۰

آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی مشترک با عمان

ند توسعه میادین نفت و گاز خلیج فارس با وجود تداوم تحریم ها به خوبی پیش می رود به طوری که بر اساس آخرین گزارشها، میدان هندیجان تا پایان سال به افزایش 22 هزار بشکه ای تولید نفت دست یافته و بخش قابل توجهی از عملیات توسعه میدان های رشادت و هنگام نیز انجام شده است.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا، میدان نفتی و گازی هنگام که به طور مشترک در اختیار ایران و عمان قرار دارد، در استان هرمزگان و تنگه هرمز قرار گرفته است.

این میدان نفتی گازی سال ۱۳۵۴ شمسی توسط شرکت سوفیران کشف و پس از تایید وجود هیدروکربور در منطقه معلوم شد میزان دو تریلیون مترمکعب گاز نیز در این میدان موجود است.

برآورد شده است میزان برداشت زودهنگام نفت ایران از این مخزن روزانه ۲۰ هزار بشکه و در بخش گازی ۴۰ میلیون فوت مکعب بوده است.

در حالی که عمان به دلیل شرایط جغرافیایی مخزن توانسته در این میدان تنها ۱۰ هزار بشکه نفت استخراج کند. محصولات گازی و نفتی ایران از این میدان مشترک با استفاده از خط لوله برای تفکیک اولیه به جزیره قشم انتقال داده می شود و در نهایت برای صادرات یا مصرف داخلی به جزیره سیری می رود.

همچنین در سال ۱۳۹۰ مقام های مسئول از جلوافتادگی ۵ درصدی ایران نسبت به عمان در برداشت از این میدان خبر داده و ظرفیت برداشت روزانه ایران را با اتمام طرح های توسعه چیزی حدود روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت در روز اعلام کردند در حالی که عمان تنها حدود ده هزار بشکه نفت از هنگام به دست می آورد.

مدیر برنامه ریزی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: شرکت نفت فلات قاره در برنامه های افزایش تولید خود بحث تکمیل توسعه میدان مشترک نفتی هنگام را در دست دارد، در بخش بالادستی، نصب سکوها و حفاری چاه ها در این میدان انجام شده و افزایش تولید از آن در گرو تکمیل بخش های بالادستی و پایین دستی آن است.

محمدحسین دانشفر گفت: گازهای همراه نفت میدان هنگام در پالایشگاه گازی هنگام در منطقه قشم فرآورش خواهد شد؛ ضمن آنکه این پروژه در حال حاضر از پیشرفت بالای ٦٠ درصد برخوردار است.



** افزایش تولید میدان هندیجان

مدیر برنامه ریزی شرکت نفت فلات قاره ایران در خصوص وضعیت توسعه میدان هندیجان نیز گفت: با توجه به فعالیت های توسعه ای در میدان هندیجان، امیدواریم امسال تولید نفت از این میدان حدود ٢٢ هزار بشکه افزایش یابد.

وی با اشاره به احتمال افزایش تولید حدود ٢٢ هزار بشکه ای در میدان هندیجان تا پایان امسال، تصریح کرد: هم اکنون جکت های مربوط به طرح توسعه این میدان نصب شده و به صورت همزمان چهار حلقه چاه در این میدان در حال حفاری است که با حفاری چاه ها، بزودی افزایش تولید از این میدان آغاز خواهد شد.

دانشفر گفت: ساخت جکت، خط لوله و سکوهای طرح توسعه میدان نفتی هندیجان از پیشرفت فیزیکی ٦٠ درصدی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره در بخش شمالی میدان هندیجان هم طرح توسعه این میدان را در دستور کار دارد، افزود: فعالیت ها در این بخش برای انجام طرح توسعه این میدان به دلیل عمق کم آب (ناحیه ای که میدان هندیجان در آن قرار گرفته)، از ناحیه ساحلی انجام می شود.

میدان هندیجان در ٥٥ کیلومتری غرب منطقه بهرگان قرار دارد که دارای ٩ حلقه چاه بر روی سکوهای اقماری است. نفت تولیدی از این میدان توسط دو خط لوله ١٠ و ١٢ اینچ به طول ١٠ کیلومتر به مجتمع دریایی بهرگانسر منتقل و پس از اختلاط با نفت این میدان و طی مراحل تصفیه مقدماتی به بهرگان ارسال می شود.

میدان نفتی هندیجان یکی از میدان های منطقه بهرگان و از قدیمی ترین میدان های این منطقه است که بهره برداری آن از اواخر دهه ١٣٣٠ آغاز شده است. نفت این میدان دارای ای پی آی ٢٦ تا ٢٧ است که با خط لوله ١٦ اینچ دریایی به طول ٥٥کیلومتر به خشکی منتقل، ذخیره سازی و با گوی شناور صادر می شود.
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 1092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *