به گزارش میز نفت ، عملیات توسعه فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی بهمنظور تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز غنی، تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان بهمنظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد از 25 خرداد ماه سال 1389 آغاز شد.
پس از گذشت هشت سال فراز و نشیب در راه توسعه این فاز که بهعنوان ایرانیترین فاز پارس جنوبی مشهور است، نصب نخستین سکوی فاز 13 پارس جنوبی با عنوان سکوی 13B در تاریخ چهاردهم آذرماه سال 97 و نصب دومین سکوی این فاز با عنوان 13D در تاریخ بیست و ششم آذرماه 97 انجام شد.
در اسفندماه سال گذشته همزمان با بهرهبرداری از 4 واحد شیرینسازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی بهظرفیت تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، دو سکوی دریایی این فاز نیز به بهرهبرداری رسید و ظرفیت تولید گاز غنی از مخزن میدان مشترک پارس جنوبی در فاز 13 به حدود 28 میلیون مترمکعب رسید.
دو سکوی دریایی باقیمانده این فاز بهنامهای 13A و 13C که در یارد بندرعباس شرکت صدرا در دست ساخت بود، پس از تکمیل، بیستویکم بهمنماه بهصورت همزمان بهروی شناورهای انتقال دهنده به موقعیت پروژه، بارگیری شد؛ تا با نصب و راهاندازی این دو عرشه دریایی، ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی بهمیزان 28.4 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.
پنجم اسفندماه 98 سکوی 13A بهعنوان سومین سکوی برداشت گاز طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه 14.2 میلیون مترمکعب گاز غنی در خلیج فارس نصب شد. سکوی اقماری 13C نیز که در انتظار مساعد شدن وضعیت آبوهوایی دریا، معطل مانده بود، بالاخره در روز 17 اسفند 98 در محل خود نصب شد.
پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی در این خصوص گفت: سکوی اقماری 13C، چهارمین و آخرین سکوی فاز 13 پارس جنوبی است که شنبه (17 اسفند 98) همزمان با پایدار شدن شرایط جوی و با رعایت الزامات ایمنی توسط شناور نصاب HL5000 در موقعیت مخزنی این طرح نصب شد.
وی وزن این ابرسازه دریایی را 2500 تن عنوان کرد و گفت: این سکو با 98 درصد پیشرفت فیزیکی پس از اتمام عملیات ساخت در یارد صنعتی شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا)، بههمراه سکوی اصلی 13A در روزهای یکشنبه و دوشنبه 20 و 21 بهمن ماه با روش (Push Pull) بهروی شناور FLB124 قرار گرفت و پس از انجام فعالیتهای مهاربندی، بهسوی مرز آبی ایران و قطر در آبهای خلیج فارس روانه شد.
معتمد افزود: پس از نصب عرشه دریایی 13A و قرار گرفتن شناور حامل سکوی 13C در موقعیت C و با در نظر گرفتن شرایط پایدار آبوهوایی در دریا، کلیه فعالیتهای مربوط به آمادهسازی جکت و نصب کیسون انجام شد و نهایتاً عرشه اقماری 13C بهروی چهارپایه خود قرار گرفت.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با بیان اینکه عملیات انتقال و نصب سازههای جانبی این سکو شامل مشعل و پل ارتباطی بین عرشه و مشعل بهزودی توسط شناور Sea Pad آغاز میشود، خاطرنشان کرد: پس از پایان عملیات نصب متعلقات این سکو، فعالیتهای اجرایی مربوط به اتصال و راهاندازی چاهها، آخرین اقدامات پیشِرو در جهت بهرهبرداری از سکوی 13C خواهد بود.
معتمد با ابراز اینکه فاز 13 هماکنون با برداشت روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز غنی از سکوهای 13B و 13D در مدار بهرهبرداری قرار دارد، گفت: با راهاندازی این سکو و با احتساب تولیدات سکوی اصلی 13A، روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ترش به تولیدات این فاز از میدان گازی پارس جنوبی افزوده خواهد شد، بدین ترتیب بخش فراساحلی طرح توسعه فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی، با در نظر گرفتن چهار سکوی دریایی و تولید روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز غنی بهطور کامل به پایان خواهد رسید.
وی وضعیت پالایشگاه خشکی این طرح را برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در پالایشگاه این فاز هماکنون تمام فرآوردههای گازی شامل گاز متان، میعانات گازی، گاز مایع (LPG)، اتان و گوگرد تولید میشود که انتظار داریم با رسیدن به حداکثر ظرفیت برداشت گاز غنی از بخش فراساحل، میزان تولید این محصولات نیز مطابق توان واحدهای فراورشی به حداکثر برسد.
بهگفته معتمد با توجه به آمادگی که در پالایشگاه خشکی برای فراورش گاز غنی با ظرفیت نهایی وجود دارد، تکمیل این طرح در بخش فراساحل بهمنزله پایان توسعه کامل این طرح گازی بهشمار میرود.
منبع : تسنیم
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۷