۰
۶
پزشکیان چه گزینه ای در سر دارد؟

نقش مجلس در معرفی گزینه اصلی نفت

میز نفت – وزیر نفت آینده باید بتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد؛ این گزاره، یکی از مهم‌ترین عوامل معرفی گزینه نهایی پزشکیان برای وزارت نفت خود است. وزارتخانه‌ای که در یکی از بدترین دوره‌های خود به سر می‌برد و حساسیت بر آن، بیشتر شده است.
پزشکیان در مجلس | میز نفت
پزشکیان در مجلس | میز نفت
به گزارش میز نفت، لیست 5 نفره شورای راهبری برای وزارت نفت، به مسعود پزشکیان تحویل شده است و حالا رئیس‌جمهور منتخب باید انتخاب کند که می‌خواهد با کدام نامزد کار کند. اما بااین‌وجود، او یک نگرانی مهم دارد و آن‌هم گرفتن رأی اعتماد برای وزیر پیشنهادی خود است.

پزشکیان به‌واسطه 5 دوره حضور در مجلس شورای اسلامی، بهتر از همه اطرافیان خود با فضای مجلس و اتمسفر آن در اعطای رأی اعتماد به نامزدهای پیشنهادی آگاه است. او می‌داند در مجلس فعلی، که چهره‌های تندرو در آن بیشتر شده‌اند چگونه باید حرکت کند.

رابطه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و او رابطه دوستانه و گرمی است به‌طوری‌که پزشکیان آرای اصلاح‌طلبان و مستقلین را برای ریاست مجلس به صندوق قالیباف ریخت؛ این رفاقت را می‌شد در مناظرات انتخاباتی لمس کرد، جایی که کمترین اصطکاک و چالش میان پزشکیان و قالیباف رخ داد.

با همه این‌ها، اما رئیس‌جمهور منتخب کار سختی در مجلسی دارد که برخی نمایندگانش در حال ثانیه‌شماری هستند تا با او و کابینه‌اش تسویه‌حساب سیاسی کنند. تعدادشان گرچه زیاد نیست اما چندان هم کم نیستند و همین موضوع، چالش بهارستان را تبدیل به یک شاخص مهم برای پزشکیان کرده است.

او می‌داند اصولاً در همه ادوار مجلس، حساسیت ویژه‌ای روی وزارت نفت وجود داشته است؛ چه ازنظر آنکه محل لابی‌های بزرگی است و چه آنکه یکی از استراتژیک ترین وزارتخانه‌ها برای مجلس است.

با توجه به زاویه سیاسی مجلس شورای اسلامی با دولت چهاردهم، اصولاً باید نامزدی به قوه مقننه معرفی شود که پتانسیل گرفتن رأی اعتماد از بهارستان را داشته باشد؛ چهره‌هایی مانند محمد شریعتمداری و اسحاق جهانگیری قطعاً در مجلس شورای اسلامی روز سختی خواهند داشت و بدون تردید با عدم اعتماد نمایندگان مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر، معرفی این گزینه‌ها به بهارستان، این گزاره را تائید می‌کند که دولت پزشکیان، دولت سوم روحانی است که شخص رئیس‌جمهور بارها این موضوع را رد کرده است. پزشکیان می‌داند در صورت انتخاب این افراد، نه‌تنها موردانتقاد بخش مهمی از طرفداران خود قرار می‌گیرد بلکه این پیام را به جامعه مخابره می‌کند که به گفتمان خود وفادار نیست.

البته باید به این نکته اذعان داشت که پزشکیان از سوی اصلاح‌طلبان و کارگزاران تحت‌فشارهای بسیاری است و شاید در یک هماهنگی کامل با قالیباف، این افراد را برای وزارت نفت معرفی کند تا در مجلس، شکست‌ خورده و به خانه بروند.

او هم با این ژست که «من معرفی کردم، مجلس رأی نداد»، هم از شر فشارهای سیاسی راحت می شود، هم بخشی از دشمنی تندروهای مجلس را در گزینه‌های تحمیلی تخلیه می کند و دست‌آخر،گزینه خود را به مجلسی معرفی خواهد کرد که حالا باید به او رأی اعتماد دهند.

باید منتظر ماند و دید از ساختمان سفید پاستور، چه گزینه‌ای به مجلس معرفی خواهد شد.
يکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 38614
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Navab
Iran, Islamic Republic of
درود بر جهانگیری. درود بر مرعشی. باشد به یادگار
جهانگیری وزیر نفت شد.
میز نفت اینو تیتر کن
رضا
Iran, Islamic Republic of
گزینه نهایی مجلس دکتر عبدالحسین بیات
محسن
Iran, Islamic Republic of
سيد عماد حسيني
ناشناس
Netherlands
اگر جهانگیری وزیر نفت شود باید خون گریست ،دقت کن جناب دکتر پزشکیان ،هرچند درمجلس رای اعتماد نخواهد اورد
ناشناس
Netherlands
بهترین گزینه برای وزرات نفت دکتر بهروز نعمتی مشاور وزیر نفت (اسبق)سخنگوی مجلس اسبق،عضو هیت ریسه مجلس ،نماینده ای تهران،ووووووبدونه شک بهترین گزینه میباشد
ناشناس
Netherlands
بهترین گزینه برای وزرات نفت دکتر بهروز نعمتی مشاور وزیر نفت (اسبق)سخنگوی مجلس اسبق،عضو هیت ریسه مجلس ،نماینده ای تهران،ووووووبدونه شک بهترین گزینه میباشد