۲
۱۳
تداوم اتفاقات تلخ در میادین دریایی ایران:

جزئیات سقوط تولید نفت در فلات قاره

​میز نفت – آمارهای جدید و رسمی تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره نشان می‌دهد کاهش تولید نفت در این شرکت، وضعیت وحشتناکی را به کشور تحمیل کرده است.
تولید نفت در فلات قاره | میز نفت
تولید نفت در فلات قاره | میز نفت
به گزارش میز نفت، خروجی تولید سه‌ماهه نخست 1403 فاصله 50 درصدی با برنامه دارد تا ادامه روند کاهشی تولید نفت به قوت خود باقی باشد. این کاهش در سال گذشته به اوج خود رسید به‌طوری‌که تولید نفت این شرکت نسبت به برنامه بین 25 تا 30 درصد فاصله دارد.

اما حالا با انتشار گزارش‌های رسمی تولید این شرکت در مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی این شرکت، باید اذعان کرد میزان عملکرد با برنامه تولید حدود 100 هزار بشکه فاصله دارد؛ این در حالی است که برخی منابع آگاه از رقم 132 هزار بشکه می‌گویند اما با فرض صحت گزارش شرکت فلات قاره، حدود 100 هزار بشکه کاهش تولید نسبت به برنامه وجود دارد.

بیشترین کاهش تولید مربوط به میدان رشادت است که فقط 40 درصد برنامه تولید آن محقق شده است؛ شرکت فلات قاره مهم‌ترین دلیل کاهش تولید در این میدان را عدم امکان تولید از چاه‌های پمپی، کمبود برق و افت فشار و گاری شدن برخی چاه‌های این میدان است.

میدان الوند هم دومین میدانی است که با کاهش 50 درصدی تولید مواجه شده است؛ بر اساس گزارش شرکت نفت فلات قاره، ازکارافتادن تعدادی از چاه‌های پمپی و نشتی خط لوله بین سکوهای اقماری مهم‌ترین دلیل عدم تحقق برنامه تولید است.

میدان نصرت هم حدود نیمی از تولید خود را هم به دلیل ازکارافتادن چاه‌های پمپی ازدست‌داده است؛ به‌مانند میدان سروش.

شرکت نفت فلات قاره در گزارش خود اعلام کرده مهم‌ترین دلایل کاهش تولید این شرکت، علاوه بر ازکارافتادن چاه‌های پمپی، موضوعاتی همچون مسائل زیر است:

1 – عدم تحقق تزریق گاز به میادین
2 – تأخیر در اجرای عملیات حفاری
3 – تأخیر در اسید کاری چاه‌های نفتی
4 – افزایش آبدهی چاه‌های نفتی
5 – افت فشار سر چاهی
6 – آسیب‌دیدگی و پارگی خطوط لوله

نکته مهم درباره گزارش تولید فلات قاره از این جهت حائز اهمیت است که انحراف 25 درصدی تولید نفت نسبت به برنامه، یک اتفاق مهم و بزرگ در شرکت ملی نفت است که کمتر در تاریخ نفت ایران تجربه شده است مگر به دلیل کاهش تکلیفی تولید.

مهم ترین دلیل کاهش وحشتناک تولید نفت در سال 1402 که رقمی بیش از 150 هزار میلیارد تومان برآورد می شود،مسائل فنی و مدیریتی است که دولت جدید باید با قرار دادن تیمی فنی بر روند مدیریت سه ساله این شرکت، گزارش فنی دقیقی را تهیه کرده و آن را به محاکم قضایی ارسال کند.

البته اگر این شرکت، تابه امروز اسناد تولیدی و فنی را دستکاری نکرده باشد.
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب: 38507
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
وقتش است اوجی و خجسته مهر را ببرند بالای همین مشعلی که روشن است از نوک مشعل آویزان کنند تا دیگر در تاریخ ایران هیچکس جرات عدد سازی و دروغگویی در باره افزایش تولید دروغین نفت خام نکند.
امیر
Iran, Islamic Republic of
هر روز بدتر از دیروز با وجود ولایت فقیه امیدی به بهبود اوضاع نیست
Iran, Islamic Republic of
مدیر عاملی که جرات نداره یک قرارداد امضا کنه همین میشه
Iran, Islamic Republic of
مهدیزاده تابود کرد فلات قاره رو.خدا نگذره ازش.باید جوابگو باشه.باید جوابگو کاراش باشه.واقعا خجسته مهر با این انتخابش میخواست فلات از هم بپاشه که به هدفش رسید.خدایی بلید در دادگاه ویژه کارکنان دولت جواب بدهند.مهدیزاده اصلا سکو نفتی نمیدونه چیه چه برسه به میدان نفتی بیشتر میدان تره بار بهش میاد.
باهر
Iran, Islamic Republic of
وقتی افرادی بی تجربه و بدون تجربه امور عملیاتی در مناطق عملیاتی فلات قاره بطور مکرر مدیر عامل فلات قاره میشوند ان هم باسفارش و پشتیبانی از جاهای دیگر نتیجه اش بهتر از این نمی شود و هر کدام امده اند ضربه خود را با مدیران اتوبوسی خود به این شرکت وارد کرده و رفته اند چون حکم چراگاه برای آنها پیدا کرده است.و متاسفانه همین شرایط هنوز هم ادامه دارد.
کارمند نفت
Germany
با سلام
یکی از دلایل اصلی افت تولید در فلات قاره، علیرغم سختی و خطرات کار دریایی نارضايتي کارکنان از عدم دریافت کامل حق و حقوق و بی انگیزگی نیروی انسانی است که مسئولیت آن مستقیما به مدیریت منابع انسانی وزارت مربوط می‌شود.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر از دولت روحانی که جلوی دانشگاه نفت را گرفت از دولت بعدش که با کمبود نیرو مواجحه بود و بند د رو اجرایی کرد متاسفانه مدیریت منابع انسانی خیلی خیلی ضعیف است ،و دلیل بعدی قراردادهای نیرو انسانی که در نفت خیلی زیاده رسمی ،قراردادی ،پیمانکاری و خود این ها نیز هر کدام به چند دسته تقسیم میشود و بار و فشار کار روی دوش ارکان ثالث هست متاسفانه حقوق و مزایا برای نیرو های رسمی ریشه این ها همه اش ظلم در حق و حقوق نیروی ارکان ثابث هست ....
چه فرقی می کند
Iran, Islamic Republic of
وقتی تخصص جای خود را به تعهد می دهد، وقتی سرمایه گذاری هزینه محسوب می شود، وقتی کار نهادهای نظارتی حذف متخصصین می شود، وقتی دولت سایه تصمیم می گیرد و زمانیکه سقف حقوق مبنای عدالت می شود ، نتیجه فاجعه می شود.پروژه های بیع متقابل با شرکتهای بلند دنیا جای خود را به ترک تشریفات به نفع شرکتهای رانتی ناکارآمد داد، اسیدکاری چاهها و ترمیم خطوط لوله انجان نشد، تامین کمپرسور برای فشار افزایش انجام نشد ، تزریق آب به مخزن هم که نشد ، برق هم که روز به روز آب رفت ، پس چه شد نتیحه؟
همش جلسات بی سوادها با دفتر و دستک در تهران وو ستاد شرکتهای اصلی.
شرم بر شما که رقیب آرامکو را به این روز انداختید.
متخصص نفت دریایی
Iran, Islamic Republic of
شرکت نفت فلات قاره ایران نگین خلیج فارس با تجربه ۷۰ ساله و کارکنان توانمند و ایثارگر،با انتخاب مدیر عاملی ضعیف با نگاه مچ گیری ،شرکت را فلج نموده است.
فلات قاره تولید ۸۰۰ و ۹۰۰ هزار بشکه در روز را تجربه نموده و متوسط ۶۲۴ هزار بشکه در روز سالیانه را رکورد زده و تولید کنونی حاصل مدیریت ضعیف و عدم نظارت درست بوده است.
متخصص نفت دریایی
Iran, Islamic Republic of
جناب مهدی زاده با نگاه بدبینانه به کارکنا،فلات قاره که نگین خلیج فارس را زمین گیر نمود.
کیش
Iran, Islamic Republic of
آقایان شما اگر فکری به حال مدیریت رانتی و رابطه ای نکنید،اوضاع فلات قاره تغییری نمیکند.تا زمانی که رابطه به جای ضابطه حکمفرما باشد بساط همین است.
برای نمونه پایانه فرآورشی نفت کوروش زیر نظر منطقه کیش.
آقای ارغش بهترین نیروهای ارزشمند و با سابقه انسانی را در جهت منافع امیر بی‌ریایی و محمد فولادوند که سوابق کاری پایینی داشتند،با تهمت و پاپوش از آن پایانه بیرون کرد تا کلیه امور پایانه در جهت منافع بی‌ریایی و فولادوند باشد.نتیجه چه شد؟مستهلک شدن پایانه کوروش با مدیریت نادرست، خودخواهی و کم تجربگی آقای بی‌ریایی که باعث تحمیل هزینه های تعمیراتی سنگین به صنعت نفت این کشور شد.چه کسی قرار است این هزینه های سنگین تعمیراتی را تقبل کند؟؟؟
مشکل اصلی کسانی هستند که بدون تخصص و با چرب زبانی،جای افراد متخصص را گرفته اند و باعث گوشه نشینی و سرخوردگی نیروهای کاربلد شده اند.
لاوان
Iran, Islamic Republic of
ارغش بیسواد و دهاتی حرف زدن بلد نیست مردک بی کلاس
جزیره دور افتاده
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با توجه به سقف حقوق جنوب مگر انگیزه ای باقیمانده است.
حقوق هر سال کمتر از پارسال
کسی نمی خواهد از حق مسلم کارکنان مناطق جنوب دفاع کند؟