به گزارش
ميزنفت، فردا حجت الاسلام حسن روحانی رئیس دولت یازدهم با سفر به عسلویه پروژههایی را افتتاح می کند که بخش اعظم سرمایهگذاری آنها در دولت قبل انجام شده است.
بر این اساس جمعی از کارشناسان و متخصصان صنعت نفت با انتشار بیانیهای به شیوه افتتاح و بهرهبرداری از این پروژهها واکنش نشان دادند.
این کارشناسان میگویند اگرچه تکمیل پروژههای باقیمانده از قبل کاری صحیح و وظیفه ذاتی دولتها است و همه دولتهای قبل از دولت یازدهم هم به این وظیفه عمل کردهاند اما سوال جدی ایجاست که چرا این پروژهها که بسیاری از آنها مدت زیادی ست که در حال بهرهبرداری هستند و بعضا از یک یا دو سال پیش آماده افتتاح بودهاند درست شب انتخابات افتتاح میشوند.
در بیانیه کارشناسان صنعت نفت آمده است:
فردا رئیسجمهور در سفر به عسلویه چند پروژه بزرگ نفتی را افتتاح میکند. پروژههایی که بخش اعظم سرمایهگذاری آنها در دورههای گذشته انجام شده است و با پیشرفت بالایی تحویل دولت فعلی داده شده است. اگرچه تکمیل پروژههای باقیمانده از قبل کار صحیح و مطابق روالی ست اما سوال جدی اینجاست که چرا دولت با تاخیرهای معنی داری این پروژهها را در این برهه زمانی(زمان انتخابات ریاست جمهوری) افتتاح میکند؟! آن هم در شرایطی که بسیاری از این پروژهها مدتها است که در حال بهرهبرداری هستند و بعضی از آنها از یک یا دو سال پیش آماده افتتاح بودهاند.
لازم است ملّت شریف ایران بدانند که این پروژهها با زحمات تلاشگران صنعت نفت در دورههای مختلف به ثمر رسیده و انتظار میرفت این سرمایههای ملی که با تلاشهای شبانهروزی این عزیزان نزدیک به بهرهبرداری بوده، خیلی زودتر از این زمان راهاندازی و افتتاح میشد و کام ملت عزیز از دستاوردهای جمهوری اسلامی زودتر از این زمان شیرین و کام دشمن از اعمال تحریمها تلخ میگردید.
با رجوع به آمار موجود در صنعت نفت، پیشرفت این پروژهها (فازهای 17و 18،19، 20 و 21 پارس جنوبی) در سال 92 به شرح زیر است.
الف- وضعیت پیشرفت پروژههای فازهای پارس جنوبی:
ب- وضعیت پیشرفت طرحهای احداث مجتمعهای پتروشیمی:
بر اساس مستندات و آمارهای موجود، اکثر این پیشرفتها در شرایط سخت تحریمها بوده و انتظار میرفت در زمان دولت یازدهم، بخصوص شرایط پس از برجام با نرخ پیشرفت فیزیکی که این فازها در تحریم داشتند( یعنی متوسط ماهیانه 1.49 درصد) حتی اگر شرایط تحریمها نیز ادامه میافت، خیلی زودتر از زمان فعلی باید راهاندازی و افتتاح میشدند و این که دولت راهاندازی و افتتاح فازها را به این زمان موکول نموده، جای بسی تعجب و سوال است؟! که انتظار میرود دولتمردان فعلی صادقانه به اطلاع ملت شریف ایران برسانند.
ضمناً باید یادآوری کرد تامین مالی(بخصوص بخش ارزی) پروژهها و خرید تجهیزات مهم و حساس آنها در به ثمر رسیدن پروژهها، نقش اساسی دارد که تا سال 92 مبلغ 15.65میلیارد دلار (حدود 88 درصد مبلغ کل سرمایهگذاری مورد نیاز) تامین و پرداخت شده است. تاخیرات اتفاق افتاده در بهرهبرداری از فازها ( با متوسط پیشرفت ماهیانه حدود 0.5 درصد در دولت یازدهم) مبالغ قابل توجهی خسارت به ملت ایران که برای هر فاز معادل حدود 4 میلیارد دلار در سال زیان برآورد میگردد، تحمیل نموده است.
واقعیتی که از این مطالب مستند ارائه شده نمایان است، نشان میدهد عمده پیشرفت فازها چه از لحاظ تامین مالی و چه از نظر پیشرفت فیزیکی، قبل از شروع دولت یازدهم بوده و اگر با نرخ پیشرفت فیزیکی متوسط ماهیانه 1.49 درصدی که تحویل دولت یازدهم شد، عملیات پروژههای مذکور ادامه پیدا میکرد، باید در سال 1395 شاهد راهاندازی و افتتاح کلیه فازهای پارس جنوبی میبودیم و پرونده توسعه فازهای در دست اجرا بسته میشد. اما از آنجایی که نرخ پیشرفت فیزیکی ماهیانه این فازها در دولت یازدهم بطور متوسط به نیم درصد در ماه کاهش یافته، عملاً باعث شده است که آخرین فاز پارس جنوبی، خوش بینانه در حدود سال 1404 به بهرهبرداری برسد.
حال سوال افکار عمومی این است که علیرغم اینکه بعضی از پروژهها مدتهاست راهاندازی شدهاند، چرا مراسم افتتاحیه رسمی آنها به این زمان موکول شده است؟! از نمونه این پروژهها فاز دوم پتروشیمی کاویان است که در تیرماه سال 95 به بهرهبرداری رسیده. همچنین میتوان به پروژه MEG پتروشیمی مروارید اشاره کرد که در دی ماه سال 94 راهاندازی شده است.
واقعیتهای فوق نشان میدهد که دولت به جای اینکه سودای خوشحال کردن ملت شریف ایران به واسطه معرفی دستآوردهای بینظیر جمهوری اسلامی ایران در پارس جنوبی را در سر داشته باشد، سودای جلب آرای مردم عزیزمان آن هم به روش غیرصادقانه و ناصحیح برای اخذ رای ریاست جمهوری را در سر دارد.
لازم بذکر است نگاه بخشی نگری وزارت نفت در دولت فعلی و معطل نگه داشتن شروع احداث خطوط اصلی شبکه اتصال گاز(IGAT11, IGAT10-IGAT9) باعث گردیده است علیرغم بهرهبرداری از فازهای جدید پارس جنوبی، متاسفانه ظرفیت انتقال گاز به لحاظ عدم احداث خطوط جدید اصلی گاز، وجود نداشته باشد و باعث میگردد که نه تنها کما فی السابق میزان برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از کشور همسایه عقب بماند، بلکه مردم شریف ایران نیز از نعمت افزایش سقف تولید گاز میدان پارس جنوبی بیبهره بمانند،کما اینکه متاسفانه وزارت نفت در این دولت نسبت به توسعه حوزههای پایین دستی فازهای پارس جنوبی(احداث خطوط انتقال، تزریق گاز به میادین نفتی جنوب، توسعه واحدهای پتروشیمی و امثال آن) بیتوجه بوده است.
علیرغم تلاشهای بهعمل آمده در دولتهای قبل و دولت فعلی برای توسعه و راهاندازی فازهای پارس جنوبی، اما متاسفانه به لحاظ عدم دفاع لازم از ادعای گازی شرکت دولتی بوتاش ترکیه مبنی بر گران بودن نرخ گاز صادراتی جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، باعث شده که از اول سال میلادی 2017 به مدت 16 ماه و روزانه به میزان 30 میلیون متر مکعب در روز گاز(معادل تولید گاز تعداد 1.5 فاز پارس جنوبی و معادل ارزی 1.875 میلیارد دلار خسارت) مجانی به شرکت بوتاش ترکیه تحویل گردد و تا پایان قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه در سال 2025 به میزان 13.5 درصد نیز تخفیف قیمت داده شود که در مجموع به مبلغ حدود 5 میلیارد دلار به جیب ملت ایران خسارت وارد شود. در نتیجه این بی توجهیها(عدم توسعه متوازن بخشهای پایین دست فازهای پارس جنوبی و محکوم شدن در داوری سوئیس از طرح شکایت گازی بوتاش ترکیه) عملاً کشور از مواهب توسعه و راهاندازی این فازهای پارس جنوبی، بهره چندانی نخواهد برد!
اینکه در زمان تصدی دوم آقای زنگنه در وزارت نفت، پیشرفت فازهای پارس جنوبی کند میشود و در مقابل ادعاهای شرکتهای بوتاش و کرسنت دفاع در شان ملت شریف ایران بعمل نمیآید، موضوع مبهم و سوال برانگیزی است که انتظار میرود خود ایشان صادقانه به ملت شریف ایران در این باره پاسخ دهند؟!
سخن را با دو حدیث شریف از اهل بیت به پایان میبریم:
پیامبر اعظم(ص) می فرمایند: «النجاه فی الصدق، کما ان الهلاک فی الکذب» سربلندی و نجات انسان در صداقت و شفافیت است همچنانکه هلاکت و نابودی او در دروغ و عدم شفافیت است.
همچنین امام علی - علیه السّلام - فرمودند:« یَبلغُ الصّادِقُ بصِدْقِهِ ما لا یَبلغُهُ الکاذبُ باحتیالِهِ.»
غرر الحکم، ص 218، ح 4357
یعنی: انسان راستگو، با راست گفتن به چیزهایی میرسد که انسان دروغگو با حیلهگری و دروغ به آن دست نمییابد.
منبع : تسنیم