۰
۳
گزارشی از مراسم دیروز

پرشیا بدنبال آزادگان

ما به دنبال این هستیم که یک شرکت بین‌المللی بشویم. این اتفاق با این میادین کوچک نمی‌افتد، بلکه با میادینی همچون آزادگان جنوبی می‌افتد.
پرشیا بدنبال آزادگان
سینا سالاری/ روز گذشته قرارداد 2.2 میلیارد دلاری میان شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پرشیا امضا شد که گزارش کپسولی این مراسم در ادامه می آید:
 
 علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ابتدای جلسه به معرفی این پروژه‌ها پرداخت.او گفت:

*واگذاری این 4 میدان در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، موسوم به IPC و به ارزش 2.2 میلیارد دلار انجام خواهد شد.

*برداشت روزانه نفت از این میادین از 185 هزار بشکه فعلی به 260 هزار بشکه خواهد رسید.سپس مخبر دزفولی، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در اظهاراتی، وضعیت حضور شرکت پرشیا را در میادین نفتی کشور تشریح نمود.

*اهم نکاتی که وی بدان پرداخت، به شرح زیر است:در میدان یاران شمالی، پروژه را به نحو مطلوبی از لحاظ زمان، قیمت و کیفیت تقریبا به اتمام رساندیم.

*حضور پررنگ شرکت‌های داخلی در پروژه یاران شمالی؛ به نحوی که تنها 3 شرکت از 142 شرکت حاضر در این میدان خارجی هستند.

*یک سال است که بحث قراردادهای جدید نفتی کشور را به خود مشغول کرده است که عمدتاً به دلیل حضور شرکت‌های خارجی در میادین کشور است. اما این موضوع نباید ما را به خود مشغول و نگران حضور خارجی‌ها کند، بلکه وضعیت باید به گونه‌ای باشد که خارجی‌ها احساس نیاز به شرکت‌های ایرانی بکنند و نگران نیامدن شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های خارجی باشند. ما باید بیرون از کشور با خارجی‌ها رقابت کنیم.

*ما به دنبال این هستیم که یک شرکت بین‌المللی بشویم. این اتفاق با این میادین کوچک نمی‌افتد، بلکه با میادینی همچون آزادگان جنوبی می‌افتد.

*میادین مورد قرارداد امروز را چون نیروهایمان در منطقه مشغول به کار هستند، پذیرفتیم.
آقای زنگنه دیشب به من گفت که برای آزادگان جنوبی، یک کنسرسیوم تشکیل دهید
آنچه امروز امضا می‌شود، قرارداد نیست، بلکه چارچوب قراردادی است.

*تقاضا دارم که توسعه یاران جنوبی را هر چه سریع‌تر اجازه دهند که شروع کنیم. و در قدم بعدی هم میدان‌هایی چون آزادگان و یادآوران را هم به ما بسپارند. هر بخش خصوصی داخلی که آماده است، حاضریم در این پروژه همکاری کنیم. به غیر از مدیریت پروژه -که در اختیار ماست- در سایر حوزه‌ها محدودیتی نداریم.

*امیدواریم به زودی زود، میدان آزادگان را هم بگیریم.


*پس از صحبت‌های مخبر ، زنگنه، وزیر نفت تریبون را در اختیار گرفت. اهم نکانی که زنگنه بدان پرداخت، عبارتند از:

*مفاهیم اصلی قرارداد امروز به امضا می‌رسد و قرارداد اصلی به زودی به امضا خواهد رسید. برای تسریع در انجام کار، این شیوه را انتخاب کردیم.

*قراداد امروز شامل چارچوب کلی عملیات (MDP)، برآورد مبلغ کلی، سود پیمانکار و زمان اجرای پروژه می‌باشد. تدوین و امضای متن قرارداد اصلی چند ماه طول می‌کشد. اما عملیات در یاران جنوبی می‌تواند با همین قرارداد شروع شود.

*بعد از سال‌ها از اکتشاف نفت در ایران، خیلی بد است که شرکت E&P در کشور نداریم. کشورهایی که نفت ندارند، این نوع شرکت‌ها را دارند. شرکت‌های نفتی حتماً باید داشته باشند.

*یکی از اهداف قراردادهای جدید نفتی، تشکیل شرکت‌های E&P است.
اگر شرکت E&P داشته باشیم، می‌توانیم در سطح بین‌الملل مطرح شویم و صادرات خدمات فناورانه های‌تک داشته باشیم.

*در قراردادهای جدید، پیش‌بینی کرده‌ایم که حتماً کنار شرکت‌های خارجی یک شرکت E&P ایرانی هم حضور داشته باشد. در کنار این، ایرانی‌ها می‌توانند به عنوان مدیر هم مطرح باشند. این نخستین قرارداد از این جنس است.

*برای شرکت‌های دیگر هم آماده هستیم که میادین را بسپاریم؛ اما باید علاوه بر توان فنی، توان مالی هم داشته باشند. این 4 میدان را به این دلیل به شرکت پرشیا سپردیم که کارشان داشت تمام می‌شد و گفتیم یک کاری بدهیم که مشغول باشند.

*تمام آنچه که امروز قرارداد آن امضا می‌شود، در راستای افزایش برداشت است. در حال حاضر، توسعه میادین مشترک به یک مسأله ملی تبدیل شده، اما هنوز موضوع افزایش برداشت اینگونه نشده است.

*ما در میادین کشور به بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و جا برای شرکت‌های دیگر هم باز است. پول مفت به کسی نمی‌دهیم. اگر نتوانست ازدیاد برداشت ایجاد بکند، رودربایستی نداریم و پول پرداخت نمی‌کنیم.

*شرکت پرشیا در میدان یاران شمالی که صرفاً یک قرارداد بیع متقابل معمولی بود، سودی عایدش نمی‌شود و اگر ضرر نکند، هنر کرده است. صرفاً کسب تجربه برای این شرکت بوده است.

*امیدواریم که این شرکت هم شریک خارجی بیاورد و هم با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار نماید.در حاشیه جلسه هم مخبر دزفولی در جمع خبرنگاران گفت: برای توسعه میدان آزادگان کاملاً آماده هستیم.

*منابع مالی توسعه میدان آزادگان را عمدتاً از طریق منابع مالی خارجی و در قالب فاینانس تأمین خواهد شد. (شرکت‌های داخلی هم می‌توانند منابع مالی خارجی بیاورند.)
در توسعه یاران شمالی، صرفاً از توان فنی داخلی استفاده کردیم. چنانچه لازم باشد، از توان خارجی هم استفاده می‌کنیم.

[1] وابسته به شرکت توسعه انرژی تدبیر، زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 15091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با سلام بهتراست برای رضایت خاطر این اقایان یک باره کل میادین تحت مناقصه را به انها واگذار نمایید بقیه هم عملگی این اقایان را تقبل نمایند .چون انها تافته جدابافته هستند.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
شما POGCهستید که اینهمه طلبکار هستید؟!!
علی عرفانی از اهواز
Romania
باسلام خدمت مدیریت محترم سایت عصرنفت... بنر پشت سر اولین قرارداد IPC دارای غلط های املایی بسیار زیادی می باشد تعجب میکنم که تا الان بهش نپرداختید...