مخفی انجام شد که از 23 عضو کمیسیون ایشان 16 رای منفی و 7 رای موافق به دست آورد و نظر کمیسیون عدم تایید ایشان بود.

وی درباره علت رای منفی کمیسیون به پاک‌ نژاد گفت: کمیسیون طبق آیین‌نامه داخلی مجلس چند نکته را باید بررسی کند که یکی درباره تحصیلات وزیر پیشنهادی است که ایشان از این نظر مشکلی نداشت. دومین نکته‌ای که کمیسیون‌ها موظف به بررسی آن هستند تجربه و تخصص‌های مربوطه است که ایشان از 28 سال سابقه‌ خدمت، 21 سال در وزارت نفت و 8 سال در وزارت نیرو بودند. بخش آخری که کمیسیون موظف است بررسی کند تطابق برنامه‌های وزیر پیشنهادی است با برنامه توسعه هفتم و اسناد بالادستی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برنامه توسعه هفتم با دقت بسیار زیادی در مجلس تهیه و سعی شده تجربه‌های ناموفق برنامه‌های پیشین احصا و در برنامه توسعه هفتم برطرف شود. یکی از مزیت‌های برنامه هفتم این است که همین امسال با شروع دولت این برنامه هم اجرا می‌شود. از آنجایی که مسئولیت‌های هر وزارتخانه در این برنامه مشخص شده است، وزرای پیشنهادی باید برنامه اجرایی و عملیاتی خودشان را در راستای آن وظایف، ماموریت‌ها و تکالیف ارائه کنند. نمایندگان موظف هستند که بررسی کنند این برنامه‌ها می‌تواند به آن اهداف دست پیدا کند و وزیر پیشنهادی چه روش‌هایی دارد. برداشت من از جلسه کمیسیون این است که اعضای کمیسیون در این بخش، برنامه اجرایی را متقاعدکننده ندیدند.

شهرکی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که بر اساس آیین‌نامه مجلس کمیسیون‌های تخصصی هر سال باید یک گزارشی از پیشرفت برنامه هر وزارتخانه را در صحن قرائت کنند. این نکته خیلی مهمی است که وزرای پیشنهادی برنامه‌ای که ارائه می‌کنند، دارای زمان‌بندی، قابل اندازه‌گیری، کمی و قابل رصد باشد. گمانم بر این است که اعضای کمیسیون در برنامه اجرایی و عملیاتی که باید این مشخصات را می‌داشت و براساس ریل‌گذاری برنامه هفتم باید می‌بود، متقاعد نشدند و ایشان در کمیسیون رای خوبی کسب نکردند.
 
 
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 38792
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *