۰
گزارشی که CNBC منتشر کرد:

نگرانی از حمله به نفت ایران

میز نفت - تحلیلگران وال استریت می گویند که حمله تلافی جویانه اسرائیل ممکن است زیرساخت های نفتی ایران را هدف قرار داده و قیمت ها را بیشتر افزایش دهد.
صنعت نفت ایران | میز نفت
صنعت نفت ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت، همزمان با گمانه زنی ها مبنی بر اینکه اسرائیل در حال برنامه ریزی برای انجام یک حمله تلافی جویانه به ایران با هدف قرار دادن زیرساخت های نفتی این کشور است، تحلیلگران معتقدند با توجه به خطر سقوط قابل توجه عرضه در خاورمیانه، بازارهای نفت بیش از حد در معرض تنش قرار داشته و هشدار دادند که قیمت‌های آتی نفت ممکن است به بیش از 200 دلار در هر بشکه برسد.

ایران به عنوان عضو اوپک، یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی نفت است. تخمین زده می‌شود که اگر زیرساخت‌های نفتی ایران به هدفی برای حمللت اسرائیل تبدیل شود، 4 درصد از عرضه نفت جهان حذف می شود.

بیارن شیلدروپ، تحلیلگر ارشد کالا در بانک سوئدی  SEB در گفتگو با سي ان بي سي گفت: تشدید تنش ها در خاورمیانه می تواند نتايج هولناکی برای بازار داشته باشد.
 

اگر به تاسیسات نفتی ایران حمله شود


اگر تأسیسات نفتی ایران آسيب ببيند، شاهد حذف روزانه صادرات 2 میلیون بشکه ای تهران خواهیم بود. بدین ترتیب سؤال بعدی در بازار این خواهد بود که در تنگه هرمز چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ شیلدروپ اعلام کرد که ریسک قابل توجهی برای نفت در آستانه ماه های سرد سال وجود دارد.

شیلدروپ در پاسخ به این سوال که قیمت نفت در چنین سناریویی تا چه حد می تواند افزایش یابد، پاسخ داد: اگر تاسیسات نفت ایران را منهدم کنید، قیمت هر بشکه نفت به راحتی به بیش از 200 دلار می رسد.

تنگه هرمز که بین ایران و عمان قرار دارد، یک آبراه باریک اما مهم از نظر استراتژیک است که تولیدکنندگان نفت خام در خاورمیانه را با بازارهای کلیدی در سراسر جهان مرتبط می کند.

قیمت نفت از ابتدای هفته تاکنون بیش از 4 درصد افزایش یافته است، زیرا معامله گران از نزدیک خطرات ژئوپلیتیک در خاورمیانه را زیر نظر دارند.

معاملات آتی شاخص بین‌المللی نفت برنت با انقضای دسامبر تقریباً 2 درصد افزایش یافته و به 75.32 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قرارداد نوامبر برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به 71.60 دلار رسید که بیش از 2.1 درصد بالاتر از میانگین هفته های اخیر بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه متعهد شد که به حمله موشکی بالستیک ایران با قدرت پاسخ دهد و تاکید کرد که تهران برای آنچه که او به عنوان یک «اشتباه بزرگ» توصیف کرد، هزینه پرداخت خواهد کرد. اظهارات او اندکی پس از شلیک بیش از 180 موشک بالستیک ایران به سوی اسرائیل بیان شد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران روز پنجشنبه در جریان سفر به قطر گفت که کشورش به‌دنبال جنگ با اسرائیل نیست. با این حال، او نسبت به واکنش قاطع تهران به هرگونه اقدام بیشتر اسرائیل هشدار داد.

همه چیز بستگی به این دارد که چگونه درگیری ها افزایش یابد و من فکر می کنم این نکته نباید ناگفته بماند که اسرائیل پس از حمله اخیر ایران، تلافی خواهد کرد - و این اتفاق احتمالاً همزمان با سالروز حملات هفتم اکتبر در یک سال قبل اتفاق خواهد افتاد.

 شیلدروپ با اشاره به سالگرد حمله گروه شبه نظامی فلسطینی حماس به اسرائیل گفت:آیا این یک حمله ضعیف خواهد بود، مانند آنچه در آوریل دیدیم و سپس همه ساکت شدند؟ یا اینکه پس از تاسیسات نظامی، تاسیسات بالقوه هسته ای و تاسیسات نفتی نیز روی میز هستند و حمله خشونت آمیزتری خواهد بود؟ این همان چیزی است که در حال حاضر بازار را درگیر کرده است.
 

لبخند رضایت بازار انرژی؟


تحلیلگران انرژی درباره شرایط حاکم بر احساسات نزولی در بازار هشدار داده اند، حتی در شرایطی که تشدید تنش ها در خاورمیانه تهدید به رسیدن به نقطه جوش جدید است.

آمریتا سن، بنیانگذار و مدیر تحقیقات انرژی اسپکتز، روز پنجشنبه به CNBC گفت: از دیدگاه بازار نفت، بازار در حال حاضر به میزان زیادی در آستانه نقطه جوش قرار دارد.

باید دانست که از سال 2019 میلادی و از زمان حملات موشکی به تاسیسات آرامکو در عبقیق، رویدادهای ژئوپلیتیک منجر به کاهش عرضه نفت نشده است.

او گفت: از سال 2019 میلادی، زمانی که عربستان سعودی نیمی از تولید نفت خود را پس از حمله پهپادی به تاسیسات فرآوری نفت عبقیق از دست داد، خطرات ژئوپلیتیک عملاً منجر به کاهش عرضه نشده است.

او ادامه داد: به همین دلیل است که بازار دچار خلسه و بی حسی شده است. در گذشته اتفاقاتی نظیر عبقیق بود، جنگ روسیه و اوکراین بود، اما من فکر می‌کنم این روزها کمی متفاوت است.

تحلیلگران وال استریت می گویند که حمله تلافی جویانه اسرائیل ممکن است زیرساخت های نفتی ایران را هدف قرار داده و قیمت ها را بیشتر افزایش دهد.
 

نگرانی بازار نفت


ناظران نفت اکنون پس از بالا رفتن تنش ها میان ایران و اسرائیل، خطر واقعی اختلال در عرضه را احساس می کنند.در حالی که نتانیاهو وعده تنبیه ایران را می دهد، بازارها مراقب خطرات تشدید بیشتر تنش هستند.

سن در پاسخ به سوالی در مورد چشم انداز حمله تلافی جویانه اسرائیل به زیرساخت های انرژی ایران گفت که ایالات متحده احتمالاً در پیام های دیپلماتیک خود به کشور یهود به ویژه در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، صریح و بی پرده خواهد بود.

این چیزی است که قطعاً همه طرف‌ها درباره آن صحبت می‌کنند، درست است؟ ایالات متحده در این موضوع دخالت دارد. من فکر نمی‌کنم ما بتوانیم این واقعیت را فراموش کنیم که چند روز دیگر انتخابات ایالات متحده در راه است، بنابراین فکر می‌کنم پیام آنها به وضوح این است. به زیرساخت های انرژی حمله نکنید و به تاسیسات هسته ای ضربه نزنید.

در همین حال، جان ایوانز، تحلیلگر شرکت کارگزار نفت PVM، در یادداشتی تحقیقاتی خود گفته که از نظر تاریخی، قیمت نفت "واکنش بسیار متفاوت و صعودی" به حملات موشکی و بمباران در چندین کشور در خاورمیانه نشان داده است.

ایوانز گفت: «نیازی به گفتن نیست که هر اتفاقی در اطراف اسرائیل، نگرش‌های پرشور تاریخی را برمی‌انگیزد، اما از نظر نفتی، دخالت ایران با نفوذ گسترده تر پیامدهای منطقه ای وجهانی بیشتری دارد.

وی در پایان یادآور شد: گسترش جنگ و آسیب های آن باید پیش از اینکه فعالان بازار نفت آن را پایان یافته تلقی کنند، اتفاق بیفتد.

نويسنده: سام مردیت
منبع: CNBC
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 39204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *