به گزارش میز نفت، بررسی آمار گمرک برای سال ۱۴۰۰ نیز، حکایت از صادرات ۲.۶ میلیارد لیتر بنزین به ارزش حدودی ۷۳۱ میلیون دلاری دارد. در نتیجه، ارزش هر لیتر بنزین در سال ۱۴۰۰ نیز همان ۲۷ سنت بوده است. بنابراین صادرات بنزین ایران، مربوط به سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده و در سال جدید خبری از صادرات بنزین نیست.
این موضوع بیانگر این نکته است که صادرات بنزین مربوط به قراردادهایی است که در دولت دوازدهم منعقد شده است.
بررسیها نشان میدهد، در پی تغییرات قیمتی حاملهای انرژی در سال ۱۳۹۸ و آغاز همهگیری بیماری «کرونا» در روزهای پایانی همان سال و گسترش آن به تمام نقاط ایران، مصرف روزانه بنزین در کشور به تدریج از ۸۹ میلیون لیتر به ۷۵ میلیون لیتر کاهش داشته است.
کاهش مصرف بنزین در کنار افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور را با مازاد بنزین به میزان روزانه ۲۳.۵ میلیون لیتر روبرو کرد. به همین دلیل، امکان صادرات بنزین باری دولت وقت مهیا شد.
باتوجه به شرایط خاص اقتصادی ایران و تحریمهای این حوزه، تجارت خارجی کشور همراه با چالشهای زیادی مواجه بوده و قیمت ۲۷ سنت برای صادرات بنزین در سالهای مذکور، شاید قیمت مناسبی بود، اما مساله اصلی بیتدبیری وزارت نفت دولت تدبیر و امید در قراردادهای صادرات بنزین بود.