به گزارش «
ميزنفت» به نقل از ایسنا، این در حالی است که هم اکنون حدود ۹۰ درصد از مناطق کشور تحت پوشش سراسری شبکه گاز قرار گرفته و امکان استفاده از گاز CNG در بسیاری از مناطق فراهم شده است. از سوی دیگر بیش از ۲۳۰۰ جایگاه CNG نیز در سطح کشور به بهره برداری رسیده و همین امر می تواند اهرم موثری در راستای مدیریت مصرف سوخت قلمداد شود.
اما آنچه بیش از هر موضوع دیگری مانع توسعه CNG در کشور به شمار می رود اختلاف ناچیز قیمت آن با بنزین است که این امر موجب شده تا بسیاری از اقشار جامعه همچنان انگیزه بیشتری برای مصرف بنزین داشته باشند. حال آنکه بسیاری از کارشناسان انرژی معتقدند که با افزایش قیمت بنزین و ثابت نگه داشتن قیمت CNG تحت هر شرایطی برگ برنده در اختیار دولت خواهد بود.
در صورت توسعه CNG صرفنظر از فرصت هایی ارزشمندی که در بخش محیط زیست ایجاد می شود، چند گام مهم و اساسی به تبع این اقدام در اقتصاد کشورنیز برداشته خواهد شد. چه بسا در حال حاضر قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران بالاست که این امر موجب افزایش قاچاق سوخت و به ویژه بنزین از ایران به سمت کشورهای همسایه شده است. دستکم با مدیریت قیمت بنزین فرصت قاچاق سوخت از بین خواهد رفت و در عین حال با جلوگیری از سفرهای غیر ضروری در سطح کشور گام موثری در کاهش مصرف بنزین برداشته خواهد شد.
در همین راستا پیشتر مدیر طرح احداث جایگاه سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرده بود که یکی از دو عامل اساسی تاثیرگذار در ترغیب مردم به استفاده از گاز طبیعی فشرده CNG تفاوت قیمت میان بنزین و سی ان جی است. به اعتقاد امیر وکیلزاده، هر قدر اختلاف قیمت CNG با بنزین بیشتر باشد، مردم نیز به استفاده از این سوخت پاک CNG بیش از پیش گرایش پیدا می کنند.
در چنین شرایطی حتی با توجه به افزایش قیمت بنزین و عرضه هر لیتر آن با نرخ هزار تومان و همچنین افزایش قیمت CNG با نرخ هر متر مکعب ٤٥٠ تومان مصرف سی ان جی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشت. بنا بر این رشد مصرف این سوخت پاک حکایت از آن دارد که اختلاف قیمت آن با بنزین میتواند عامل مهمی در رونق استفاده از CNG در نظرگرفته شود.
به نظر میرسد پیشنهادهای شرکت ملی پخش و وزارت نفت این است که اختلاف قیمت این دو فرآورده در سال آینده بیشتر شود و این مسئله به احتمال زیاد در سال ۱۳۹۴ عملی خواهدشد. در این راستا کارشناسان معتقدند در صورتی که قیمت سی ان جی ٣٠ تا ٣٥ درصد کمتر از قیمت بنزین باشد، با اقبال عمومی مواجه خواهد شد و در این زمینه دولت نیز با فرصت های جدیدی در حوزه مدیریت مصرف سوخت روبرو می شود.
در همین حال به منظورگسترش استفاده از CNG ،شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گامهایی را از جمله ایجاد تسهیلاتی برای روی کار آمدن ١٤٠ هزار تاکسی پایه گازسوز (٦٠ هزارونو ٨٠ هزارتاکسی) و همچنین تبدیل ١٧ هزار اتوبوس درون شهری دیزلی به گازسوز از محل تبصره دو بند "ق" بودجه برداشته است. این در حالی است که به نظر می رسد هم صنایع CNG داخلی برای تولید مخازن استاندارد و هم خودروسازان از توان و آمادگی کافی برای تحقق این طرح برخوردار هستند، اما اینکه چرا اجرای این طرح به کندی پیش می رود برای بسیاری از ناظران جای سوال است.
حال آنکه چنانچه اجرای این طرح ها و همچنین سیاست دولت در بخش جایگزینی CNG با بنزین با جدیت دنبال شود، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در جایگاههای CNG نیز افزایش خواهد یافت و علاوه بر این دغدغه طولانی بودن صف های جایگاههای CNG از بین خواهد رفت. هر چند که هم اکنون نیز به دلیل پایین بودن قیمت بنزین با CNG و علاقه مردم به استفاده بیشتر از بنزین، باعث شده تا حدود ۴۰ درصد از ظرفیت جایگاههای CNG غیر قابل استفاده باشد.