۱
۲۰
فشار به اوجی برای امضای یک قرارداد

​غیب شدن شناور 300 میلیون دلاری

هیئت مدیره شرکت تاسیسات دریایی از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، مصوبه‌ای را آماده کرده است که بر اساس آن، یکی از شناور اوشنیک در پوشش یک قرارداد اجاره‌ای، برای سالها از ایران خارج می شود.
شناور اوشنیک 5000 -  میز نفت
شناور اوشنیک 5000 - میز نفت
به گزارش میز نفت، موضوع این قرارداد به شناور اوشنیک 500 بر می‌گردد؛ شناوری که برای لوله‌گذاری در دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از منظر استراتژیک، برای صنعت نفت بسیار حیاتی است. با این وجود هیئت مدیره شرکت تاسیسات دریایی تصمیم گرفته است به بهانه نبودن پروژه‌ای در داخل کشور، این شناور را به خارج از کشور منتقل کند.

حالا فشارها و نامه نگاری‌ها به جواد اوجی بیشتر شده تا هر چه سریع تر مجوز خروج این شناور مهم از ایران امضا شده و تا 7 سال هیچ خبری از اوشنیک در ایران نباشد.

اما جزئیات این قرارداد چیست؟ یک شرکت خارجی که البته جزئیات جالبی درباره آن وجود دارد، شریک شرکت تاسیسات دریایی شده است و قرار است اوشنیک را به اجاره خود در بیارود؛ روی کاغذ این ایده جالبی است. یک شناور به مانند دکل حفاری ایران خزر که سال‌ها در ترکمنستان کار می‌کرد، به کشوری دیگر رفته و منابع قابل توجهی را برای شرکت مالک به ارمغان می‌آورد.

شرکت تاسیسات دریایی هم با تمسک به چنین ایده جذابی، از اوجی خواسته است با نظر به این مهم، اجازه خروج اوشنیک را صادر کند. البته افراد ذی‌نفوذ، جزئیات این قرارداد را به طور واضح ارائه نکرده‌اند اما اسنادی که وجود دارد نشان می‌دهد اوشنیک قرار است به مدت 7 سال به یک شرکت اروپایی اجاره داده شود.

البته «اجاره» فقط عنوانی است که در این قرارداد وجود دارد؛ اصل این همکاری آن است که شرکت  تاسیسات دریایی، اوشنیک را به یکی از بنادر خارجی برده و منتظر می‌ماند تا شاید پروژه‌ای به این شناور داده شود و اگرظرف این 7 سال هیچ پروژه‌ای به این شناور داده نشود، شرکت خارجی هیچ تعهدی به تاسیسات دریایی ندارد!

همه هزینه‌های اوشنیک اعم از انتقال به بندر مورد نظر و تامین حقوق و هزینه‌های نیروها و کشتی بر عهده تاسیسات دریایی است به این امید که شاید پروژه‌ای به این شناور داده شود. حتی این شرکت خارجی، هزینه‌های انتقال اوشنیک را پرداخت نمی‌کند. این در حالی است که اصولا در چنین قراردادهایی، طرف قرارداد همه هزینه‌های انتقال را پرداخت می‌کند که این رقم برای رفت و برگشت اوشنیک از خلیج فارس به بندر مورد اشاره، بین 8 تا 10 میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

توجیه تاسیسات دریایی این است که دیگر کار زیادی در خلیج فارس برای اوشنیک نیست پس بهتر است 7 سال این شناور را در اختیار یک شرکت خارجی قرار داد بدون آنکه پولی دریافت شود؛ این درحالی است که در همه جای جهان،شناورها در بنادر مالک مستقر شده و پس از آنکه پروژه‌ای تعریف شود، به محل اجرای پروه حرکت می‌کنند.

قراردادی که در شرف امضا شدن است، یک معنای ساده دارد؛ شرکت خارجی بدون اینکه شناوری بخرد صاحب یک شناور مهم و گران قیمت می‌شود بدون اینکه بخواهد یک سنت به شرکت تاسیسات دریایی پرداخت کند! آن هم شناور اوشنیکی که به قیمت 300 میلیون دلار خریداری شد و هنوز تاسیسات دریایی 200 میلیون دلار آن را به شرکت ملی نفت پرداخت نکرده است!

در صورت اجرایی شدن این قرارداد، شرکت خارجی با اموال تاسیسات دریایی در مناقصات شرکت می‌کند ولی همه هزینه‌ها با شرکت ایرانی است که به معنای سود شرکت خارجی و ضرر شرکت تاسیسات دریایی است. 

حتی اگر شرکت خارجی، پروژه‌ای به این شناور بدهد با نرخ اجازه ثابت و کمتر از 100 هزار دلار پرداخت می‌کند که عایدی تاسیسات دریایی در یک پروژه 100 کیلومتری دریایی،  کمتر از 7 میلیون دلار است و اصل سود به جیب شرکت خارجی می‌رود. این در شرایطی است که نرخ اجاره این شناور در بازار خلیج فارس بیش از 340 هزار دلار است.

تاسیسات دریایی طی سال‌های گذشته در حوزه خرید دکل دریایی، تجهیزات صنعتی، لوله‌ها و ... حواشی بسیاری داشته است که نمونه بزرگ آن، ماجرای دکل گمشده‌ای است که 87 میلیون دلار برای آن پراخت شد اما به یکباره غیب شد؛ اتفاقی که شبیهش در حال رخ دادن است و ممکن است شناور 300 میلیون دلاری هم برای همیشه غیب شود.
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب: 31298
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


فراهانی
United States
نمی دانم چه کسانی پشت ماجرا حضور دارند ولی عقل سالم میگوید مار گزیده از دومحل گزیده نمیشود کسانی در مملکت اسلامی هستند که گویا برای آنان بیت المال و حلال و حرام وجود ندارد
علیرضا
United Arab Emirates
ببخشید اینهم یک کرسنت دیگه هست کسی نیست بپرسه چون یک سفره پهنه برای فک وفامیل مردم وملت پش... ولی اگر از تاریخ آیندگان شرم ندارن از خدا بترسند که باید جایی جواب گوی حق الناس باشند بخدا مردم در سیستان وبلوچستان وکوره دهاته‌ای آن به فلاکت زندگی می‌کنند به فکر حق الناس باشید
محسن
United States
این نوع دزد که خدا و اون دنیا رو قبول نداره وگرنه دزدی نمیکرد!
Sare
Iran, Islamic Republic of
ممنونم از خبر گذاری شما که با دلسوزی این اطلاعات پخش میکنید تا سو استفاده گران اموال بیت المال به جیب نزنند ... خون شهیدان گردن گیرتون بشه و نفرین عمر بر باد رفته ما جوون ها بگیرتون که با این حروم کاری ها و ان بازی ها باعث پسرفت کشور شدین
Iran, Islamic Republic of
این .... کارهای سالهای گذشته خودش وخرابکاری هایی که کرده را دنبال میکنه چون اصولا ادم بیسوادی در زمینه نفت است
مجتبی هاشمی
Iran, Islamic Republic of
این همه توضیح دادین !!! خب تو یک کلمه میگفتین میخوان شناور ۳۰۰ میلیون دلاری رو سگ خور کنن
علی مرادی
Iran, Islamic Republic of
یه مرد باید تووزارت نفت باشه جلوی دزدی رو بگیره
Iran, Islamic Republic of
انشاالله که جلوگیری بشه وذی نفوذان تنبیه بشن وپاکسازی وباقاطعیت ودرس اموزبرای اونهایی که تاگیرنیوفتن دست ازفسادبرنمیدارن
احمد نوری
Iran, Islamic Republic of
آقا این خبرای عجیب رو چرا افشا میکنید،امثال من به شعور اینا کاملا واقفیم و وجود چنین مدیران با لیاقتی رو ارج می‌نهیم،کور شود ملتی که نتواند ببیند که شدیم سفره هرچی غیر ایرانی،بخدا اگه من تعجب کرده باشم،اگه تونستی یه خبر به نفع ملت تو دنیا کشف و کار کنید من به شخصه تشکر میکنم وگرنه به باد دادن ثروت کشور و پرکردن جیبشون از شکم ملت اصلا عجیب نیست
Iran, Islamic Republic of
کور دوبار عصاشو گم نمی کنه ولی مثل اینکه داره عصا باز گم میشه این وسط کیی ازاین شرکت خارجی چقدر گرفت که می خواد بفروش خدا می دونه
علی
Iran, Islamic Republic of
دنبال کردن و گرفتن این ادمها برای اطلاعات کاری نداره چرا هیچ کسی کاری نمیکنه
H.D
Iran, Islamic Republic of
بعد میگن جادوگر نداریم بفرما اینم از جادو
هانا
Iran, Islamic Republic of
هردم از این بغ بری میرسد حتما ی چیزی گیر واسطه ئیاد که ی همچین کار بدی رو میکنه
غلام
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شناور مذکور حدود یک و نیم سال پیش همه این فرایند رو طی کرده و در بندر لاس پالماس اسپانیا پهلو گرفت ،به مدت یک سال ونیم موند و الان چند روزیه که جهت انجام پروژه به مقصد هلند درحال حرکت هستن ، اما اینجا توضیح داده که تازه میخان خروجشو بزنن ، عجیبه......انشالله که ما اشتباه شنیده باشیم.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم کجای این کشور اسلامی یه.که فقط دارین از اسم اسلام و خدا و پیغمبر سواستفاده می کنین .کاری کردین که مردم از دین زده شدن .برادر به برادر رحم نمیکنه.ای مسعولین همه بفهمین شما فقط اسم اسلام و مسلمون بودن دارین به یدک می کشین.کاذی کردین که مردم دیگه به شما هیچ گونه اعتمادی ندارن .هرروز سفره مردم کوچیک کوچیک تر کردین و مردم گشنه نگه داشتین.تا زمانی که شفاف سازی نشه .هرچی دزد و اختلاص گره و رانت خاری یه دسگیر نکردین وبا اینا برخورد نکردین کشور رو همین ریل به کار خودش ادامه میده و روز به روز ماه به ماه و سال به سال بدتر میشه.بترسین از آه و ناله مردم .چهل سال انقلاب شد .تو این چهل سال نتونستین اقتصاد تو مملکت درست کنین همش چشم تون دنبال آمریکا و غرب بود .الآنم که چن ساله همش دزدی و اختلاص زیاد شده هیچ برخوردی صورت نمی گیره همش بهانه شو به تحریم ربط می دین .شما اگه راست میگین اول تحریم های داخلی رو جلوشو بگیرین بعد تحریم های آمریکا و غرب رو بردارین. شما هیچ کاری نمی کنین واسه مردم .چون یه تعدادی هستن که اصلا کاری به مردم ندارن و کشور ملک پدری خودشون حساب می کنن.قدر مردم رو نمی دونین چون بخدا اگه مردم صبرشون لبریز شد هیچی جلو دارشون نیست .بترسین از اون روز
فرزاد
United States
بعد از استقرار هم به بهانه تحریم مصادره میشه و به ریش این احمق های داخلی می خندند.
فرزاد
United States
امید است به رییس جمهور گزارش داده شود.
Iran, Islamic Republic of
قبل انتشار اخبار باید به صحت آن پی برد آیا مستندهای در دست هست تا این اخبار را تایید کند تا آنجا که مشخص است هزینه این شناور بالا می‌باشد بنابراین شرکت های ایرانی زمانی که کار در ایران نباشد باید با بازاریابی بتوانند از دارایی های خود کسب درآمد نمایند به آن طرف قضیه های باید نگاه کرد
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام متاسفانه اگه صحبت از حق و حقوق نیروهای زحمتکش شناورها بشه،گفته میشه تلاش برای پیشرفت شرکت و.....است
اما حالا کسی هست پیگیری کنه که اصلا هدف و سود خروج این کشتی از ایران چه بوده؟آیا غیراین هست که تعدادی ازهمین نیروهای زحمتکش بیکار میشن و شرمنده خانواده.......
حامد کرمانیون
Iran, Islamic Republic of
عجیب ولی واقعی است