به گزارش میز نفت ، علیاکبر کریمی در سوال ملی خود از وزیر نفت در خصوص پیش بینیهای لازم برای تامین سوخت کشتیها براساس قوانین بینالمللی جدید در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قوانین بین المللی و کنوانسیون حفظ محیط زیست باید میزان گوگرد در سوخت کشتیها به نیم درصد کاهش پیدا کند و بسیاری از کشورها تاکنون این موضوع را به اجرا درآوردهاند.
وی افزود: در نفت کوره مورد استفاده در کشتیها اکسید گوگرد به صورت ضایعات از کشتیها در محیط زیست رها میشود و نفت کورهای که در حال حاضر در حمل و نقل دریایی ما استفاده می شود بین ۳ تا ۵ درصد گوگرد دارد و قوانین بینالمللی در این حوزه طی ۵ سال آینده یک تریلیون هزینه اجرای قوانین حوزه محیط زیستی سازمان بین المللی حمل و نقل دریایی میشود.
نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: خودداری صاحبان کشتیها از اجرای این قوانین موجب مشکلات بیمه ای برای آنها خواهد شد و در حالی که ما در اجلاس ۲۰۱۴ خواستار تعویق اجرای قوانین مذکور شدیم این درخواست مورد قبول قرار نگرفت و با توجه به اینکه ۴ درصد از مصرف سوخت حاصل از نفت در دنیا به حمل و نقل دریایی اختصاص دارد و نفت کوره بیشترین مصرف را در کشور و جهان دارد باید پیش بینیهای لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۷ سال پیش قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در حمل و نقل دریایی را پذیرفته، گفت: یکی دیگر از مواردی که براساس این قانون باید اجرایی شود نصب یک قطعه فنی در خروجی سوخت کشتیها است تا مانع از انتشار اکسید گوگرد در هوا شود و در حال حاضر هیچ کدام از کشتیهای ما این قطعه را نصب نکردهاند.
وی تصریح کرد: نفت کوره به عنوان یکی از سوختهای ارزان نسبت به گازوئیل مزیت نسبی برای حمل و نقل دریایی است و با توجه به قوانین جدید این هزینه ها طی سال های آینده به شدت افزایش پیدا میکند و صرفه اقتصادی حمل و نقل دریایی به مخاطره می افتد و در حالی که ۷۰درصد هزینه های حمل و نقل، ترابری، باربری و سایر خدمات دریایی مربوط به هزینه سوخت می شود افزایش قیمت سوخت این صنعت را در کشور به مخاطره میاندازد.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه کرد طی سال های آینده درخواست برای نفت کوره با گوگرد بالا کاهش پیدا می کند و در حال حاضر ۹ پالایشگاه در کشور مشغول تولید نفت کوره هستند و ۵۲ میلیون لیتر صادرات در این حوزه داریم و میلیونها دلار در سال، کشتی ها نفت کوره خریداری می کنند تعبیر استاندارد سوخت زیانهای اقتصادی فراوانی به دنبال خواهد داشت و سوال من این است که وزارت نفت در حالی که ۱۵ سال از ۱۷ سالی که از عضویت ایران در این کنوانسیون در دوره آقای زنگنه بوده است چه برنامه ریزی برای حل این مشکلات کرده است.
کریمی در بخش پایانی صحبتهای خود با انتقاد از آنچه که بیتوجهی وزارت نفت و صنایع تبدیلی و پالایشگاهی می دانست، گفت: بسیاری معتقدند تاکید آقای زنگنه بر خام فروشی به جای توسعه پالایشگاهی باعث اثرگذاری تحریمها در صنعت نفت کشور شده و آیا ایشان میتواند نام یک پالایشگاه را که در دوره مسئولیت او آغاز و به بهرهبرداری رسیده است ببرد و اگر نبود پیش بینیهای صورت گرفته برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه اراک در دولت های گذشته امروز تحریم بنزین کشور را با مخاطره مواجه می کند و در این شرایط است که شاهدیم علیرغم آمادگی قرارگاه سازندگی برای ساخت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس وزارت نفت همکاری های لازم را صورت نمی دهد.
منبع : ایلنا
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۳